آینده ایران، خاورمیانه و آمریکا از منظر اقتصاد در چهار سال آینده

✍️ محمد حسين اديب

هفته گذشته یک اتحادیه جدید اقتصادی در شرق آسیا و استرالیا بدون حضور آمریکا تشکیل شد، اقتصاد اقیانوسیه و شرق آسیا در هم ادغام شد بدون حضور آمریکا ، این اتحادیه جدید اقتصادی به رونق سنگین در شرق آسیا و قاره اقیانوسیه می انجامد و از رونق ایجاد شده ، آمریکا کنار گذاشته شد.

کنار گذاشتن آمریکا یک نوع اعلان جنگ اقتصادی بین بلوک جدید شرق (آسیا و اقیانوسیه ) است به آمریکا ، سیگنال تندی است. سکوت سنگین ترامپ و بایدن عجیب نیست در عمل واکنش نشان می دهند ، واکنش آمریکا در عمل خواهد بود.

رئیس پنتاگون اعلام کرد همه نیروهای نظامی آمریکا عراق را قبل از پایان این دور ریاست جمهوری ترک می کنند و نیروهای آمریکایی در عراق به ٢۵٠٠ نفر کاهش می یابد که همه غیر نظامی خواهند بود یعنی نیروهای نظامی آمریکا ، عراق را ترک می کنند. آمریکا دارد برای پاسخ گویی راهبردی در شرق آسیا وزن کم می کند.

این را باید در کنار اقدامات قبلی آمریکا دید، قبلاً ناوگان دریایی آمریکا به حضور دائم خود در خلیج فارس پایان داد ، مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه از قطر به کالیفرنیا منتقل شد ، قبلاً نیروهای نظامی آمریکا در سوریه به هزار نفر کاهش یافته بود و مسئولان پنتاگون اعلام کردند نیروهای نظامی آمریکا تا پایان این دور ریاست جمهوری در افغانستان به دو هزار و پانصد نفر کاهش می یابد یعنی حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه به یک حضور سمبولیک در سوریه و افغانستان محدود شده است.

وظیفه چین خریدن بدهی های آمریکا بود اما آماری که امروز منتشر شد ژاپن به عنوان اولین خریدار بدهی آمریکا جای چین را گرفت که تکان دهنده است ، ژاپن این ظرفیت را ندارد که بطور دائمی جای چین را بگیرد.

عربستان همیشه بدهی انگلیس را می خرید عربستان با مازاد حساب جاری بدهی آمریکا و انگلیس و به خصوص انگلیس را می خرید ماهی ٣ میلیارد دلار عادی بود اما در سه ماه گذشته عربستان ١٨ میلیارد دلار کسری حساب جاری داشته است یعنی تا حال انگلیس از جیب عربستان استقراض میکرد حالا عربستان دارد بیش از جیب اش خرج می کند و از جیب انگلیس اداره می‌شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
ثبت ۴۵ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان زنجان
خبر قبلی
ایستگاه خرمدره بیشترین بارش در ۲۴ ساعت گذشته
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست