1. اجتماعی
  2. تیغ قضا بر گلوی شهرک تخصصی روی زنجان!

کد خبر: 7808

تیغ قضا بر گلوی شهرک تخصصی روی زنجان!

قوه قضائیه در استان زنجان بیش از هر زمان دیگری بر مدار پیگیری مشکلات شهروندان زنجانی قدم بر می دارد، در گام بعدی برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی دادگستری کل استان زنجان با حضور رئیس و دادستان زنجان کلید خورده و در جلسه اخیر آن فعالان معدنی مستقر در شهرک تخصصی روی در آن حضور داشتند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ امروز یک غده دو سر برد و بلا، اقتصاد و سلامت مردم زنجان را تحت تاثیر قرار داده و آن صنعت سرب و روی است! روزی برخی فعالان این صنعت با تشخیص مسئولان دولتی در نزدیکی شهر زنجان شهرک تخصصی رو را تشکیل دادند و امروز این شهرک بلای محیط زبستی و سلامتی شهروندان زنجانی شده است.

اگر امروز زنجان یک بخش خصوصی نسبتا پرتحرک دارد، به لطف صنعت سرب و روی و درآمدهای سرشار آن بوده که این صنعت هم برای زنجان فایده داشته و هم زیان، اما آنچه امروز افکار عمومی حتی در شرایط سخت اقتصادی بر آن معتقد است، غالب بودن زیاد این صنعت بر فواید آن است!

چرا صنعتی که موجب شده زنجان درآمدهای بالای گمرکی و ارزی و ریالی برای زنجان داشته باشد، امروز در نزد افکار عمومی به شدت مورد هجمه قرار دارد؟ پاسخ به این سوال نیازمند یک بررسی دقیق کارشناسی و فراگیر است. اما آنچه این مجال می تواند برای شهروندان زنجانی رهنمون مناسبی باشد، اینکه امروز شهرک تخصصی رو تبدیل به یک چالش زیست محیطی شده که برآورد هزینه-فایده آن بسیار برای آینده زنجان حائز اهمیت است.

امروز دپوی پسماند روزی در شهرک تخصصی روی زنجان تبدیل به چالش جدید شده و نظرات در خصوص انتقال پسماند یا حفاظت در محل فعلی منجر به بروز اختلاف نظر شده است. کش و قوس دولتی ها برای سرانجام این موضوع فعلا منتج به نتیجه مناسبی نشده است. حالا دادگستری کل استان به این موضوع ورود کرده است.

در همین راستا، حجت‌الاسلام حسن مظفری در جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری استان زنجان با بیان اینکه موضوع پسماند روی از گذشته‌ها در استان مطرح بوده و امروز به دلیل حل نشدن این موضوع، به یک دغدغه تبدیل شده است، افزود: آنچه که مسلم است، این است که امروز موضوع پسماند روی در استان هرچه سریع‌تر باید تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع پسماند روی در برهه کنونی برخلاف گذشته دارای صرفه و ارزش اقتصادی است، این در حالی است که در گذشته به دلیل عدم برخورداری از این صرفه، همه به نوعی از جابه‌جایی آن شانه خالی می‌کردند، ادامه داد: امروز باید موضوع پسماند روی در استان را به صورت جدی پیگیری کنیم تا اشتباهات گذشته در این خصوص تکرار نشود.

دادستان عمومی و انقلاب زنجان با یادآوری اینکه هنوز مردم زنجان موضوع بسته شدن کارخانه سرب و روی را در خاطر دارند، تصریح کرد: بی‌شک اگر در آن دوران، نماینده ولی‌فقیه در استان به این موضوع ورود جدی پیدا نمی‌کرد، به طور حتم آشفتگی‌هایی که در زنجان شاهدش بودیم، بیش از آن چیزی بود که اتفاق افتاد و خوشبختانه با مدیریت صحیح در آن مقطع زمانی، این موضوع فیصله پیدا کرد.

 

وضعیت پسماند روی در استان باید تا پایان امسال تعیین تکلیف شود

حجت‌الاسلام اسماعیل صادقی‌نیارکی، رئیس‌کل دادگستری استان زنجان نیز در این خصوص تاکید کرد: وضعیت پسماند روی در استان باید تا پایان امسال تعیین تکلیف شود. پرونده پسماند روی در زنجان از سال‌ها پیش باز بوده و معتقدیم این موضوع هر چه سریع‌تر باید فیصله یافته و تا پایان امسال خاتمه یابد.

وی با یادآوری اینکه یکی از مهم‌ترین دلایلی باعث شده است موضوع پسماند روی در زنجان به یک دغدغه تبدیل شده و کماکان پرونده آن باز بماند، تغییراتی است که در بدنه دستگاه‌های اجرایی استان صورت گرفته است، تصریح کرد: متاسفانه این‌گونه جابه‌جایی‌ها اجازه نداده تا تصمیمات جدی در خصوص پسماند روی در زنجان اتخاذ شود، اگر هم اقدامی صورت گرفته، به قدری کند بوده که ثمربخش نبوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان با تاکید بر اینکه اگر کارشناسی قابل قبولی بر روی پسماند روی صورت نگیرد، عواقب این کار، دامن‌گیر جامعه شده و آسیب‌زا خواهد بود، اظهار کرد: اگر خواهان توسعه در استان هستیم، نباید فراموش کنیم که این توسعه هم معایب و هم محاسنی دارد که در صورت کم بودن معایبش می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد اما اگر معایبش بیش از محاسنش باشد، باید عطای آن توسعه را به لقایش بخشید.

صادقی‌نیارکی در ادامه جلسه، موضوع اقتصاد مقاومتی را یکی از موارد ضروری حال حاضر جامعه دانست و بر تاکید رهبر فرزانه انقلاب در این خصوص اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این زمینه آن‌گونه که باید اقدامات و تصمیمات اساسی صورت نگرفته است؛ چرا که اگر فرامین رهبری در این خصوص انجام می‌شد، بی‌تردید امروز به واسطه نسخه راهگشای اقتصاد مقاومتی، نباید با این همه مشکل دست و پنجه نرم می‌کردیم.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تردد در محورهای مواصلاتی زنجان فقط بازنجیر چرخ
خبر قبلی
شاهین طلایی جشنواره تبلیغات کشور برای شهرداری زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست