بالاخره جشنواره موسیقی استان امسال بعد از دهه فجر آغاز شده و از تاریخ ۲۴ تا ۳۰ بهمن ماه ۹۷، در بخش تکنوازی برای افراد بالای ۱۲ سال برگزار میشود.
به گزارش “همدلیزنجان”؛ معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه فراخوان اولیه جشنواره موسیقی به آموزشکدهها ارسال شده، گفت: این جشنواره پس از گذران ایام دهه فجر و از تاریخ ۲۴ بهمن شروع به کار خواهد کرد، ضمن اینکه جشنواره «موسیقیفجر» و «آوای امید» هر دو با هم برگزار شده و پس از یک هفته از برگزاری این جشنواره نیز شاهد برگزاری جشنواره «موسیقی شهر» خواهیم بود که به صورت اجراهای گروهی برگزار میشود و نهایتا تکنوازیها در این جشنواره و گروهنوازیها در جشنواره «موسیقی شهر» هر دو در امتداد یکدیگر به عرصه رقابت خواهند پرداخت.
محمود علیمحمدی در پاسخ به اینکه « گذشته هنرجویان شرکتکننده در سوالات مطرح شده با مشکل مواجه شدند و آیا امسال برای رفع این مشکل راهکاری اندیشیده شده است؟» گفت: امسال از صفر تا صد این جشنواره به انجمن موسیقی و متخصصین این امر سپرده شده تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود و امید است خود اهالی موسیقی بتوانند این مشکل را مدیریت کنند و امسال ما تنها به عنوان ناظر در کنارشان حضور خواهیم داشت.
این مسئول با اشاره به اینکه رقابت همواره موجب حرکت، جنبش و سازندگی شده است، افزود: افرادی که در یک خلاء عدم رقابتی قرار میگیرند، نهایتا چندان پیشرفتی در عرصه کاری خود نخواهند داشت ضمن اینکه ادامه مسیر برای آنها چندان مثمرثمر نخواهد بود اما زمانی که رقابت پیش میآید و کارها در این گونه جشنوارهها ارزیابی میشوند با هم سنجیده میشوند و در جریان سنجیده شدن، افراد تلاش خود را برای رشد و پیشرفت مضاعف میکنند و هدفگذاری خود را برای برگزیده شدن در جشنوارههای دیگر مد نظر قرار میدهند. در راستای این موضوع عملا این نوع از جشنوارهها و مسابقات باعث دیده شدن و علاقهمندی و جریانسازی هنرمندان خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این جریانسازی خوشبختانه بالغ بر ۵ سال است که در زنجان با جشنواره «آوای امید» در جریان است، افزود: امید است این گسترده شدن فعالیتها و رفتن به سمت تخصصیتر شدن رقابتها که در حال حاضر، در قسمت تکنوازی و گروهنوازی مشاهده میشود و در سالهای آینده هم در حوزه کودک ورود پیدا خواهد کرد، زمینه را برای اینکه بتوانیم جشنوارههای خوبی را در سطح استانی برگزار کنیم، فراهم کند تا افرادی که بالاخره علاقهمند به حوزه موسیقی هستند، سطح موسیقیایی و سطح سواد شنیداری خود و مردم استان را ارتقا بخشند تا بتوانیم در آینده شاهد حضور هنرمندان استانمان در عرصه ملی و بینالمللی باشیم.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان در پاسخ به این سوال که «نظارتها بر روی آموزشکدههای موسیقی به چه شکل صورت میگیرد؟ و چرا برخی آموزشکدههای موسیقی کودک ساخت کاردستی را در کلاسهای آموزش موسیقی آموزش میدهند؟» خاطرنشان کرد: اصل ترغیب مخاطبین برای حضور در آموزشکدهها اصلی است که این دوستان بایستی در آن حوزه تلاش بکنند و با توجه به اینکه در جریان ساخت کاردستی در آموزشکدهها نیستم، اما هر بخش خصوصی و سمن و انجمنی و هر مجموعهای که در راستای فعالیتهای هنری، فعالیت اقتصادی میکند باید اصل خود را بر اساس احترام به سلایق مخاطب بگذارد و در این حیطه روشی که مخاطب میپسندد را سرلوحه خود قرار دهد ولی قطعا موضوعی مثل ساخت کاردستی اگر جزو ساختار آموزشی نباشد و خارج از ساختارها و چارچوب آموزشها باشد کار پسندیدهای نیست و باید با آنها برخورد شود.
وی ادامه داد: هر جایی که کودکان برای آموزش جمع میشوند باید برای آزاد کردن ذهن آنها و رساندن کودکان به نقطهای که علاقهمندی را برای آنها ایجاد کند، زمینه را فراهم کرد ضمن اینکه اگر تنها موسیقی صرف به کودکان آموزش داده شود و فضا و شرایط و متخصصین آموزش نتوانند در کودک ترغیب ایجاد کنند، مطمئنا آموزش چندان اثرگذار نخواهد بود. از همین رو باید حتما یک سری ایده و شکلدهیها داخل این مجموعه قرار بگیرد تا کودکان را علاقهمند به حضور در آن فضا کند البته شایسته است که این ایدهها در راستای موسیقی باشد. همچنین کلاسی که بخواهند بابت کاردستی هزینه بگیرند، تخلف است.
در ادامه رئیس انجمن موسیقی استان زنجان با اشاره به تغییر رویکردهای گذشته انجمن موسیقی زنجان نسبت به موسیقی و برگزاری جشنوارهها در استان، اظهار کرد: یکی از این آیتمهای تغییر یافته در رویکرد این انجمن، جشنواره موسیقی استان است که با توجه به اینکه غالبا جشنوارههای موسیقی یک دوره زمانی ۶ ماهه را برای برگزاری خود نیاز دارند، یعنی فراخوان یک جشنواره موسیقی باید ۶ ماه قبل داده شود تا متقاضیان شرکت در جشنواره در جریان قرار گیرند و در جهت آمادهسازی خود اقدام کنند و قطعه اجباری و دلخواه خود را با استاد تمرین کنند. از همین رو به دلیل وجود مشکلاتی در این زمینه و اینکه ما سعی داشتیم تحت هر شرایطی این جشنواره امسال برگزار شود، مجبور شدیم که دقیقه ۹۰ اقدام به راهاندازی ستاد جشنواره و برگزاری این جشنواره کنیم.
کیارش میرمحمدرضایی ادامه داد: از همین رو و با توجه به کمبود زمان تمرین متقاضیان، قطعه اجباری از فراخوان این جشنواره حذف شد و تنها دو قطعه اختیاری در دستور کار فراخوانمان اعلام شد ضمن اینکه این دو قطعه اختیاری این اجازه را به اساتید و هنرجویانمان میدهد تا بتوانند مقداری با خیال راحتتر قطعاتی که قبلا زده شده را انتخاب کنند.
وی با اشاره به اینکه به زودی اطلاعات ریز مربوط به این جشنواره به آموزشکدهها ارسال میشود، افزود: یک شورایی نیز در ادامه این جشنواره تشکیل میشود که آثار را بازبینی میکند ضمن اینکه در بحث داوری هنوز به نتیجه قطعی نرسیدهایم که داوری به چه شکل صورت گیرد و آیا به صورت شورایی باشد یا خیر؟ و آیا داوران بومی باشند یا خارج از استان انتخاب شوند.
این مسئول با اشاره به اینکه امسال بحث داوری اجرای صحنهای بسیار کمرنگ است، گفت: به نظر میرسد در این زمینه پس از بازبینی آثار، داورها به صورت شورایی تصمیم بگیرند ضمن اینکه هنوز هیچ تصمیمی در خصوص اینکه داوران بومی باشند و یا مهمانی از خارج استان دعوت شود، گرفته نشده است که در روزهای آینده نسبت به این مسئله اقدام خواهد شد.
میرمحمد رضایی با اشاره به اینکه یک نکتهای که همواره در جشنوارههای متعدد موسیقی وجود دارد، این است که معمولا در مکانها و شهرستانهای کوچک که هنوز هنرجوها چندان آشنایی با شرایط جشنواره ندارند، اعتراض به رای داور خیلی شدید و بالا است، گفت: به هر حال وقتی هنرجویی شرایط یک جشنواره را میپذیرد و وارد عرصه رقابت میشود این مسئله را باید بپذیرد که باید تابع قوانین جشنواره باشد کما اینکه منکر اشتباه در برخی موارد نیستیم همانطور که من هم به عنوان یک هنرمند آسیب این قضیه را دیدهام ولی عموما این اعتراضها در این جشنوارهها وجود دارد و شاهد هستیم که به هر طریقی عمل شود گلایهها و ایرادهایی به این جشنوارهها وارد است که نیاز است در این زمینه به افرادی که در این جشنوارهها حضور پیدا میکنند، آموزشهایی داده شود تا قوانین جشنواره را بپذیرند ضمن اینکه حتما پیش از برگزاری جشنواره، تیم داوری اعلام خواهیم کرد تا هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.
رئیس انجمن موسیقی استان زنجان در پاسخ به اینکه «خروجی این جشنوارهها برای آموزشکدهها و هنرمندان چه خواهد بود و آیا موجب ارتقای آنها میشود یا خیر؟»، گفت: قطعا برگزاری این جشنوارهها مفید خواهد بود و قطعا گروهی از هنرجویان که به صورت جدی و حرفهای در عرصه موسیقی فعالیت میکنند در جشنوارهها میتوانند از فرصت پیش آمده استفاده کنند و با افراد دیگر آشنا شوند ضمن اینکه میتوانند گروههای خود را در همین جاها شکل دهند و با اساتید مختلف کارگاه آموزشی داشته باشند و خیلی آیتمهای دیگر که طبیعتا در گردهماییهای اهالی موسیقی این پیوندها و آموزشها صورت میگیرد و از همین رو شکی نیست که یکی از راههای پخته شدن یک هنرمند موسیقی، جشنوارهها است اما نه به این شکل که هنرجوها همه چیز را در برگزیدهشدن در این جشنوارهها ببینند.
وی افزود: ما باید فرهنگ شرکت در جشنواره را به هنرجویانمان بیاموزیم اینکه اگر هنرجویی در جشنواره شرکت میکند، در محیط جشنواره قرار میگیرد تا رقابت کند و افراد مختلف آشنا شود و آموزش ببیند و موسیقی بشنوند و حال خوبی را در این چند روز به دست آورند و برای ادامه این مسیر انگیزه بگیرند و در نهایت یک قسمتی هم جایزه میگیرند که امید است خطایی در این زمینه صورت نگیرد اما اگر خطایی هم شد این مسئله برای هنرجو چندان اهمیت ندارد چرا که با فرهنگ شرکت در جشنواره آشنا است و از موارد دیگر جشنواره استفاده برده است ضمن اینکه این اتفاق قبل از اختتامیه جشنوارهها در جامعه هنری میافتد نه در روز اختتامیه جشنوارهها.
میرمحمد رضایی در پاسخ به اینکه «آیا برگزاری جشنوارهها میتواند شکاف موجود در میان آموزشکدهها و اساتید موسیقی را برطرف کند و زمینه همکاری این اساتید و آموزشکدهها را فراهم آورد؟» گفت: باید به اهالی موسیقی برخی از مسائل را آموزش بدهیم ضمن اینکه ما به عنوان قشر موسیقیدان جوان گذشته، باید یک مواردی را فرا میگرفتیم ضمن اینکه این شکاف از این جا نشات میگیرد که این مسائل را کسی به ما آموزش نداده است که هیچ کس، جای دیگری را نخواهد گرفت و هر معلم موسیقی و هر هنرمندی که اگر واقعا لایق آن جایگاه باشد، جایگاه خود و هنرجویان خود را دارد و این مخاطب است که تعیین و قضاوت میکند که چه کسی را انتخاب کند اما متاسفانه نتوانستهایم فضایی را ایجاد کنیم که اهالی موسیقی با هم باشند و در کنار هم دیگر یک کار تیمی انجام دهند و این مسئله صرفا در موسیقی هم نیست و در سایر عرصههای هنری هم میتوان این شکاف بین هنرمندان را مشاهده کرد و موسیقی هم از این مورد مبرا نیست.
وی افزود: اگر بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم و در کنار هم باشیم و کار تیمی خوب انجام بدهیم، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد، در این راستا انجمن موسیقی زنجان سعی دارد با برگزاری کارگاه و مستر کلاس آواز پاپ و کلاس «ماریو تقدسی» خواننده اپرا و سولیست سابق اپرای وین که در دنیا نامی است سعی داشته تمام اساتید آواز را دعوت کنیم تا روز خوبی را در موسیقی زنجان داشته باشیم و آموزش خوبی را از یک استاد بینالمللی ببینند که شاید در رهگذر این مسترکلاس، کانونهای مختلف شکل بگیرند و در واقع شکلگیری این کانونها میتواند، موجب پر شدن شکافهای موجود بین آموزشکدهها و اساتید باشد و زمینه همکاریهای بیشتر را بین آنها فراهم آورد.
صدای زنجان
http://zanjan.irib.ir/article/356980316