1. اخبار ویژه
  2. حمایت یا خرید کالای ایرانی؟!

کد خبر: 4111

حمایت یا خرید کالای ایرانی؟!

حمایت یا خرید کالای ایرانی؟!

 

 

سعید مسگری / کارشناس اقتصادی

​با توجه به انتخاب «حمایت از کالای ایرانی» به عنوان شعار سال و اهمیت بالای آن، نکات مهمی در این راستا قابل ذکر است که به اختصار به مهم ترین آنها اشاره می کنیم

در زمان کوتاهی که از انتخاب این شعار میگذرد مشاهده شد که بسیاری از افراد، شعار سال را تغییر داده و گمان کرده اند شعار امسال خرید کالای ایرانی است. باید توجه داشت که خرید تنها یکی از ابعاد حمایت است و نباید حمایت را محدود به خرید کرد.

همان طور که در نوشته های قبلی بارها بیان کرده بودیم اقتصاد ایران به دلایل مختلف اکنون به نقطه ای رسیده است که هیچ راه حل کوتاه مدت و کم هزینه ای برای خروج از مشکلات ندارد و نیازمند اصلاحات ساختاری و نهادی گسترده است. سایر سیاستها و برنامه ها حتی اگر کاملا علمی و کارا باشند برای اقتصاد ایران چندان راهگشا نخواهند بود و تنها می توانند بهبودی مقطعی ایجاد کنند. بنابراین برای حمایت واقعی از کالای ایرانی باید اصلاح ساختارها و چارچوب های مخرب و مانع تولید را در اولوت اصلی قرار داد.

اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار، شناسایی و برطرف کردن کانونهای فساد، اصلاح قوانین بخصوص قانون کار و بازنسشتگی، اصلاح نظام بودجه نویسی و مالیه دولت، کاهش نقش دولت و نهادهای عمومی غیردولتی در اقتصاد و … از جمله اصلاحاتی هستند که برای بهبود وضعیت تولید در کشور باید به سرعت انجام شوند.

پس از انکه این اصلاحات صورت گرفت و بنیه تولید در کشور ایجاد شد آنگاه باید تلاش کرد تا با خرید کالای ایرانی از تولیدات ملی حمایت قاطع کرد. درواقع خرید کالای ایرانی مرجله بعد از شکوفایی اقتصاد و شکل گیری صنعت رقابتی و با تولیدات با کیفیت است.

در این مرحله نیز باید توجه کرد که نباید همچون گذشته از طریق ایجاد تعرفه و جلوگیری از ورود کالاهای خارجی و انحصار در داخل کشور از صنایع دفاع کرد. بی شک این اقدام در بلند مدت به زیان تولید کننده و مردم خواهند بود و تنها در کوتاه مدت میتواند مثمر ثمر باشد

دیگر نکته قابل ذکر این است که در این مرحله نباید انتظار داشت که تمام نیاز کشور در داخل تولید شود که چنین چیزی به هیچ عنوان منطقی و صحیح نیست. بلکه تنها کالاهایی که در کشور مزیت نسبی برای آنها وجود دارد باید تولید شوند. تولید سایر کالاها میتواند اتلاف منابع کشور را به همراه داشته باشد

دولت و به معنای دقیق تر حاکمیت به عنوان بزرگترین مصرف کننده در کشور نقش مهمی در خرید کالاهای داخلی دارد. لذا خرید کالای داخلی را نباید تنها به عهده مردم گذاشت و باید تمام قوا در انجام آن پیش قدم باشند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان چه رنگی است؟
خبر قبلی
ثبت بیش از ۳ هزار بازدید از گنبد سلطانیه زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست