آینده تبلیغات
✍️ محسن طاهری / آینده پژوه
ابتدا اجازه دهید با یک غرغر آغاز کنم. به این آمار دقت کنید: درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۱۷، ۴۱ میلیارد دلار بوده است. در همان سال درآمد شرکت گوگل فقط از تبلیغات، ۹۵ میلیارد دلار و درآمد فیس بوک از همین یک قلم تبلیغات، ۳۹ میلیارد دلار بوده است. هم گوگل و هم فیس بوک عمری زیر ۲۰ سال دارند. این عدد و رقم ها را نمی گویم که آه از نهادمان بلند شود، اینها واقعیت هایی هستند که وجود دارند و چقدر خوب که همه ما واقعیات را بپذیریم و این همه ما شامل فعالان حوزه تبلیغات و برندینگ هم می شود.
اما مهمتر از واقعیت کنونی، فهم واقعیت آینده است. واقعیتی که احتمالا در آن تبلیغات به سبک امروزی، مثل دود سرخ پوستی برای ایجاد ارتباط است. اجازه دهید کمی در مورد آینده تصویرسازی کنیم:
در آینده این هوش مصنوعی دستیار شما است که به جای شما خرید می کند. او مصرف شما را کاملا می داند و خودش تشخیص می دهد الان خمیردندان شما رو به اتمام است و باید سفارش دهد. آیا این به معنی مرگ تبلیغات است؟
نه مرگ کامل اما دیگر صورت های امروزین تبلیغات را نخواهیم دید. هوش مصنوعی در مورد خرید بسیار بهتر از شما برای شما تصمیم خواهد گرفت. اجازه دهید یک مثال وطنی بزنم که یک وب سایت خوب را هم معرفی کرده باشم.
تا حالا سعی کرده اید که برای خرید اینترنتی یک کالا قیمت آن را بین همه سایت های فروش مجازی مقایسه کنید؟ کار سخت و حوصله بری است. اما وب سایت ترب این کار را برای شما انجام می دهد. هر محصولی در هر چند فروشگاه اینترنتی که باشد از نظر قیمت در این سایت رتبه بندی می شوند.
البته ترب هوش مصنوعی دستیار شما نیست، اما یکی از هزاران ویژگی یک دستیار هوش مصنوعی معمولی در آینده همین امکان مقایسه برای بهینه ترین خرید خواهد بود. حالا هر چقدر هم که شما تبلیغات گسترده انجام بدهید این بار با هوش مصنوعی طرف هستید.
مگر اینکه تبلیغات در آینده مخصوص هوش های مصنوعی شود. آینده است دیگر، کسی چه می داند شاید یک روز شما برای ترغیب یک هوش مصنوعی از جنس زن برای خرید یک لباس شب برای صاحبش، لازم باشد روانشناسی رنگ ها در هوش مصنوعی را بخوانید.