آقای استاندار چند مدیر جوان تربیت کردید؟ / شعارهای حقیقی، خیالی از آب درآمد!

بسیاری از کارشناسان و کنشگران اجتماعی در استان زنجان مدت زمان استانداری فتح اله حقیقی را بر خلاف انتظارات روزهای نخست معارفه اش، ضعیف ترین دوره استانداران حسن روحانی و یکی از ضعیف ترین ها شاید بعد از انقلاب توصیف می کنند.

به گزارش همدلی زنجان؛  هرچند برخی معتقدند باید شرایط زمانی را در عملکرد استانداران مورد توجه قرار داد و شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی کشور را لحاظ کرد، اما با این حال عده ای معتقدند با لحاظ همین شرایط بازهم نمی توان نمره قابل قبولی به فتح اله حقیقی داد و مصداق آن را رویکردهای غیراقتصادی وی در خصوص مسائل جوانان، چالش های فرهنگی و اجتماعی و همگرایی های سیاسی برمی شمرند.

فتح اله حقیقی در روزهای ابتدایی حضورش در زنجان تلاش کرد زمینه حضور جوانان را در مسائل تصمیم گیری استان فراهم کند و در این راستا شیوه متفاوت نسبت به اسداله درویش امیری اتخاذ کرد.در این راستا اطلاعیه ای برای برگزاری مجمع مشورتی جوانان وانتخاب مشاوران جوان استاندار صادر شد و در ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۸ جلسه آن برگزار و افراد منتخب مشخص شدند.

۹۲ نفر از جوانان ۱۵ تا۲۹ سال استان زنجان در این جلسه حضور پیدا کردند و با رای جوانان منتخب، ۱۲ جوان برگزیده به عنوان اعضای مجمع مشورتی جوانان استان انتخاب شدند.  هدف از تشکیل مجمع مشورتی جوانان استان ارتقا و تقویت فرهنگ مشارکت و مسؤلیت پذیری در بین جوانان، تسهیل ارتباط نهادمند عالی ترین مقام اجرایی استان با جوانان، تحقق برنامه ها و سیاست های راهبردی دولت و مقام عالی استان در خصوص افزایش نقش جوانان در تصمیم سازی ها و بهره گیری از توان فکری و علمی جوانان در حل مشکلات جوانان عنوان شد.

از ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ تا روزهای پایانی تیرماه ۱۴۰۰ حدودا دو سال و دو ماه می گذرد و روزهای زیادی به پایان عمر دولت حسن روحانی و حضور فتح اله حقیقی در استان زنجان باقی نمانده است. در این دو سال و دو ماه مجمع مشورتی جوانان استاندار زنجان هیچ گزارش عملکردی ارائه نداده و معاون سیاسی-امنیتی استاندار به عنوان بالاترین شخص که این مجمع ذیل آن قابل تعریف است نیز حاضر به پاسخگویی در این خصوص نشده است.

همدلی زنجان تلاش کرد با ارتباط با معاون سیاسی-امنیتی استاندار در این خصوص سوالات خود را طرح و پاسخ بگیرد که وی حاضر به پاسخگویی نشد.در حالی شاهد سکوت مسئولان استانداری در این خصوص هستیم که برخی منابع مدعی هستند، فعالیت این مجمع عملا بدون اذن و خواست مدیرکل حوزه استاندار، یعنی امیرمرزبان قابل تعریف نیست و حتی معاون سیاسی-امنیتی برخلاف جایگاه رسمی خود، عملا دارای اختیارات لازم نیست!

با این حال، با توجه به وظیفه و اهدافی که برای مشاوران جوان استاندار تعریف شده مشخص نیست از توان علمی و فکری این جوانان دقیقا در چه حوزه هایی و با چه مصداق هایی استفاده شده و فعالیت بیش از دو سال این مجمع با چه خروجی همراه بوده است. آیا جمع کردن جوانان صرفا یک شوآف تبلیغاتی برای مقامات استان بوده یا کاربردی و عملیاتی بوده است؟

 

نتایج حضور جوانان در این مجمع در دراز مدت به بار می نشیند! / فرقی نمی کند که در کدام دولت باشد!

در اسفند ماه ۹۹، فتح اله حقیقی در اظهاراتی با اشاره به تبعات مثبت حضور جوانان در مجمع مشورتی، گفته: هدف من این است که از بین این جوانان حداقل چند نفر به عنوان مدیر تربیت شوند و این چیز کمی نیست چون جوانان عضو مجمع دارای شاخصه های قابل توجه هستند و از سوی نظام و حاکمیت رصد می شوند. هدف از تشکیل مجمع مشورتی جوانان، تربیت و پرورش جوانان مستعد مدیریت بدون وابستگی به استاندار و دولت خاصی است و نتایج این مجمع در دراز مدت به بار می‌نشیند.

وی با تاکید بر اینکه آموخته های جوانان در شرایط کاری به صورت عملی چنان ارزشمند است که در هیچ دانشگاهی نمی توانند آن را یاد بگیرند، افزود: جوانان یقین داشته باشند که فقط در شرایط عملی می‌توانند درک کنند که شعار دادن با کار کردن به معنای واقعی، تفاوت زیادی دارد، چون آثار منفی شعار دادن بالاخره دیر یا زود خود را نشان می دهد.

استاندار زنجان هدف از تشکیل مجمع مشورتی جوانان را تربیت و پرورش جوانان مستعد مدیریت بدون وابستگی بیان کرد و گفت:  شاید عده ای گمان کنند که این حرکت ما شعاری و نمایشی بوده است در حالیکه اینگونه نبود و نتایج حضور جوانان در این مجمع در دراز مدت به بار می نشیند و فرقی هم نمی کند که در کدام دولت باشد. این اقدام و حرکت ما در استان زنجان به یادگار می ماند تا مدیران آینده نیز این حرکت و اقدام را تکرار و در راستای پرورش مدیران اقدام کنند.

حقیقی همچنین با اشاره به باور خود مبنی بر به‌کارگیری نیروهای بومی در استان، افزود: همه تلاش خود را کردم تا مدیران بومی به کار گرفته شوند و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نکردم.  هیچ کس نمی تواند ادعا کند که به اندازه من از مدیران بومی استفاده کرده است.

استاندار زنجان به تلاش دو نفر از مدیران کل برای کسب کرسی مدیریت در استان به صورت سفارشی هم اشاره کرد و افزود: این افراد همه عالم و آدم و مقامات را بسیج کردند تا به هدف خود برسند اما بنده با همه توانم مانع شدم.

سوالات بی پاسخ…!

با توجه به اظهارات استاندار زنجان و اهدافی و نحوه انتخاب اعضای مجمع مشورتی و ریاست آن، سوالات بی شماری ایجاد شده که متاسفانه مسئولان از پاسخ به آن پرهیز کردند.

سوال از استاندار زنجان این است که از همین جمع و یا از جوانان استان چند مدیر دقیقا در کدام پست های مدیریتی استفاده کرده است؟آیا این ساز و کار انتخاب افراد موحب پوشش حداکثری و انتخاب جوانان نخبه شد یا خیر؟

آیا استاندار زنجان، اظهارات یکی از اعضای مجمع مشورتی جوانان به عنوان مشاور جوان خود را در خصوص نمایشی بودن این رویکرد را قبول دارد؟ به نظر می رسد رویکرد استفاده از جوانان در دولت دوازدهم در حد یک بیلان کاری برای وزیر کشور قابل توصیف بوده و عملا کاربرد و رویکرد موثری نداشته است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
برق ما و برق آن‌ها؟!
خبر قبلی
چاروق دوزی در بازار زیبا و تاریخی زنجان / دهه ۵۰ + فیلم
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام و عرض خداقوت. به دستور استاندار محترم آزمون عملی شایستگی های عمومی مدیران حرفه ای و جوان دستگاه های اجرایی توسط جهاد دانشگاهی برگزار شد، ارتقا که داده نشدیم ولی خود اقدام ارزشمند بود. ولی کاش بودجه و هزینه این آزمون بصورت متمرکز توسط استانداری پرداخت میشد. چون دستگاه ها سلیقه ای عمل کردند و جهاد دانشگاهی گواهی قبولی را به دستگاه هایی که هزینه آزمون را ندادند نمیدهد. ممنون می شوم در این خصوص هم رسانه باشید.

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست