1. اخبار استان
  2. بالندگی مسیر صنعت در زنجان

کد خبر: 4081

بالندگی مسیر صنعت در زنجان

  

بالندگی مسیر صنعت در زنجان

گام به گام به سمت رتبه تک رقمی در صنعت کشور

 

 

 

 

 

همواره یکی از دغدغه ها و گلایه های مردم زنجان عدم توسعه صنعتی این استان و عدم توسعه متوازن صنعت به تناسب جمعیت مناطق بود، علی رغم اینکه همواره استان مسیر رشد را طی کرده اما این اغنای درونی برای مردم زنجان که اهل مقایسه هستند ایجاد نشده بود.

 

احمد اسدی-همدلی‌زنجان؛ با اینکه در دولت نهم و دهم برای حوزه صنعت استان اقدامات مهمی همچون اخذ مجوز استقرار پتروشیمی و شرکت ریخته گری سهند و پالایشگاه و …  انجام و پیگیری شد و این اقدامات در نوع خود در ظاهر بسیار اقدام مهم و بزرگی برای جهش صنعتی و توام با آن جهش اقتصادی بود، اما زمان نشان داد هرچند رویکردهای دلسوزانه اما غیرکارشناسی و خارج از ظرفیت های توسعه ای استان بوده است.

امروز بعد از گذشت سال‌ها، شاهدیم پتروشیمی با اما و اگر زیاد و چالش‌های زیاد گریبان مدیران عالی استان را گرفته و کاهش مشکلات آن انرژی زیادی می‌برد و البته گام‌هایی برای برطرف شدن مشکلات آن به صورت جدی برداشته شده است. شرکت ریخته‌گری پیوسته سهند به عنوان یک سرمایه گذاری خارجی مهم با شکست مواجه شد و مدیران استان با تغییر سرمایه‌گذار آن و ورود افراد جدید، آن را نجات دادند و پالایشگاه به دلایل توجیه فنی-کارشناسی عملا از برنامه وزارت نفت خارج شده است!

منطقه ویژه اقتصادی نیز یکی از رویکردهای مهم در آن مقطع زمانی بود که تا به امروز در پیچ و خم‌های مجلس شورای اسلامی به دام افتاده و به نظر می‌رسد اگر نمایندگان مجلس نظر مثبتی داشته باشند در آینده نزدیک بتواند از مرحله تصویب گذر کرده و عملیات اجرایی آن به دست مدیران استانی بیافتد.

اما اتمام دولت دهم و استقرار دولت تدبیر و امید برای استان زنجان یک نقطع عطف مهم تاریخی محسوب می‌شود، مصداق این ادعا این است که اولین استاندار بومی آن‌ها در قامت یک چهره و نیروی شناسنامه دار، عملگرا، توسعه گرا و با تجربه مدیریتی در قوه مجریه و مغننه بود که امیدهای زیادی را متناسب با شعار دولت یازدهم یعنی تدبیر و امید برای فضای عمومی زنجان ایجاد کرد.

جمشید انصاری یک فرصت بی همتا برای توسعه زنجان بود، اما برخی از نخبگان زنجان ثابت کردند نه فرصت شناس خوبی هستند، نه اعتقاد عملی به مفاهیم توسعه به معنای واقعی آن دارند و نه اصولا درک درستی از مفاهیم توسعه در عصر حاضر دارند.

بسیاری معتقدند که جمشید انصاری ایرادات مدیریتی زیادی داشت، این نوشتار قصد پرداختن به این مسائل را ندارد، اما آنچه مبرهن است اینکه جمشید انصاری به عنوان یک لیدر برنامه‌ریز برای توسعه زنجان مسیر تعریفی برای استان را تغییر داد و بازتعریف جدیدی از مسائل توسعه‌ای در زنجان انجام داد و غالبا اقدامات زیرساختی صورت داد که به نظر می‌رسد، بسیاری به خوبی آن را درک نکردند.

طرح‌های توسعه‌ای همچون پتروشیمی، پالایشگاه و صنایع چدن در زمان جمشید انصاری به بسترسازی تبدیل زنجان به قطب برق، الکترونیک و آی تی، توسعه زیرساخت‌های شهرک های صنعتی زنجان برای استقرار صنایع جدید(شهرک تخصصی آی تی، شهرک صنعتی دره بیک، سلطانیه، ناحیه صنعتی طارم و…) و توجه به آسیب شناسی ساختار اقتصادی استان همجون سهم بخش های مختلف اقتصاد زنجان در اشتغال و ترسیم مسیر جدید برای توسعه بخش خدمات متناسب با آن که یکی از ایده های وی ساخت پارک لجستیک در زنجان برای تقویت این بخش بود، تغییر کرد.

حجم سرمایه‌گذاری صنعتی زنجان در پایان سال ۹۲ به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در روزهای پایانی حضور جمشید انصاری به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان رسیده بود و عنوان شد که رتبه صنعتی استان زنجان از ۱۸ به ۱۴ رسیده است. حضور صنایع بزرگی همچون راشا کاسپین و سرجین بافت در شهرک صنعتی شماره ۱ زنجان از نمودهای رشد صنعتی زنجان بود که امروز فعالیت راشا کاسپین به تنهایی تمام شاخص های توسعه ای صنعتی استان را متاثر کرده است.

آنچه که در مورد وضعیت بخش صنعت زنجان قابل توجه است اینکه، مسیر رشد این بخش همواره ادامه داشته است. وقتی اسداله درویش امیری صندلی جمشید انصاری را در ساختمان استانداری زنجان تحویل گرفت، برخی از نخبگان طرفدار انصاری که البته تعداد کثیری در روزهای پایانی به منتقد تبدیل شده بودند به اثرگذاری مثبت استاندار زنجان تردید داشتند و شاید این تردید بازهم وجود داشته باشد.

مطابق آمار که گویای واقعیت بخش صنعت زنجان است، مسیر توسعه صنعتی زنجان با رشد مناسبی تداوم یافته و در پایان سال حجم سرمایه گذاری استان در این بخش به بیش از ۶ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان رسیده که رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

صنعت زنجان در سال جاری توانست بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید را وارد چرخه اقتصادی استان در این بخش کند که گویای این واقعیت است که روند رو به رشد افزایش حجم سرمایه گذاری صنعتی استان در سال ۹۶ به خوبی ادامه داشته است.

به گفته مدیران صنعتی استان یک هزار و ۳۹۹ پروانه بهره ‌برداری صنعتی طی سال جاری صادر شده که این حجم پروانه بهره‌برداری صنعتی استان موجب رسیدن حجم سرمایه‌گذاری صنعتی استان به ۶ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان شده است.

توسعه صنعتی استان در حالی طی سال جاری ادامه داشته که سهم واحدها و کارخانجات تولیدی استان از کشور ۲.۷ درصد برآورد شده که این میزان نسبت به سهم جمعیتی ۱.۳ درصدی استان از کشور رقم قابل توجه و قابل قبولی است.

در سال جاری ۵۵۳ درخواست برای طرح های توسعه ای واحدهای تولیدی ثبت شده که گویای رونق در این واحدهای تولیدی و افزایش ظرفیت تولیدی آن ها بوده است. این حجم تولید در حوزه صادرات خود را نشان داده و وضعیت سهم صادرات استان از زیر یک درصد به ۱.۳ درصد و متناسب با سهم جمعیتی استان شده است. استان زنجان در سال جاری بیش از سهم هدف گذاری شده خود یعنی ۳۸۰ میلیون دلار صادرات داشته و عدد ۳۹۱ میلیون دلار در ۱۱ ماهه سال جاری را به ثبت رسانده است.

شاخص‌های مهم اقتصادی استان در زمان مدیریت استاندار بومی در شرایط فعلی نیز حفظ شده و زیرساخت‌های توسعه ای ایجاد شده در شرایط فعلی برای به سرانجام رسیدن در حال پیگیری هستند. یکی از چالش های مهم در زمان مدیریت اسداله درویش امیری تنگ شدن دایره اعتبارات دولتی بوده که مدیریت امور را دشوار کرده است و به نظر می رسد در شرایط فعلی تداوم بخشیدن به توسعه استان نیازمند مشارکت بیشتر تمام عناصر تاثیرگذار از جمله عموم مردم است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
قلعه لک لک‌ های زنجان قلمرو شگفتی‌ها
خبر قبلی
نقش پر رنگ اصلاح‌طلبان در تیم کاری استاندار زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست