به گزارش همدلیزنجان؛ به نقل از تسنیم، آیتالله محمد حاجی ابوالقاسم دولابی شامگاه پنجشنبه در جلسه تفسیر قرآن در مسجد امام حسین (ع) سعدی شمالی کتاب قرآن را یک منبعی برای هدایت و مختص تمام زمانها دانست و اظهار داشت: پیامبر گرامی (ص) میفرمایند اگر فتنهها به سمت شما روی آورد به قرآن و دستورات الهی پناه ببرید.
وی با اشاره به تفسیر آیه ۵ سوره قصص “وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثین” گفت: خداوند در قرآن کریم وعده داده است که روزی مستضعفان در زمین حاکم خواهند شد؛ به عبارتی پابرهنگان و نیازمندان و کسانی که از نظر اقتصادی رده پایینتری دارند بر زمین حاکم خواهند شد و در مقابل مستکبرین، ظالمان و زورگویان به زیر کشیده خواهند شد.
نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری به تعبیر دقیق این آیه اشاره کرد و اضافه کرد: یک اصطلاحی بین علمای اهل تفسیر وجود دارد که آن این است وقتی در قرآن صیغه جمع از زبان خداوند به کار برده میشود از باب تشریف است. یعنی اینکه یک بزرگ وقتی میخواهد یک کاری را انجام دهد از واژه “ما” استفاده میکنند. این ما به معنای چند نفر نیست بلکه به معنی این است که مجموعه و تشکیلات ما در صدد این است که میخواهند این کار انجام شود.
وی در ادامه افزود: در این آیه خداوند میفرماید که ما میخواهیم مستضعفان بر زمین حاکم است به این معنی است که خداوند به همراه اولیایش، به همراه تمام مؤمنان و بندگان خوبش و به طور کلی به همراه مجموعهاش میخواهند که مستضعفان را در زمین حاکم کنند؛ دقیقاً هدف امامان معصوم (ع) هم در همین راستا بوده است.
دولابی بیان کرد: دقیقاً همچین نکتهای را هم خداوند در کتاب زبور حضرت داود (ع) و کتاب تورات حضرت موسی (ع) به نکات فوق اشاره کرده است. در این کتابها فرموده است که بندگان صالح زمین روزی اختیار زمین را به دست خواهند گرفت.
وی با بیان اینکه خداوند در سوره نور هم به مومنان و صالحان وعده داده است که این بندگان در زمین حاکم خواهند شد، گفت: در این آیه بلکه تأکیدات اساسی هم شده است که آینده زمین بر دست پابرهنگان و بندههای صالح و مومنان خدا خواهد بود.
عضو مجلس خبرگان در ادامه به دوران غیبت امام زمان (عج) اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار وعده داده بودند که دوره غیبت امام زمان (عج) به قدری طولانی خواهد شد که حتی کسانی که به غیبت اعتقاد داشتند دچار تردید شوند. روایت دیگری از امام حسن عسگری (ع) داریم که تا ظهور آقا امام زمان (عج) همه گروهها به جز یک گروه به هلاکت خواهند رسید. در اینجا مراد از هلاکت ، هلاکت معنوی و باطنی است یعنی اینکه ظاهرش ظاهر انسان است ولی از داخل تُهی شده است.