1. اجتماعی
  2. بقعه قیدار نبی نیازمند حفاظت و نجات‌بخشی اضطراری است

کد خبر: 2383

بقعه قیدار نبی نیازمند حفاظت و نجات‌بخشی اضطراری است

 بقعه قیدار نبی نیازمند حفاظت و نجات‌بخشی اضطراری است

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان گفت: با توجه به مداخلات انجام شده حفاظت اضطراری و نجات بخشی از بقعه قیدار نبی از الزامات برنامه های پیش روست.این بقعه یکی از پنج بنای سلجوقی در استان زنجان است که متاسفانه با الحاقات موجود و مداخلات صورت گرفته در بنا کم کم عمق تاریخی خود را از دست می‌دهد.

به گزارشی همدلی‌زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی امروز در جلسه بررسی طرح جامع بقعه قیدار نبی در شهر قیدار اظهار کرد: تاریخ یک ملت در صورت داشتن عمق تاریخی مایه افتخار است که بناهای تاریخی بخشی از این عمق تاریخی را رقم میزنند.

او ادامه داد: در استان زنجان پنج بنا از نشانه های اصلی معماری اسلامی در دوره سلجوقی است که بقعه قیدار نبی یکی از آن چهار بناست.

رحمتی عنوان کرد: مداخلات صورت گرفته در بنا متاسفانه دارد در حال حاضر این عمق تاریخی را بین می برد.

وی در خصوص نقش تاریخ در هویت ملت ها بیان کرد: تمامی ملت ها برای حفظ هویت خود هزینه می کنند . این بقعه در دوره سلجوقی ساخته شده. این بنا بر اساس پلان کعبه ساخته شده است که متاسفانه مداخلات صورت گرفته در این بنا پلان آنرا بهم زده است.

او با اشاره به نقش تفکر اسلامی در معماری اسلامی و ضرورت حفظ بناهایی با این معماری عنوان کرد: اگر دقت کنید تولیدات فرهنگی یکی از تاثیر گذارترین اقدامات ادیان در جامعه است. شما نمی توانید از اسلام صحبت کنید و معماری اسلامی را نادیده بگیرید، چراکه معماری اسلامی حاصل تفکر اسلامی است.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان در خصوص گردشگری مذهبی در استان گفت: بقعه قیدار نبی یکی اصلی ترین محورهای گردشگری مذهبی در کشور است چرا که بر اساس اسناد و روایات یکی از معتبرترین و ارزشمندارین بقاع پیامبران در ایران است و باید به خوبی با حفظ هویت بنا برای آیندگان حفظ شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
اختلاس درپست بانک روستایی استان زنجان
خبر قبلی
پلیس، پناهگاه مردم ستم دیده جامعه است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست