اعطای ۱۷ مورد استاندارد تشویقی به محصولات تولیدی کشاورزی زنجان

اعطای ۱۷ مورد استاندارد تشویقی به محصولات تولیدی کشاورزی استان زنجان

تشریح فرآیند اعطای استاندارد تشویقی به محصولات کشاورزی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان  «IPM» یا همان مدیریت تلفیقی آفات را پایه و اساس تولید محصولات گواهی شده عنوان کرد و گفت: با حذف یارانه سموم در اوایل سال ۸۶، اعتبارات بدست آمده از این محل صرف ارتقای سطح آموزش بهره برداران شد به طوری که کارشناسان کلینیک های گیاه پزشکی با حضور مستمر در مزارع و باغات دانش فنی را به کشاورزان منتقل می کنند.

به گزارش “همدلی‌زنجان” به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، ربابه شب خیز با بیان این مطلب، اظهار کرد: همه ساله با توجه به میزان اعتبار تخصیصی از سوی سازمان حفظ نباتات با حدود ۱۰۰ نفر کارشناس قرارداد بسته شده و این کارشناسان پس از طی دوره های آموزشی مربوطه، اصول و مبانی IPM (مدیریت تلفیقی آفات) و ICM (مدیریت تلفیقی محصول) را به کشاورزان آموزش می دهند.

وی با اشاره به اینکه روند تولید محصول گواهی شده عمدتا مصرف بهینه سم و جایگزینی آن با عوامل غیر شیمیایی را شامل می شود، بیان داشت: در این راستا در تولید محصول گوجه فرنگی برای کنترل بیولوژیک آفت مینوز و کرم هلیوتیس سالانه به طور متوسط در سطح ۲ هزار هکتار رهاسازی زنبور براکون در استان زنجان انجام می گیرد.

این مقام مسئول استفاده از انواع کارت ها برای جذب و به دام انداختن آفات و همچنین استفاده از فرمون ها برای ردیابی و تعیین پیک پرواز برخی آفات از جمله کرم سیب را از دیگر روش های به کار گرفته شده در راستای تولید محصول گواهی شده در استان زنجان برشمرد و افزود: استفاده از این فرمون ها زمان دقیق مبارزه را اعلام کرده و نهایتا از مصرف بیش از حد سموم جلوگیری می شود.

وی محصول گواهی شده را محصولات دارای حداقل مجاز آلاینده‌ها عنوان و بیان کرد: کشاورزانی که متقاضی تولید محصول گواهی شده باشند ابتدا باید به کلینیک‌های گیاه پزشکی مراجعه کرده و با نظارت دقیق کارشناسان کلینک بر صفر تا ۱۰۰ تولید محصول، کشاورز برای محصول خود کد ۱۶ رقمی دریافت خواهد کرد.

شب‌خیز اضافه کرد: محصولات دارای کد ۱۶رقمی در بسته بندی های خاصی که مشخصات محصول از جمله کد مربوط به کلینیک نظارت کننده، کد کشاورز تولید کننده و محل تولید بر روی آن درج شده است، در بازار با قیمتی متفاوت عرضه می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: پس از دریافت کد ۱۶ رقمی، برای اینکه محصولی به عنوان محصول گواهی شده معرفی شود باید نشان حد مجاز آلاینده ها توسط استاندارد نیز به محصول اعطا شود که در این راستا توسط یک شرکت بازرسی به عنوان نماینده استاندارد از محصول نمونه برداری شده و پس از انجام آزمایش های لازم در آزمایشگاه های مرجع، نتایج در قالب کمیته ای بررسی و در صورت تایید، کشاورز موفق به اخذ نشان حد مجاز آلاینده ها برای محصول تولیدی خود خواهد شد.

وی در پایان از اعطای ۱۷ مورد استاندارد تشویقی و ۴ هزار کد ۱۶ رقمی  به محصولات مختلف در این استان خبر داد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کارخانه تولید برق از زباله در زنجان ساخته می‌شود
خبر قبلی
چرا ما راحت تحریم می‌شویم؟
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست