رئیس کمیسیون معماری-شهرسازی شورای اسلامی اخیر در صفحه شخصی خود از تدوین طرح ترافیک برای شهر زنجان خبر داد. این چندمین بار است که شهر زنجان صاحب طرح ترافیک می شود!
به گزارش همدلیزنجان؛ در سال های گذشته هم یکی از طرح های تدوین شده طرح جامع ترافیک شهر زنجان بود. حال به نظر می رسد برای اینکه این طرح به سرنوشت طرح های قبلی دچار نشود، کلیات آن توسط شورای شهر زنجان در معرض دید و بررسی رسانه ها و کارشناسان قرار گیرد.
هرچند این طرح های مطالعاتی از اسناد طبقه بندی شده نیست اما همواره مردم و رسانه ها از دید مسئولان غریبه بوده اند و این طرح ها درمعرض نقد و بررسی قرار نمی گیرد و دلیل آن نیز مشخص نیست.
شهر زنجان امروز به لحاظ رشد جمعیت از یک شهر نیم میلیون نفری عبور کرده و توسعه فیزیکی آن نیز محسوس است. روز به روز نیز به حجم خودروها در شهر افزوده می شود.
با این حال شبکه حمل و نقل آن فرسوده و ناکارآمد است. چه در بخش اتوبوسرانی و چه در بخش تاکسیرانی این وضعیت وجود دارد. در حوزه حمل و نقل مبتنی بر فناوری های جدید نیز زنجان فعلا نیازی به خود برای ایجاد و توسعه نمی بیند!
شهروندان زنجان برای تردد از یک نقطه در غرب شهر به یک نقشه در شرق کاملا تفاوت را با ۵ و ۱۰ سال قبل احساس می کنند. حجم ترافیک خودروها و زمانی که برای رسیدن به مقصد صرف می شود گویای رسیدن زنجان به یک نقطه مهم در موضوعات ترافیکی است.
از اینرو به نظر می رسد مدیریت شهری زنجان و سیاستگذار آن درشورای شهر حمل و نقل و ترافیک شهر زنجان را در یک مدار درست حرکتی و توسعه ای قرار دهد. چرا که اگر در سال های اخیر رخدادهای مهمی در این حوزه شکل نگیرد طی سال های آتی با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.
این روزها یکی از موضوعات مهم ایجاد کمربندی شمالی است. هنوز زنجان توان ایجاد حمل و نقل مبتنی بر تراموا، منوریل، مترو …. را ندارد. این در حالی است که با این حجم از رشد و توسعه فیزیکی در شرق و غرب زنجان باید کم کم به فکر این موضوعات بود.
یا اگر به هر دلیلی توجیه فنی-اقتصادی برای این موضوع نیست راهکارهای ساده تری برای ایجاد یک مسیر ترددی ویژه از شرق و به غرب و بلعکس باید همزمان با توسعه کمربندی شمالی برنامه ریزی شود. صرفا ایجاد کمربندی در شهر با توسعه آن نباید راهکار قطعی باشد چرا که ایجاد مزیت هو راهکارهای تک محوره در آینده مخاطراتی را ایجاد خواهد کرد.