1. اخبار استان
  2. اوتیسم یا خوددرماندگی

کد خبر: 10188

اوتیسم یا خوددرماندگی

اوتیسم اختلال عصب-رشدی است که در سه سال اول زندگی کودک نمایان می شود. که با رفتارهای ارتباطی-کلامی غیرطبیعی مشخص می شود. علایم این اختلال در سال های اول عمر بذوز می کند.

آمارها نشان می دهد به ازای هر ۶۵ تولد در کشورهای توسعه یافته یک کودک با اختلال اوتیسم متولد می شود که این نسبتاً در ایران یک کودک دارای اختلال اوتیسم به ازای هر ۱۵۰ تولد است.

این اختلال در پسران شایع تر از دختران است.

افراد مبتلا به اوتیسم یا خوددرماندگی دارای ۳ نشانه هستند.

  1. دیرزبان باز کردن کودک و عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی
  2. پاسخ های ناقص به روابط اجتماعی
  3. بازی های تکراری و غیرمعمول

 

در نوع شدید، اغلب آن ها از تماس های چشمی با دیگران پرهیز می کنند. سعت ها یک بازی را تکرار می کنند.

نوع بهتر اوتیسم اسپرگر نام دارد. آن ها طبیعی حرف می زنند و در برخی قسمتها مثل نقاشی یا ریاضی می توانند بسیار بدرخشند.

کودک در خودمانده توانایی مدیریت احساسات خود و صبر کردن را ندارد بنابراین هنگام ناراحتی یا عصبانیت، ممکن است جیغ بزند یا سر خود را به جایی بکوبد.

خوددرماندگی هنوز درمانی ندارد اما میتوان به مقدار زیادی بهبود داد.

خوردن قرص اسید فولیک سه ماه قبل از بارداری و حین بارداری، چهل درصد احتمال ابتلا به اوتیسم را در کودک کم می کند.

چگونگی رفتار با کودکان اوتیسمی

۱-کودکان اوتیسمی نیز از فردیتی مستقل برخوردارند

همانطور که هر یک از ما فقط یک شخص متمایز هستیم و کپی ای از ما وجود ندارد، کودکان اوتیسمی نیز از فردیت برخوردارند. این کودکان هم از مهارت های متعددی برخوردارند و انجام بعضی امور برای آنها دشوار است. فقط به این دلیل که کودکی به اوتیسم مبتلاست، به این مفهوم نیست که تمام قابلیت ها و عدم قابلیت های او مانند یک کودک اوتیسمی دیگر است. عشق و پذیرش خانواده، اقوام و دوستان بهترین راه کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای این کودک است.

 

۲-درک این کودکان از دنیا با ما تفاوت دارد

بعضی صداها، بوها و نورها برای این کودکان استرس زا، ترسناک و یا حتی دردناک است. لمس افراد می تواند برای این کودکان بسیار ناخوشایند باشد و به همین دلیل هم علاقه ای به در آغوش کشیده شدن ندارند. اما از طرفی کودکان اوتیسمی جزییاتی که از حواس ما جا می افتند را درک می کنند، جزییاتی که به نظر آنها جالب است.

 

۳-این کودکان هم مانند سایرین به دوست نیاز دارند

البته رفتارهای اجتماعی این کودکان با سایر افراد متفاوت است. برای یک کودک اوتیسمی، ارتباط و تعامل فقط از طریق کلام صورت نمی گیرد. بعضی کودکان اوتیسمی از کلام برای ارتباط استفاده نمی کنند و در مقابل از روش های غیرکلامی بهره می برند. این روش ها می تواند شامل هدایت مخاطب به سمت شئی که می خواهند یا نگاه ممتد به آن باشد. بنابراین باید به این کودکان بنگریم و زبان آنها را بیاموزیم.

 

۴-رفتار این کودکان همان روش ارتباطی شان است

این کودکان اگر نتوانند افکار و احساسات خود را بیان و منتقل کنند بسیار برانگیخته، ناراحت یا عصبانی می شوند. به نظر بسیاری افراد این رفتار به شیطنت و رفتار چالش برانگیز تعبیر می شود، اما در واقع روشی است که این کودکان برای برقراری ارتباط بر می گزینند. به جای تشدید این رفتارها، سعی کنید به کودک در بیان افکارش کمک کنید.

 

۵-با این کودکان با روشی که برای آنان قابل درک است ارتباط برقرار کنید

باید به این کودکان کمی بیشتر زمان دهید. منظور خود را شفاف بیان کنید و به کودک فرصت دهید واکنش لازم را نشان دهد – این کودکان ممکن است به ۵ تا ۱۰ ثانیه زمان برای درک آنچه به آنها می گویید نیاز داشته باشند. علایق و روش های برقراری ارتباط این کودکان را بشناسید و از علایقش برای برقراری ارتباط با او استفاده کنید. در فکر کنترل تعامل با این کودکان نباشید. زمان و فضای کافی را برای ارایه پاسخ در اختیار کودک اوتیسمی بگذارید. اگر بتوانید از تمامی حواس خود برای شنیدن استفاده کنید، متوجه خواهید شد که این کودکان چقدر حرف برای گفتن دارند.

                                 

۶-این کودکان در لحظه زندگی می کنند

شاید درک مفهوم یک ایده بزرگتر و خارج از موضوعی که در جریان است برای این کودکان دشوار باشد. بهتر است برای انتقال مفهوم از تصاویر استفاده کنید و توضیح کاملی در خصوص آنچه پیش رو است ارایه دهید.

 

۷- این کودکان از اضطراب زیادی رنج می برند

کودکان اوتیسمی به دلیل مشکل در درک دنیا و انتقال افکار و نیازهایشان همواره دچار اضطراب و نگرانی هستند. آنچه این کودکان می بینند، می شنوند و حس می کنند می تواند دردناک باشد و بنابراین دنیا می تواند مکانی ترسناک و گیج کننده برای آنها باشد. وقتی چیزی بطور ناگهانی رخ می دهد یا تغییر می کند، دچار وحشت می شوند. سایرین ممکن است چنین رفتاری را احمقانه بنامند، اما در این شرایط کودک اوتیسمی به شدت وحشت زده است.

 

۸-کودکان اوتیسمی به حفظ روند های معمول و روتین اهمیت می دهند

بدین ترتیب کودک اوتیسمی احساس امنیت کرده و سازگاری با محیط برای او تسهیل می شود. این به این مفهوم نیست که این کودکان از تجربیات جدید استقبال نمی کنند، اما برای پیوستن به روند حاکم بر دنیا به حمایت بیشتری نیاز دارند. کودک اوتیسمی با کمک ما می تواند با فعالیت ها و ورزش هایی آشنا شود که از انجام آنها به همراه شما لذت خواهد برد. اگر به کودک اوتیسمی برای حس آرامش بیشتر کمک کنید، سازگاری او با محیط نیز راحت تر و سریعتر خواهد بود.

 

۹-کودکان اوتیسمی برای یادگیری نیاز به کمک ما دارند

همه کودکان اوتیسمی می توانند یاد بگیرند، فقط به زمان بیشتری برای درک موضوع و فهم ارتباط آن با خودشان نیاز دارند. همه افراد به روش های متفاوتی می آموزند. این کودکان ممکن است برای یادگیری به تحرک بیشتر و یا داده های بصری بیشتر نیاز داشته باشند، اما از یادگیری لذت می برند. با یادگیری کودکان اوتیسمی اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند.

 

۱۰-به توانایی های این کودکان بیاندیشید، نه ناتوانایی هایشان

کودکان اوتیسمی بسیار باهوش و اجتماعی هستند و ممکن است به موضوعاتی خاص علاقه بیشتری داشته باشند و جزییات بیشتری را توسط حواسشان دریافت کنند. همانطور که کودکان غیراوتیسمی علایق متفاوتی دارند. به این کودکان نیز عشق بورزید و به آنها کمک کنید تا حضور خود در دنیا را به ثبت برسانند.

تغذیه اوتیسم

حدود ۵۰ سال قبل در آمریکا تحقیقات غذایی بر روی کودکان اوتیسمی آغاز گردیده و  و رابطه بین تغذیه کودکان و اوتیسم برای اولین بار کشف گردید. ثابت گردید که اگر برنامه های غذایی صحیح اجرا گردد تاثیر بسیاری در جلوگیری از پیشرفت بیماری اوتیسم در کودکان نیز دارد.

نکته ای که در این تحقیقات مشخص گردید این بود که هیچ برنامه غذایی  یکسانی  را نمی توان برای تمام این کودکان اجرا نمود و باید نوع حساسیت های غذایی هر یک به طور جداگانه تست و آزمایش شود تا بهترین نتیجه برای آن گرفته شود .

آزمایشات  انجام شده برای یافتن علت اوتیسم احتمال اثر سموم محیطی، مواد غذایی سمی، رژیم غذایی ناکافی از نظر مواد مغذی، مشکلات سیستم ایمنی، استرس اکسیداتیو و استرس احساسی به عنوان عوامل مهم تاثیرگذار بر بیماری اوتیسم را ثابت نموده است.

مطالعات دیگر افزایش سطوح نوروترانسمیترهایی همچون سروتونین و اختلال در GABA و فعالیت کولینرژیک را بررسی نموده‌اند. تحقیقات و بررسی های بسیاری نیاز است تا رابطه محکمی بین وراثت و نوروپاتولوژی و اوتیسم یافت شود. از تحقیقات ژنومیکس مشخص نموده است که کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است نیاز به اسیدهای چرب ضروری بیشتر، مواد مغذی آنتی اکسیدان مثل ویتامین‌های E، C، A و نیز سلنیوم، مکملیاری روی و کلسیم داشته باشد.

گلوتن (پروتئین موجود در گندم) و کازئین (پروتئین موجود در شیر و لبنیات) در ایجاد بیماری اوتیسم بیش از دیگر مواد غذایی  مورد اتهام هستند. و باید از تغذیه کودکان اوتیسم حذف گردند.

بوست و اسهال که در این بیماران معمول است، ظاهراً نقشی در بیماری بازی می‌کنند.

التهاب روده، در کودکان اوتیسم و بهبودی با محدودیت غذایی کازئین و گلوتن گزارش شده است. بسیاری از متخصصان معتقدند که رژیم غذایی بدون گلوتن و کازئین، ناراحتی‌های معده و روده‌ را کاهش می‌دهد و باعث بهبود در گوارش و بهبود در رفتار و تمرکز کودک می‌شود، چرا که کودکان اوتیسم غالباً دارای ناراحتی‌های گوارشی بوده و در اکثر موارد از مشکلاتی چون یبوست، نفخ کردن و برگشت غذا رنج می‌برند و رفتارهای نابهنجار و بدرفتاری کودک تنها راه انتقال ناراحتی‌های او است.

 

تغذیه کودکان چگونه باعث تشدید و یا وخامت اوتیسم می شود؟

بطور کلی این فرضیه وجود دارد که اوتیسم میتواند حاصل از بی نظمی موجود در سیستم ایمنی بدن باشد که بدنبال آن سیگنالهای مخرب و واکنشهای شیمیایی در بدن و در سلولهای سفید خون ایجاد میشود و این فرضیه وجود دارد که کودکان اوتیسم به غذاهای مخصوصی پاسخ منفی میدهند که عمدتآ این غذاها حاوی دو پروتیین به نام گلوتن  و کازیین بوده و این خود باعث افزایش همان واکنشها و سیگنالهای مخرب شیمیایی در بدن شده و این سیگنالها و تغییرات شیمیایی در بدن مسول ناهنجاریهای مغزی و رفتاری حاصله در کودکان اوتیسم می باشد. پس میتوان نتیجه گرفت که نوع تغذیه کودکان در بهبود و یا وخامت بیماری موثر می باشد.

گلوتن  و کازیین باید از غذای کودکان اوتیسمی حذف گردند.

 

غذاهای ممنوعه در تغذیه کودکان اوتیسم :

-در ابتدای لیست گندم و محصولاتش شامل انواع نان، بیسکویت، ماکارانی، کیک، کلوچه، و …

– شیر و محصولاتش  شامل شیر ، ماست ، بستنی ، کشک و انواع  پنیر و ….

-تمامی غذاهای آماده، کنسروها، چاشنی‌ها، رنگ‌های مصنوعی، ادویه‌جات، فلفل قرمز، شکلات، شکر و هر آنچه دارای شکر و یا حتی شیرین کننده‌های مصنوعی و افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها.

-شکر و تمام محصولات تهیه شده با آن باید به شدت در رژیم غذایی کودکان محدود شوند که شامل انواع نوشیدنی‌ها، شیرینی‌جات و … می‌باشد

بهتر است شکر در هیچ شکلی مصرف نشود و به جای آن عسل جایگزین گردد.

-تقریبا می توان اذعان نمود که تمام مواد غذایی مصنوعی و فراوری شده روی کودکان اوتیسمی اثر سوء دارند و باعث ایجاد خشونت و رفتارهای تکراری  و کلیشه ای شدیدی می گردند. پس این مواد باید حتما از رژیم غذایی کودکان اوتیسم حذف گردد.

-رنگها در این بیماری نقش بسیاری دارند از جمله رنگ نارنجی

-نوشابه ها  خصوصا نوشابه های مشکی (چون از مواد محرک بیشنری استفاده می کنند) اثر بسیار  وحشتناکی در رفتار کودکان اوتیسمی دارد .

-بعضی از این کودکان نسبت به ادویه جات تند و محرک مانند فلفل ممکن است واکنش نشان دهند پس بهتر از تغذیه کودکان حذف گردند.

-مواد نگه دارنده ای که در کنسروها و صنایع بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند نیز در مضان اتهام قرار دارند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پروژه آبخوان داری خراسانلو با اعتبارات ملی در حال اجرا است
خبر قبلی
دومین جشنواره کشوری آئین محبت در استان زنجان برگزار می شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست