1. اخبار شهرستان
  2. تیغ تیز “پول” روی گلوی شورا و شهرداری زنجان

کد خبر: 2483

تیغ تیز “پول” روی گلوی شورا و شهرداری زنجان

 

تیغ تیز “پول” روی گلوی شورا و شهرداری زنجان

شورای پنجم چه راهکاری برای خروج از بحران بی‌پولی دارد؟

 

 

 

 

 

زمانی که به منتخبان و اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و امور حقوقی شورای چهارم زنجان در خصوص واقعیت‌ها و تنگناهای مالی سال ۹۶ در کشور و به تبع آن مدیریت شهری هشدار داده شد، نه تنها برنامه‌ریزی و حساسیتی برای آن انجام نشد، بلکه اهمیتی به عنوان یک اولویت نیز به آن داده نشده است!

 

به گزارش همدلی‌زنجان؛ شورای پنجم شهر زنجان وزن مدیریتی و تجربی بیشتری نسبت به شورای چهارم دارد، جمعی که در آن تجربه و مدیریت سنگینی کند انتظار، لابی‌ها، قدرت تصمیم‌گیری، تعامل با نهادهای مختلف، محافظه‌کاری و … پیچیده‌تر و بر روی کاغذ باید موثرتر و اثرگذار‌تر باشد و باید سوال کرد شورای پنجم در مدت دو ماهی که کار خود را آغاز کرده چه مسیری برای شهر زنجان ترسیم کرده و اقدامات و رویکرهای آن به چه میزان متناسب با شاخص‌های توسعه ای شهر زنجان بوده است. پاسخ به این سوال مهم را با کمی صبوری بررسی خواهیم کرد.

اما وقتی سجاد خدایی، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان در دور پنجم شد؛ و وقتی از وی سوال شد اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورا چه کسانی هستند، پاسخ نوعی محافظه‌کارانه جالب توجه و قابل تامل داده شد که خود گویای برخی واقعیت‌های تلخ در فعالیت پارلمان شهری در شهر زنجان است.

خدایی گفت که اعضای کمیسیون‌ها را بازگو نمی‌کند؛ مبادا با شناخت آن‌ها انجام برخی لابی‌ها موجب بروز مشکل در عملکرد آن‌ها شود، حال اعضای کمسیون‌ها در سایت اطلاع رسانی شورا درج شده و مشخص نبود این رویکرد اصولا بر پایه چه مبنای فکری و منطقی ایراد شده بود!

با گذشت ۷ ماه از سال جاری و ورود به نیمه پاییز، خزان پروژه‌های عمرانی شهر زنجان نیز فرا رسیده و شهروندان زنجانی این سوال را نسبت به مدیریت شهری و در راس آن شورای منتخب دارند که مطابق با لایحه بودجه سال ۹۶، میزان تحقق اعتبارات پیش‌بینی شده، میزان تحقق پروژه‌های عمرانی و میزان تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده حوزه فرهنگی به چه میزان بوده و دورنمای نیمه دوم سال برای شهر زنجان چیست؟

اخیرا سید رحمان احمدی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و امور حقوقی شورای اسلامی شهر زنجان در کانال تلگرامی خود متنی را منتشر کرده که قابل تامل بوده و نیازمند روشن شدن برخی از واقعیت‌ها برای عموم شهروندان زنجانی است.

وی در بخشی از متن خود عنوان کرده که شهرداری زنجان بیش از ۷۰ میلیارد تومان بدهی دارد و شورای پنجم میراث‌دار بدهی های کلان و پروژه‌های نیمه تمام و دیون بالا به پیمانکاران است. احمدی همچین عنوان کرد: ” در گذشته در بعضی از حوزه‌ها و همچنین در هزینه‌هاى جارى مدیریت هزینه قابل قبولى صورت نگرفته که انشاالله با همت همه اعضای محترم و کمک و حمایت شما شهروندان بزرگوار و با تشویق و جذب سرمایه گذار این مهم برطرف بشود”

رحمان احمدی همچنین گفت: ( لذا به نظر بنده با توجه به وضعیت مالى شهردارى، اجرا و اتمام پروژه سبزه‌میدان به تنهایى از عهده شهردارى زنجان خارج بوده و نیازمند اعتبارات دولتى ونیز کمک هاى مالى استانى می‌باشد). قابل ذکراست با توجه به بررسى‌هاى صورت گرفته ۶/١٢ بودجه سال جارى نزدیک به ۴٠درصد محقق شده است

 

بدهی ۷۰ میلیارد تومانی تا نبود درآمدهای پایدار درام تلخ مدیریت شهری زنجان!

این سخنان مضمون و واقعیت‌های تلخی را پیش‌روی مردم شهر زنجان قرار می دهد اما تذکر نکاتی در خصوص این اظهارات ضروری است. نخست اینکه بدهی ۷۰ میلیارد تومانی شهرداری زنجان و اینکه دیون زیادی در این نهاد عمومی غیردولتی وجود دارد، همواره یک واقعیت تلخ طی سال های گذشته بوده، اما همواره مدیریت شده است.

شهرداری زنجان از مجموع حجم درآمدهای خود، ردیف‌های اعتباری مناسبی برای درآمدهای پایدار ندارد و وابستگی به برخی بخش‌ها همچون عوارض، جرائم ساخت و ساز و مالیات موجب شده این نهاد مهم و تاثیرگذار در زندگی جاری شهروندان زنجانی همواره در انجام وظایف مهم خود دچار مشکل باشد. حال مشخص نیست چه زمانی در شهر زنجان کمیسیون مهم و مرتبطی همچون بودجه در شورای اسلامی شهر زنجان که باید سیاست‌گذار درآمدهای پایدار و تحقق و افزایش حجم آن باشد از رویکردهای سنتی خارج و با اتخاذ تدابیر عملیاتی اصلاح ساختار مناسب را در دستور کار قرار خواهد داد!

رئیس کمسیون بودجه در بخشی از اظهارات خود از مدیریت نامناسب هزینه‌ها و انجام سرمایه‌گذاری مناسب را راهکار برون رفت از این مشکل عنوان کرده که البته مشخص نیست این دو موضوع چه ارتباط مشخص و مستقیمی با یکدیگر دارند! اما می‌توان به این نکته اشاره کرد که شورای پنجم با تمام واقعیت‌های تلخ و شیرین امروز شهر زنجان، برای ساماندهی وضعیت موجود داوطلب و مورد تایید عموم مردم قرار گرفته و برطرف کردن چالش‌های امروز از وظایف شورای پنجم بوده و نباید رویکرد فرار به جلو را در دستور کار قرار داد.

احمدی در بخشی از سخنان نظر شخصی خود در خصوص انجام پروژه سبزه‌میدان را منوط به کمک‌های دولتی کرده که به نظر می‌رسد با توجه به تنگاهای مالی دولت تحقق این مهم نیز مقدور نباشد و تجربه پل سیدالشهداء این واقعیت را حتی طی سال‌های گذشته به خوبی نشان داده و مشخص نیست این پیشنهاد با توجه به چه توجیه منطقی ارائه شده است.

اعتبارات عمرانی استان در سال گذشته کم‌تر از ۴۰ درصد تخصیص یافته که عمدا تخصیصی نیز از طریق اوراق بوده و این رویکرد برای سال جاری نیز قابل تصور است. از این نظر تعهد دولت در این بخش دشوار بوده و اگر هم تعهدی انجام شود، حجم آن برای برطرف شدن مشکل تامین مالی این پروژه اثرگذار نخواهد بود.

مطابق با اظهارات وی در نیمه نخست سال جاری بودجه پیش‌بینی شده شهرداری زنحان ۴۰ درصد محقق شده که این واقعیت بسیار نگران کننده بوده و باید دید راهکارهای ترمیم آن توسط شورای شهر زنجان چه خواهد بود. این میزان تحقق وضعیت پروژه‌های نیمه تمام شهرداری را در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد و قطعا مشکلات فعلی در پرداخت دستمزد کارگران استمرار خواهد داشت!

در شرایط فعلی شهرداری زنجان ۷۰ میلیارد تومان بدهی معوق، حجم قابل توجهی از پروژه‌های نیمه تمام که نیازمند تامین اعتبارات بالا برای تکمیل است و تامین هزینه‌های سنگین جاری شهرداری زنجان که به نظر می‌رسد سر تعدیل و کاهش ندارد؛ را بر دوش خود دارد که آینده‌ای دشوار برای مجموعه مدیریت شهری برای برون رفت از مشکلات را ترسیم کرده است.

بررسی دقیق وضعیت اعتبارات شهرداری زنجان نیازمند اطلاعات به روز و دقیقی است که مشخصا مسئولان آن را ارائه نمی‌کنند اما حال که دورنمایی از وضعیت کلان و کلی درآمدها، دیون و هزینه‌های شهرداری تصویر می‌شود، این سوال مطرح می‌شود که راهکارهای عملیاتی شورای پنجم به عنوان سیاست‌گذاران مدیریت شهری زنجان و مشخصا اعضاء و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر زنجان جهت تعدیل مشکلات و برون رفت از آن چیست؟

 

زمان می‌تواند عیار مدیریتی و علمی منتخبان شورا را به تصویر بکشد…

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تحقق بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در دام و طیور زنجان
خبر قبلی
سیاست، اجتماع و فرهنگ بر مدار تدبیر و امید
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست