1. اجتماعی
  2. دهیاران باید برنامه ریزان اصلی در روستاها باشند

کد خبر: 3584

دهیاران باید برنامه ریزان اصلی در روستاها باشند

مردم، بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور هستند

دهیاران باید برنامه ریزان اصلی در روستاها باشند

 

 

استاندار زنجان با بیان اینکه مردم، بزرگ ترین سرمایه اجتماعی کشور هستند، گفت: همه ارکان نظام از جمله دولت، قوای سه گانه، رسانه ها و سایر بخش ها باید با خدمت به مردم بر تعهدات پیمان بین نظام و ملت وفادار باشند.

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان؛ اسداله درویش امیری در گردهمایی دهیاران استان، مهم ترین عهد و پیمان بین نظام و ملت را «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» دانست و اظهار کرد: در چارچوب این پیمان، باید حقوق مردم در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، اشتغال، رفاه اجتماعی و حقوق شهروندی با اجرای دقیق قانون اساسی در کشور، تامین شود.
وی با بیان اینکه قانون اساسی، میثاق نامه بین ملت و نظام برای تامین خواسته های به حق مردم است که باید به درستی به آن عمل شود، افزود: یکی از مهم ترین راه هایی که به اداره کشور کمک می کند، این است که جلوی بینظمی، بی انضباطی، بی قانونی و هرج و مرج گرفته شود.
مقام عالی اجرایی استان، با ابراز امیدواری از اینکه در چهلمین بهار انقلاب اسلامی، انسجام، همدلی، وحدت و وفاق در بین ملت نهادینه شود، خاطر نشان کرد: همه باید در اجرای دقیق قانون، پیشقدم و همراه شوند تا ملت بتواند در سایه قانون اساسی و پرچم جمهوری اسلامی، تحت مدیریت رهبر معظم انقلاب اسلامی، گام های اساسی برای توسعه و پیشرفت کشور بردارد.
استاندار زنجان با بیان اینکه در طول ۴ دهه گذشته، حوادث تلخ و شیرین گوناگونی در مسیر ملت ایران قرار گرفته و مردم متحمل سختی ها و مشقت های فراوانی شده اند، ادامه داد: از آغازین روزهای انقلاب، ملت با حوادث مختلفی از جمله جنگ تحمیلی، مداخله مستقیم و غیر مستقیم برخی کشورها در امور داخلی، ترورها و کشتار بی رحمانه مردم بیگناه و مسئولین کشور به دست دشمنان، مواجه بوده است.
درویش امیری با اشاره به اینکه تحریم ها در حوزه های مختلف اقتصادی، مشکلات عدیده ای برای کشور به وجود آورد، یادآور شد: تحریم غذا و دارو در قوانین بین المللی در زمره موارد تحریمی قرار ندارد، اما کینه و دشمنی برخی آنچنان نسبت به ملت ایران شدید بود که عرضه غذا و دارو را هم نسبت به ملت ایران، تحریم کردند.
وی با بیان اینکه دشمنان کشور، سال ها به ملت ایران ظلم کردند، اما ملت غیور ایران به رهبری حکیمانه امام (ره) و مقام معظم رهبری، توان و قدرت خود را به جهانیان نشان داد، ابراز کرد: در حالی که دنیا به دو بلوک غرب و شرق تقسیم شده بود و وجود کشور مستقل معنایی نداشت، انقلاب اسلامی این موازنه را بر هم زد و هیبت آمریکا را شکست و از بین برد.
مقام عالی اجرایی استان با اشاره به اینکه یکی از هنرهای ارزشمند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، نهایت استفاده از تمامی ظرفیت ها و فرصت های موجود در کشور بود، عنوان کرد: امام خمینی (ره) به عنوان یک رهبر دینی، مرجع تقلید و یگانه رهبر انقلاب، از این فرصت غافل نبود که اقوام و ادیان مختلفی در ایران وجود دارد که باید همه آنها در زیر پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی، گرد هم آیند تا بتوان از ظرفیت آنها به منظور استقرار مناسب نظام، بهره کافی را برد.
استاندار زنجان به موفقیت هایی که در عرصه های مختلف علمی، سیاست خارجی، قدرت و بنیه دفاعی، تولید، صنعت، توسعه راه ها، توسعه شهری و روستایی، گسترش آموزش عالی و بهداشت و درمان نصیب کشور شده است، اشاره کرد و گفت: کشور در برخی از این پیشرفت ها و موفقیت ها مانند قدرت دفاعی در دنیا کم نظیر است.
درویش امیری با تاکید بر اینکه باید مردم و به ویژه جوانان نسبت به آینده کشور امیدوار شوند، تصریح کرد: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی نشات گرفته از صداقت، راستگویی، عدالت، پاک دستی، امانت داری، منطق و مهم تر از همه، اخلاق و به تعبیر حضرت امام (ره)، انقلاب مظلومان و پا برهنگان است، لذا باید چهلمین بهار پیروزی انقلاب، غنیمت شمرده شده و کینه ها و دشمنی ها به فراموشی سپرده شود.
وی با بیان اینکه کشور میتواند در حوزه های مختلف اقتصادی در دنیا، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد، اظهار کرد: علیرغم اینکه طی سال های اخیر، اقدامات بزرگی در کشور و به ویژه در استان در حوزه های مختلف، انجام شده و پیشرفت های بسیاری نیز حاصل شده است، اما باید گام های بزرگ تر و اساسی تری در کشور صورت گیرد.
مقام عالی اجرایی استان با بیان اینکه امروز با استقرار و حضور دهیاران در روستاها و تامین اعتبارات از محل دهیاریها، توقع و انتظار مردم در روستاها بالا رفته است، گفت: با توجه به اینکه دهیاران، آخرین رده حاکمیتی در مناطق روستایی و پل ارتباطی بین حاکمیت و مردم هستند، لذا باید تلاش کنند تا جایگاه و موقعیت خود را در بین دستگاه های اجرایی و سازمان ها و ادارات مختلف، فراهم و حفظ کنند؛ به طوری که با گذشت ۱۵ سال از تاسیس دهیاری ها و با حمایت قانون و شوراهای اسلامی روستاها از دهیاران، نباید شاهد این موضوع بود که دهیاران، مورد پذیرش برخی دستگاه های اداری نباشند.
استاندار زنجان با تاکید بر اینکه دهیاران باید خدمتگزار مردم و برنامه ریزان اصلی در روستاها باشند، افزود: انتظار مدیریت استان این است که دهیاران با ارائه گزارش بازدید و حضور مسئولین از جمله بخشداران، فرمانداران و روسای ادارات شهرستانی و استانی در روستاها، این حوزه را به منظور ارزیابی عملکرد مسئولین، کمک کنند. البته مسئولین نیز باید در طول سال با حضور در روستاها و در کنار مردم، به بررسی مشکلات این قشر بپردازند.
درویش امیری با اشاره به اینکه خوشبختانه بخش اعظمی از دهیاران استان، دارای تحصیلات عالیه هستند، اظهار کرد: ظرفیت و فرصت مناسبی در اختیار دهیاران قرار دارد تا از رشته تحصیلی خود به منظور حل مشکلات و توسعه روستاها استفاده کنند. البته نباید تحصیلات عالی دهیاران، عامل به وجود آمدن فاصله آنها با روستاییان شود.
مقام عالی اجرایی استان با تاکید بر اینکه باید خدمات مختلف در روستاها به مردم ارائه شود تا روستاییان برای دریافت این خدمات به شهرها مراجعه نکنند، ادامه داد: دولت به این موضوع واقف است که بی توجهی به روستاها، خسران و ضرر زیادی متحمل کشور می کند؛ به گونه ای که بسیاری از حاشیه نشین ها به دلیل نبود امکانات، شغل مناسب و وجود زرق و برق زندگی شهری، به شهرها مهاجرت کرده اند.
وی با بیان اینکه مهم ترین حمایت و توجه دولت به روستاها، ارائه تسهیلات به منظور ایجاد اشتغال پایدار است، یادآور شد: دولت علیرغم مشکلات اقتصادی فراوان کشور، ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی، عشایری، مرزی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰ هزار نفر در قالب تسهیلات تکلیفی با کارمزدهای ۴ و ۶ درصد اختصاص داده که سهم استان از محل تسهیلات فوق، ۲۸۵ میلیارد تومان است که باید به این مناطق پرداخت شود.
استاندار زنجان با بیان اینکه تاکنون در هیچ بخشی، تسهیلات کم بهره به میزان ۲۸۵ میلیارد تومان اختصاص نیافته است، گفت: هدف از ارائه تسهیلات، این است که اشتغال پایدار و دائمی برای روستاها تعریف شود تا روستاییان در تمام فصول سال، مشغول فعالیت و تلاش باشند و اشتغال آنها به فصل کشاورزی و برداشت محصول، محدود نشود.
وی با اشاره به بحران کم آبی در کشور، یادآور شد: در برخی مناطق استان به ناچار باید با حذف مشاغل کشاورزی که به آب زیادی نیاز دارند، به سراغ مشاغلی رفت که نیازمند آب نبوده و یا به آب کمی نیاز دارند. لذا میتوان از محل اعتبارات اشتغال روستایی، مشاغلی را به روستاییان معرفی کرد که به آب کمتری نیاز داشته باشد.
درویش امیری مقاوم سازی مسکن های روستایی را یکی دیگر از خدمات دولت به روستاییان عنوان کرد و گفت: اگر خانه های روستایی، مقاوم سازی نشوند، مشکلات و خسارات فراوانی در هنگام بروز بلایای طبیعی برای روستاییان به وجود می آید که در این زمینه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دنبال مقاوم سازی و بهسازی خانه های روستایی است و دهیاران نیز باید با تشویق روستاییان به این امر، تسهیلات لازم را از بنیاد مسکن مطالبه کنند.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه علاوه بر مقاوم سازی و بهسازی روستاها، اقدامات بزرگی طی سال های اخیر در روستاها از قبیل ایجاد راه های دسترسی و تامین خانه های بهداشت و سلامت انجام شده که از مهم ترین برنامه های دولت و نظام در کشور است، خاطر نشان کرد: تاکنون ۷ هزار و ۳۹ پروژه از زمان آغاز به کار دهیاری ها در روستاها اجرایی شده که ۶ هزار و ۵۱۶ مورد از این پروژه ها طی سال های ۹۲ تا ۹۶ به ثمر رسیده است و نشان از میزان توجه این دوره از مدیریت کشور به روستاهاست.
استاندار زنجان افزود: سال گذشته، ۴۵ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری ها تخصیص یافت و امسال نیز تا پایان دی ماه، ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به دهیاری ها تخصیص یافته که این مبلغ بی شک تا پایان سال، افزایش می یابد. همچنین ۵۱۲ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین مورد نیاز، در سطح روستاها توزیع شده که ۱۵۸ دستگاه، مربوط به چند سال اخیر است.
درویش امیری به برگزاری جشنواره روستا در تابستان سالجاری در زنجان اشاره کرد و گفت: دهیاری ها مشتاقانه و با علاقه مندی در این جشنواره شرکت کردند که این امر، بازتاب زیادی در جامعه داشت. البته هدف از برگزاری این جشنواره، این است که روستاییان، هویت خود را به نمایش گذاشته و سنت ها، آداب و رسوم گذشته به نسل چهارم منتقل شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مرمت و احیای تک خانه‌های تاریخی، دغدغه امروز میراث فرهنگی
خبر قبلی
کلانتری مشترک شهرداری زنجان و نیروی انتظامی آغاز به کار می‌کند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست