1. اخبار استان
  2. افزایش فشار خون با مصرف سیگار…!

کد خبر: 9914

افزایش فشار خون با مصرف سیگار…!

سیگار با انقباض عروق و با سفت وتنگ کردن عروق باعث افزایش فشار خون می شود

 

سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای ایجاد بیماری های قلبی عروقی است. امروزه از هر سه‌مورد مرگ‌و‌میر در جهان، یک‌مورد به‌علت عارضه‌ی قلبی است و سیگار، اصلی‌ترین عامل ایجادکننده‌ی این بیماری است. مصرف سیگار باعث بیش از ۲۰۰۰ مرگ در هفته می شود.

عضله قلب تنها زمانی سالم باقی می ماند که یک جریان خون کافی توسط شریان های کرونر به آن برسد. در طی سال های زنگی، به منزله بخشی از فرآیند طبیعی پیری، دیواره عروق به تدریج تنگ می شوند. در سیگاری ها این فرآیند بسیار سریعتر از افراد طبیعی پیشروی می کند و افراد سیگاری در سنین پایین تری دچار تصلب شرایین یا آترواسکلروز می شوند. سیگار با تنگ کردن رگ‌های داخلی بدن، سبب می‌شود قلب بیش‌تر تلاش کند تا بتواند با فشار بیش‌تری، خون را در رگ‌های تنگ به جریان اندازد که باعث فشار دوچندان به قلب و عوارض حاصل از آن می‌گردد. بررسی ها نشان داده است در هنگام سیگار کشیدن ضربان قلب ۱۰ تا ۲۰ ضربه در دقیقه و فشار خون ۵ تا ۱۰ میلی متر جیوه افزایش می یابد که علت آن منقبض شدن عروق خونی است. افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون سبب بالا رفتن میزان کار قلب می شوند.

حدود ۲۰ دقیقه بعد از ترک آخرین سیگار، فشار خون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن به سطح طبیعی بازگشته و تقریبا ۵ سال بعد از ترک، خطر بیماری های وابسته به سیگار به اندازه افراد غیرسیگاری کاهش می یابد.  مصرف سیگار باعث بیش از ۲۰۰۰ مرگ در هفته می شود.  ۲۰ دقیقه بعد از آخرین سیگار، فشار خون، ضربان قلب و درجه حرارت بدن به سطح طبیعی برمی گردد. در مدت ۴۸ ساعت انتهای عصبی شروع به رشد کرده و حس چشایی و بویایی افزایش می یابد. در مدت ۱ تا ۹ ماه سرفه، تنگی نفس و خستگی کاهش و سطح انرژی افزایش می یابد. تقریبا ۵ سال بعد از ترک خطر بیماری های وابسته به سیگار به اندازه افراد غیرسیگاری می شود

ترک سیگار: سیگار با انقباض عروق و با سفت وتنگ کردن عروق باعث افزایش فشار خون می شود و سیگار با افزایش فعالیت سمپاتیک وافزایش فشارسبب سفتی دیواره شریان ها می شود مقاومت به انسولین و چاقی احشایی و پیشرفت نارسایی کلیه از عوارض سیگار است .با ترک سیگار بلا فاصله فشار خون کاهش می یابد وجلوی عوارض عروقی گرفته می شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
حضور سرمایه‌گذار در زنجان نیازمند ورود به عرصه‌های بین‌المللی است
خبر قبلی
 دلایل کاهش قیمت دلار در ایران
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست