1. اخبار استان
  2. ایران رتبه دوم دنیا در کنترل بیماری های غیرواگیر است

کد خبر: 8080

ایران رتبه دوم دنیا در کنترل بیماری های غیرواگیر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به وضعیت کشور ایران در کنترل بیمای های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: کنترل بیماری های غیرواگیر ایران در دنیا رتبه دوم و در منطقه رتبه نخست قرار دارد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛پرویز قزلباش در نشست خبری با خبرنگاران در محل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با بیان اینکه در دهه اول انقلاب کشور درگیر بیماری های واگیردار بوده است، اظهار کرد: با اقدامات و سیاستهای اتخاذی و شبکه وسیع بهداشتی این بیماری ها در کشور کنترل شد و امروزه در این زمینه مشکلات کم تری داریم. هرچند همچنان نیازمند توجه هستیم اما شیوع آن کم شده است.

وی با اشاره به اینکه در دهه های اخیر حرکت دانشگاه های علوم پزشکی و حوزه سلامت در جهت کنترل بیماری های غیرواگیر است، افزود: این بیماری ها بیشترین سهم مرگ و میر را به خودشان اختصاص می دهند. همچون بیماری های قلبی و عروقی. سرطان و… که امروز با آن مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه کمبود متخصص در امور بیهوشی، رادیولوژی و جراحی عمومی  از مهم‌ترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان زنجان است، خاطرناشان کرد: با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده و همچنین نظام ارجاع، بخش بزرگی از مشکلات حل خواهد شد، چرا که مبنای کار در این سیستم پزشک عمومی است.

وی به وضعیت امید به زندگی در کشور و استان زنجان اشاره کرد و یادآور شد: میانگین امید به زندگی در کشور ۷۶ سال و در زنجان حدود ۸۰ سال است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سرانه‌های حوزه بهداشت و درمان در استان زنجان افزایش داشته به نحوی که در حال حاضر  در بسیاری از شاخص‌ها نسبت به میانگین کشوری دارای جایگاه مطلوبی هستیم.

قزلباش در ادامه در خصوص تاثیر سرب و روی در ابتلا به سرطان در استان زنجان، افزود:  تأثیر فعالیت کارخانه‌های سرب و روی و شیوع سرطان در زنجان است و هیچ تحقیق جامعی که بتوان با تکیه بر آن در این مورد اظهار نظر کرد، انجام نشده است.

وی با بیان اینکه آلودگی‌های زیست و محیطی نقش مهمی در زمینه ابتلا به بیماری‌ها دارد، افزود: تحقیق مشخصی در زمینه تأثیر این آلودگی‌ها در ابتلا به سرطان انجام نشده است ضمن اینکه میزان شیوع این بیماری در زنجان نسبت به سایر استان‌ها تفاوت چندانی ندارد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تخصیص اعتبارات و تسریع در اجرای پروژه های راه‌سازی و حمل‌ونقل استان زنجان
خبر قبلی
دانشگاه آزاد اسلامی در یک گذر حساس قرار دارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست