1. اخبار استان
  2. آتش، بزرگ‌ترین دشمن مراتع استان زنجان است

کد خبر: 10071

آتش، بزرگ‌ترین دشمن مراتع استان زنجان است

عمدی بودن آتش سوزی ها از دلایل اصلی بروز این حوادث در فصول گرما است.

معاون یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به این که آتش بزرگترین دشمن برای مراتع و طبیعت است، گفت: هر ساله شاهد آتش گرفتن حجم وسیعی از مراتع  کشور و استان هستیم.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ لطفی با بیان اینکه آتش‌سوزی در مراتع و جنگل ها علاوه بر نابودی منابع خدادادی، باعث نابودی منابع آلی خاک شده است، اظهار کرد: آتش سوری حتی حیات وحش را نیز تهدید می کند. بار مالی که این گونه حوادث بر دولت تحمیل می کند بسیار سنگین است.

وی آتش سوزی در مراتع را به دو نوع عمدی و غیر عمدی تقسیم کرد و افزود: امسال به علت بارش های بیشتر و پوشش گیاهی نسبتا بالایی که در مناطق وجود دارد مراتع  مستعد آتش سوزی هستند .

معاون یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه خاطر نشان کرد: عمدی بودن آتش سوزی ها از دلایل اصلی بروز این حوادث در فصول گرما است. پرتاب ته شیشه بطری ها، پرتاب ته سیگار، کبریت، آتش بازی در مراسمات جنگ قبیله ای بین روستائیان، سهل انگاری گردشگران و برخی از چوپانان به هنگام گرم کردن آب از جمله عوامل عمدی بودن آتش سوزی ها به شمار می آید.

لطفی اظهار کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی باور اشتباهی است که بین برخی از روستائیان برای رشد بهتر محصولات آتی و همچنین حاصلخیز شدن زمین رایج شده است. برای حفظ منابع طبیعی و سرمایه ملی می توان با فرهنگسازی این باور نادرست را در بین جوامع محلی از بین برد.

این مقام مسئول تاکید کرد که کشاورزان پس از برداشت محصول  خود  بقایای محصولات را آتش نزنند چرا که علاوه بر از بین بردن مواد آلی خاک ، برابر ماده ۲۰ قانون هوای پاک فرد متخلف در هنگام بروز حادثه ۶ ماه تا ۲ سال به حبس محکوم می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته کاهش ۷۵ درصدی آتش سوزی در مراتع و جنگل ها نسبت به سال ۹۶ ثبت شده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: در سال ۹۶، ۳۳۰ هکتار به مقدار ۳۹ مورد  و در سال گذشته نیز حدود ۸۲ هکتار به تعداد ۲۰ مورد آتش سوزی در مراتع استان ثبت شده است که عملیات اطفاء حریق بلافاصله بعد از شروع آتش سوزی  با مشارکت مردم و منابع طبیعی صورت گرفته است.

معاون یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه توصیه کرد که مردم هنگام مشاهده آتش سوزی در مرتع و جنگل با شماره تماس گویای ۱۵۰۴ تماس گرفته و گزارش خود را اطلاع دهند.

لطفی با اشاره به این که منابع طبیعی برای مردم و نسل های آینده است تاکید کرد که جوامع محلی به هنگام بروز حادثه با نیروهای یگان اداره کل منابع طبیعی در راستای اطفاء حریق همکاری کنند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۲ واحد بزرگ صنعتی در شهرک های صنعتی استان به بهره برداری می رسد
خبر قبلی
تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان ۱۰۶۸ نفر است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست