همدلیزنجان؛ امروز بی شک علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان از نظر اذهان عمومی نمره قبولی گرفته است. به دلیل انقلاب در روکش آسفالت معابر شهر و تسریع ملموس در اجرای پروژه های نیمه تمام و اقدامات عمرانی دیگر که موجب شده مردم و کارشناسان عملکرد وی را قابل قبول و مثبت ارزیابی کنند.
شهردار زنجان علیرضا فیروزفر، در شهر زنجان تا به امروز چند پیام مهم داشته است، نخست اینکه ما نیروهای بومی داریم که اگر از آن ها استفاده بهینه کنیم نتایج خوبی خواهیم گرفت و دوم اینکه اگر افراد توانمند را بر مسند مدیریت شهر قرار دهیم آن ها شاخص شهردار شدن در شهر زنجان را به اندازه ای بالا خواهند برد که هر کوتوله سیاسی و وابسته ای به خود اجازه ندهد که با لابی و باندبازی شهردار زنجان شود.
بررسی عملکرد فیروزفر و شرایط مدیریت شهری نیازمند مجال دیگری است که به آن خواهیم رسید. اما در خصوص وضعیت فعلی شهر زنجان شاهد هستیم که بهسازی مناسبی در حوزه آسفالت صورت گرفته و سرعتگیرهای معیوب شهر در برخی نقاط اصلاح شدند. اما موضوع مهم اینکه این سرعتگیر دارای یک استاندارد و وحدت رویه مشخص و تدوین شده نیستند.
متاسفانه مدیران شهرداری هنوز در سطحی از علم و تسلط بر مفاهیم شهری و شهرسازی نیستند که بدانند هر موضوعی در شهر باید دارای یک استاندارد تدوین شته ثابت باشد. اجرای سرعتگیر در شهر زنجان فارغ از مفید بودن یا نبودن آن، در صورت اجرا باید یک رویه مشخص و استاندارد مطالعه شده ای داشته باشد. در سالیان دور در همین شهر ما سرعتگیرهایی اجرا می کردیم که دیتیل اجرایی آن در دانشگاه های این شهر تدوین شده بود.
شیب ورودی و خروجی سرعتگیر مشخص بود و برای خودروها پله ایجاد نمی شد! استاندارد نبودن سرعتگیر موجب جمع شدگی آسفالت در نزدیکی آن می شود و علاوه بر آسیب به خودروها باعث ایجا تشویش فکری برای رانندگان نیز خواهد شد. فعالیت فرهنگی برای فرهنگ ترافیک و رانندگی در شهر باید همزمان با اجرای استاندارد سرعتگیرها، علائم راهنمایی و… انجام شود.
هرچند عوامل شهرداری امروز زحمات زیادی را متحمل می شوند اما نبود مدیریت کارآمد تمامی تلاش کارگران خدوم شهرداری را بی اثر و بی نتیجه می کند. برخی مدیران شهرداری به دلیل نبود شایسته سالاری، نبود نظام موثر جذب و استخدام(جذب با رابطه و…)، نبود نظام کارآمد مدیریت منابع انسانی و… امروز از بی کیفیت ترین نیروهای مدیریتی در استان محسوب می شوند.