1. اجتماعی
  2. از منتشر کننده فیلم بندرعباس، تقدیر کنید

کد خبر: 18533

از منتشر کننده فیلم بندرعباس، تقدیر کنید

✍🏼رضا غبیشاوی-عصرایران

از منتشر کننده فیلم تخریب آلونک زن بی پناه در بندرعباس، تقدیر کنید. همان فیلمی که دو روز پیش در شبکه های اجتماعی و پیام ها رسان ها منتشر و دست به دست شد و به رسانه ها رسید تا مسوولان از آنچه ساعتی قبل در شهرشان روی داده باخبر شوند و عذرخواهی و وعده جبران دهند.

این فیلم نشان می داد چگونه عوامل شهرداری بندرعباس بدون در نظرگرفتن شرایط و اعتراضات این زن و فرزندان او، به شیوه نامناسب اقدام به تخریب آلونک اش می کنند. زن هم در واکنش به این اتفاق، خودسوزی کرد و به بیمارستان منتقل شد. به دنبال این اتفاق، مسوولان مختلف از جمله استاندار، رئیس دادگستری، دادستان، شهردار و اعضای شورای شهر توضیح می دهند و ضمن عذرخواهی و عیادت از این زن، وعده جبران و کمک به این خانم بی پناه و مجازات عاملان حادثه را می دهند.

فقط یک لحظه می توان تصور کرد اگر این فیلم ضبط و در فضای شبکه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی منتشر نشده بود آیا کسی می دانست چه بر سر این زن بی سرپناه آمده است؟ آیا مسوولان متوجه می شدند در شهرشان چه اتفاق بد و شرمناکی روی داده است؟

آیا از مسوولان کسی برای این واکنش سریع و قاطع اقدام می کرد؟ کسی به بیمارستان می رفت و از این زن مظلوم عیادت می کرد و به او وعده جبران و کمک می داد؟ آیا مجازاتی برای مشارکت کنندگان در این اتفاق زشت، متصور بود؟ آیا عذرخواهی در کار بود؟

همه ما چه مخاطب و چه مسوول مدیون فرد یا افرادی هستیم که از این حادثه، فیلم برداری و آن فیلم را در شبکه های اجتماعی منتشر و دست به دست کردند تا به رسانه ها و مسوولان رسید.

به راستی آیا راهی جز این بود تا دادخواهی و شکایت این زن به این سرعت به دست مسوولان برسد و همه بدانند چه بر سر او آمده است؟

این فیلم نه تنها مسوولان را به واکنش وادار ساخت بلکه هشدار و نهیبی برای دیگرانی بود که در رفتار و کردار آتی خود مواظب باشند که اگر مواظب نبودند قطعا چشمان ۸۰ میلیون ایرانی نظاره گر آنها خواهد بود.

اشاره به این نکته هم اهمیت دارد: انتشار این فیلم به همان اندازه که قلب ها را مچاله کرد اما واکنش خوب، سریع و جدی مسوولان، دلگرم و امیدبخش
بود.

پس همه ما چه آدم های عادی این سرزمین چه مسوولان، مدیون “شهروند – خبرنگار”ی هستیم که این حادثه را فیلم گرفت و منتشر کرد.
پس، آقا یا خانمی که این فیلم را منتشر کردید. از تو “مچکریم”.

پیشرفت های فناوری در گوشی های موبایل و اینترنت، شهروندان دیده بان یا شهروند خبرنگاران را به هر نقطه ای از جهان کشانده است تا به نمایندگی از سایر انسان ها ناظر بر اتفاقات و رفتارها باشند.

به نظر می رسد ابزار و راهی موثرتر از این روش برای نظارت و دیده بانی عمومی بر عملکرد مسوولان و دستگاه های مختلف نباشد. هر کارمند و مسوولی که عملکرد خود را در معرض نگاه و قضاوت عمومی بیابد قطعا احساس مسوولیت بیشتری خواهد داشت.

تقدیر از این شهروندان مسوول / شهروند خبرنگاران حداقل واکنش نسبت به آنهاست. همان هایی که بارها و در مواقع مختلف، بروز اتفاقات بد را یادآور شدند و به مسوولان در راستی آزمایی، قضاوت و واکنش سریع کمک و راه را برای تصحیح باز کردند.

و اما دو نکته:

مسوولان قوه قضائیه به ویژه رئیس قوه (سیدابراهیم رئیسی) و رئیس سازمان بازرسی کل کشور در اقدامی قابل تقدیر، مردم را برای گزارش فسادهای مالی – اداری و سوء رفتار مسوولان تشویق کرده اند واز اصطلاح سوت زنی برای این موضوع استفاده می کنند. یکی از بهترین سوت زنان همین شهروند خبرنگاران هستند.

یکی از مشکلات شهروند خبرنگاران این است که برخی مسوولان یا صاحبان قدرت و نفوذ در مقابل افشای اقدامات ناصواب خود به دنبال انتقام گیری از افشاگران باشند. ایجاد فضای امن برای این افشاگران حداقل درخواست حمایتی از آنان است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
نخستین روز اعمال محدودیت ها در بازار زنجان+گالری عکس
خبر قبلی
ارزش معاملات بورس زنجان بیش از ۱۹۹ میلیارد تومان شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست