1. اخبار استان
  2. اهداء جام دعا صفوی به موزه باستانشناسی زنجان

کد خبر: 3652

اهداء جام دعا صفوی به موزه باستانشناسی زنجان

اهداء جام دعا صفوی به موزه باستانشناسی زنجان

 

 

 

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: یک جام مسی دعا متعلق به دوره صفوی به موزه باستان شناسی زنجان اهدا شد.

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، پرستو قاسمی با بیان این مطلب، اظهار کرد:  این جام مسین متعلق به دوره صفوی بوده و مزین به کتیبه و نقوش در داخل جام و بدنه آن قلمزنی شده است . وی افزود: خطوط بکار رفته نسخ و در داخل نقوش هندسی انواع کتیبه با عبارت اسماء جلاله الله ،آیات قرانی (آیه الکرسی وسوره یس ) ،چهار قل ، صلوات کبیر، انواع ادعیه ( دعای عکاشه،دعای جوشن کبیر ) ، تصاویر صور فلکی و مینیاتور در حالت نواختن چنگ و رقص می باشد .
مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی زنجان بیان کرد : قدمت این جام ارزشمند با توجه به سبک کار و نوع کتیبه ها مربوط به دوره صفوی بوده که در دوره های متاخر (دوره قاجار) کف شکسته آن با قطعه فلزکتیبه دار (حاوی چهار قل ،سوره قدر ، آیه الکرسی ) دایره ای شکل از جنس برنج وصالی شده است .
وی خاطرنشان کرد:  این شی تاریخی توسط خانواده مرحوم حاج مهدی بابایی قزوینی از استادکاران مسگری به موزه باستان شناسی زنجان اهداء شده است و قطر دهانه آن ۳۰ و ارتفاع آن ۵/۷ سانتیمتر و وزن جام ۳۴۰/۱کیلو گرم می باشد . 
قاسمی در خصوص ماربرد جام صفوی اظهار کرد: کاربرد این جام با توجه به نوع کتیبه ها برای استجابت دعا ، دفع نیروهای شر بکار می رفته و این شی تا ایام نوروز ۹۷ در بخش اسلامی موزه باستان شناسی در عمارت ذوالفقاری به نمایش در خواهد آمد .
گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سعید امیدی، رئیس هیئت وزنه‌برداری استان زنجان شد
خبر قبلی
۳ بازارچه محصولات کشاورزی تا پایان سال در زنجان راه‌اندازی می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست