1. اخبار استان
  2. تولید ناخالص داخلی استان زنجان در مسیر توسعه

کد خبر: 8456

تولید ناخالص داخلی استان زنجان در مسیر توسعه

تولید ناخالص داخلی یا GDP یکی از مقیاس‌های اندازه اقتصاد است که ارزش کل کالاها و خدمات نهایی تولید شده در کشور در یک بازه زمانی معین را با توجه به واحد پول جاری اندازه‌گیری می‌کند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در این تعریف منظور از کالاها و خدمات نهایی، کالا و خدماتی است که در انتهای زنجیر تولید قرار گرفته‌اند و خود آن ها برای تولید و خدمات دیگر خریداری نمی‌شوند. روش‌های مختلفی برای محاسبه تولید ناخالص ملی وجود دارد.

شاخص تولید ناخالص داخلی یکی از شاخص های مهم در سنجش موفقیت اقتصاد کشورها محسوب می شود. این شاخص برای استان های کشورمان ایران نیز ارزیابی و بررسی شده و ارائه می شود. برای اینکه بتوانیم اقتصاد استان زنجان را مورد ارزیابی قرار دهیم باید شاخص تولید ناخالص داخلی آن را مورد سنجش قرار دهیم.

در بررسی شاخص تولید ناخالص داخلی استان های کشور این شاخص در دو بخش همواره ارائه شده که در بخش نخست محاسبه آن با نفت بوده و در بخش دوم بدون نفت محاسبه می شود. آنچه اطلاعات و آمار نشان می دهد تولید ناخالص داخلی استان در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم در استان به میزان ۱۰۱۲۷۸ میلیارد ریال بوده که در سال ۹۴ (بر اساس آخرین اطلاعات موجود) به میزان ۱۳۸۱۹۸ میلیارد ریال رسیده است.

اطلاعات تولید ناخالص داخلی استان (بدون نفت) در آغاز به کار دولت یازدهم به میزان ۱۰۰۶۶۲ میلیارد ریال رسیده و در سال ۹۴ نیز به میزان ۱۳۷۷۸۴ میلیارد ریال رسیده است.

سرانه تولید ناخالص داخلی استان (با نفت) در آغاز به کار دولت یازدهم به میزان ۹۸۱۱۷ هزار ریال بوده است که در سال ۹۴ نیز به ۱۳۱۷۴۵ هزار ریال رسیده و روند رو به رشدی را داشته است.

سرانه تولید ناخالص داخلی استان (بدون نفت) در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم به میزان ۹۷۵۲۰ هزار ریال بوده که در سال ۹۴ به میزان ۱۳۱۳۵۱ هزار ریال رسیده است.

تولید ناخالص داخلی استان  از ۱۰۱۲۷۸۲۷۶ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲   به ۱۳۸۱۹۸۲۰۶ میلیون ریال در سال ۱۳۹۴ است. همانطور که تولید ناخالص داخلی استان نشان می دهد میزان رشد بالایی را تجربه کرده و اقتصاد استان مستمر در حال رشد بوده است.

در سال ۱۳۹۴ سرانه تولید ناحالص داخلی استان با رشدی معادل ۳/۳۴ درصد به ۱۳۱۷۴۵ هزار ریال رسیده‌است. تحقق رشد های بالای یک هزار درصد گویای رشد شتابان اقتصاد استان بعد از انقلاب اسلامی بوده است. از سال ۹۲ تا سال ۹۴ یعنی طی دو سال سرانه تولید ناخالص داخلی استان با نفت رشد قابل توجه بیش از ۳۴ درصدی داشته است.

ارزش افزوده بخش‌ خدمات استان از ۴۲۰۸۲۳۷۵میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ به ۵۷۸۰۱۸۴۳ میلیون ریال در سال ۱۳۹۴ رسیده است که معادل ۳۰/۳۷ درصد داشته‌است.

ارزش افزوده بخش صنعت، معدن، ساختمان، آب ، برق و گاز در استان از ۴۰۵۶۹۴۳۴ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ به  ۵۴۳۷۴۶۴۱ میلیون ریال در سال ۱۳۹۴ رسیده است  که ۰/۳۴ درصد رشد داشته‌ است.

ارزش افزوده بخش کشاورزی استان زنجان از ۱۸۴۹۱۳۳۷ میلیون ریال در سال ۱۳۹۲ به ۲۵۴۵۰۶۴۲ میلیون ریال در سال ۱۳۹۴ رسیده است که ۶/۳۷ درصد افزایش داشته ‌است.

همانطور که مشخص است ارزش افزوده بخش های مختلف اقتصادی همواره با رشد مواجه بوده و مسیر توسعه را ادامه داده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بخش های مهم اقتصاد استان هچون خدمات، صنعت و معدن و ساختمان و کشاورزی رشدهای قابل توجهی داشته اند.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آقای نوبخت؛ الان وقت گلایه از مردم نیست، وقت حل کردن مشکلات است
خبر قبلی
نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان بیش از ۴۱ درصد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست