1. اخبار شهرستان
  2. مسابقه آب پاشی در خیابان‌های شهر زنجان!

کد خبر: 4594

مسابقه آب پاشی در خیابان‌های شهر زنجان!

مسابقه آب پاشی در خیابان‌های شهر زنجان!

 

 

 

 

وقتی آمار هواشناسی به صورت مستمر وضعیت بارش‌ها در کشور و استان زنجان را نسبت به مدت بلند مدت در تراز منفی نشان می دهد؛ ترس خاموشی در دل ها از آینده ای مبهم شکل می گیرد.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ وقتی وضعیت سدهای آب شرب و کشاورزی استان همواره در بیلان منفی قرار دارد و شنیده می شود کم تر از نیمی از حجم سد تهم پر است، دلهره خاموشی از وضعیت آینده تامین آب شرب مردم شهر زنجان و استان در دل ها ترسیم می شود.
در این شرایط مدام با رویکرد اعتقادی از درگاه خداوند یکتا طلب بارش می کنیم، اما وقتی خدا درهای آسمان را برای نزول مایه حیاتش باز می کند، تازه متوجه می شویم با این وضعیت شهرسازی و مدیریتی که بر شهر داریم این تعمت تبدیل به یک بحران جدید می شود که نیازمند تیم مدیریت بحران است! که البته نیست!

بارندگی اردیبهشت امسال نور امید را در دل شهروندان زنجانی برای کمبود بخشی از بحران کم آبی تاباند، اما مصادف با آن شاهد آب بازی خودرو ها در خیابان های شهر زنجان هستیم که نکات قابل تاملی را در خصوص وضعیت شهرسازی، معماری و فرهنگ شهروندی شهروندان زنجانی بازنمایی می کند.

زمان بارش باران وقتی در خیابان های شهر زنجان تردد می کنیم؛ شاهد تجمع آب در برخی از معابر با حجم بالایی هستیم که گویای عدم شیب‌بندی مناسب خیابان و هدایت آب های سطحی دارد! آبی که امروز به جای نعمت در برخی مواقع تبدیل به نغمتی برای شهروندان زنجانی شده، چه در معابر، چه در بالاآمدگی آب های زیرزمینی در برخی نقاط شهر که تاکنون اقدام کاشناسی جامعی برای آن انجام نشده است!

شرایط فعلی معابر شهر زنجان چه از عدم شیب بندی برای هدایت آب های سطحی تا نحوه ترازبندی دریچه های فاضلاب از سطح خیابان ها که جلوبندی خودرو شهروندان را پیاده می کند! حاصل سال ها استمرار نظام نارکارآمد شهرسازی و و حوزه عمرانی در مدیریت شهری زنجان بوده که خود را امروز در شرایط فعلی نشان می دهد! شرایطی که باید توام با حس زیبای بهاری و نعمت الهی باشد، اما تبدیل به مسابقه ای برای آب پاشی بین خودرو می شود!

با تمامی چالش های که امروز در موقع بارندگی شهروندان زنجانی تجربه می کنند، خود شهروندان زنجانی نیز اصولا اعتقادی به رعایت حقوق یکدیگر ندارند! هر خودرو زودتر خود را از وضعیت پرآب معابر نجات دهد، برنده است! مسابقه ای که موجب افزایش ریسک تصادف در معابر و بروز حوادث خواهد شد.

هرچند بارها در خصوص نواقص فیزیکی در توسعه شهر زنجان سخن گفته ایم، اما کم تر در خصوص آموزش شهروندی سخن گفته شده است، حوزه ای مغفول و فراموش شده که نه برنامه ای برای آن وجود دارد و نه فرد خلاقی که با درایت، صبر و کار مستمر و کارشناسی به دور از تدوین رزومه شخصی مدیریتی! برای شهروندان خود وقت و هزینه صرف کند!

هرچند ردیف های اعتباری لازم در خصوص آموزش شهروندی در بودجه شهرداری زنجان تعریف شده و حوزه فرهنگی نیز برای آن می تواند سرفصل های جداگانه تعریف کند، اما شاهد اقدام عملیاتی جدی در این حوزه نیستیم، نتیجه این انفعال خود را در این مورد مصداقی زمان بارش باران و عدم توجه سواره به پیاده نشان می دهد، بی توجهی که موجب خیس شدن و پاشیدن آب بر روی شهروندان پیاده می شود و هیچ حقوقی برای فرد پیاده قائل نیستند!

این حقوق حتی برای خودروهای دیگر نیز قائل نمی شود و به نظر می رسد امروز در خیابان های شهر زنجان هر راننده خودرو تنها خود را در خیابان می بیند و هیچ مفهومی تحت عنوان حقوق شهروندی و یا حقوق رانندگی در معابر شهر زنجان معنی ندارد! شرایط در حالی هر روز بدتر از دیروز است که اقدامات فرهنگی برای اصلاح رویکردهای اشتباه نیازمند هزینه بالا، زمان مستمر و بلندمدت و برنامه اثرگذار است.

نه تولید محتوایی، نه توجه به چالش های فرهنگ شهروندی و نه برنامه و اقدام علمی کلان و دیگر هیچ!

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کاداستر در سطح ۱۰۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان انجام می‌شود
خبر قبلی
متخلفان ساخت و ساز در گاوازنگ به مراجع قانونی معرفی می‌شوند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست