1. اجتماعی
  2. خرید و فروش آنلاین مواد مخدر!

کد خبر: 22364

خرید و فروش آنلاین مواد مخدر!

مهدیه بهارمست

این روزها در حالی قیمت نان افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرده که قیمت انواع موادمخدر کوچک‌ترین تغییری نکرده است.

چه بسا به گفته سعید صفاتیان، رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت موادمخدر روزبه‌روز نسبت به نرخ تورم پایین‌تر می‌آید و در فضای مجازی یا با یک تلفن در کمتر از ۷ دقیقه می‌توان به موادمخدر دسترسی پیدا کرد.

البته پاندمی کرونا منجر به افزایش مصرف‌کنندگان موادمخدر علی‌الخصوص شیشه و هروئین شد.  براساس گزارش‌ها در حال حاضر بیشترین میزان واردات شیشه از کشور افغانستان را داریم.

در گذشته ماده مخدر شیشه از قیمت بسیار بالایی برخوردار بود، اما خبرها حاکی از کاهش قیمت شیشه در برخی مناطق کشور است، در حال حاضر در برخی استان‌ها شیشه کیلویی شش میلیون تومان و در برخی از استان‌ها به ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان نیز می‌رسد؛ دلیل این قیمت‌ها نیز حجم بالای تولید در کشور افغانستان است.

حالا آمار مصرف گل آنقدر در کشور بالا رفته که صدای سرپرست مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور هم درآمده است.

اخیرا فضای مجازی تبدیل به جولانگاه عرضه موادمخدر شده و سوداگران مرگ در کمین نوجوانان و جوانان به تبلیغ و فروش موادمخدرهای مختلف با نام‌های جذاب و کیفیت و قیمت ارزان می‌پردازند. با این حال اگر سرچ ساده‌ای در اینستاگرام کنید به راحتی افرادی هستند که هر میزان موادمخدر و مشروبات الکی را با تاکسی‌های آنلاین بدون اینکه راننده متوجه شود انتقال می‌دهند.

چه بسا با وجود فیلترشکن‌ها و دسترسی نوجوانان به موبایل برای شبکه شاد، نان قاچاقچیان در روغن باشد. فروشندگان موادمخدر هیچگاه اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها موادمخدر کاهش یا افزایش پیدا کند، بلکه همیشه تعادل را در قیمت‌ها حفظ می‌کنند تا مصرف‌کنندگان از دست نروند.

اگر نتوانند از این طریق بازار را حفظ کنند، اسامی مختلف جذابی روی موادمخدر می‌گذارند تا افراد زیادی جذب شوند. در نتیجه اجازه نمی‌دهند به راحتی این تعادل از بین برود.

اخیرا در اوایل پاندمی کرونا شایعه نادرستی در بین مردم رواج یافت که معتادان کرونا نمی‌گیرند، در صورتی که این شایعه از پایه اشتباه بود و اتفاقا معتادان هم کرونا گرفتند و تعداد زیادی از آنها هم به دلیل درگیری شدید ریوی فوت کردند. اما همین شایعه زمینه‌ساز توجه مردم به موادمخدر شد. بحث دیگری که موجب افزایش میل مردم به مصرف موادمخدر شد افسردگی ناشی از بیماری و بیکاری بود.

چرا که طبق برآوردهای سازمان بین‌المللی کار، کرونا باعث از دست رفتن بیش از یک میلیون و دویست هزار شغل در دنیا شده است. در نتیجه بخش عظیمی از افرادی که شغلشان را از دست دادند وارد بازار تجارت سیاه از جمله تجارت موادمخدر شدند.

از طرفی چون سال‌های ابتدایی بحران کرونا مرزها بسته شد، نقل‌وانتقال انواع موادمخدر صورت نمی‌گرفت؛ مصرف‌کنندگان به سمت موادی رفتند که همان اثرات نشئگی را داشته باشد. در نتیجه تعداد مصرف‌کنندگان موادهای تزریقی و هروئین که راس این مواد است افزایش یافت. بنابراین هروئین در دست و بالا مصرف‌کننده بیشتر شده است.

متاسفانه در حال حاضر هم کشور افغانستان دچار مشکل شده است، بنابراین به احتمال غریب به یقین طالبان برای تامین هزینه‌ها جنگ به تولید و فروش بیشتر روی می‌آورد. در نتیجه با توجه به شرایط جامعه مصرف موادمخدر کشور افزایش پیدا می‌کند.

مدیرکل سابق مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ایران با تاکید بر میزان افزایش افسردگی در میان مردم و میزان میل آنها به موادمخدر گفت: هنگامی که دولت سیاستگذاری مشخص و برنامه‌های خاصی برای شادی مردم علی‌الخصوص طبقه جوان جامعه نداشته باشد. این روزها مردم امیدی برای ادامه حیات ندارند. دولت باید برای شادی و نشاط مردم برنامه‌ریزی کند.

متاسفانه موادمخدر در مدرسه‌ها توزیع می‌شود ولی چون تعداد آنها کم است در میانگین آماری قرار نمی‌گیرند، زیرا ما متوسط سن مصرف موادمخدر را در نظر می‌گیریم نه دامنه پایین سن مصرف مخدر را، بنابراین متوسط سن مصرف‌کنندگان موادمخدر در ایران نسبت به یک‌دهه گذشته بین دو تا سه سال پایین آمده است که بر این اساس، متوسط سنی مصرف‌کنندگان مواد که قبلا ۲۵ تا ۲۶ سال بود، اکنون به ۲۲ سال رسیده است.

مصرف موادمخدر و به‌طور عمده حشیش و گل به سنین ۱۳ سال رسیده است. براساس آمار ۳/۲ درصد دانش‌آموزان، مصرف‌کننده مواد و عمدتا مصرف‌کننده گل هستند. این آمار در حالی ارائه می‌شود که سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر در دی ۱۳۹۶ سن شروع مصرف موادمخدر را بین ۱۵ تا ۱۷ سال عنوان کرده بود./جهان صنعت

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا زنجان افتتاح شد
خبر قبلی
«سهرورد» در نقشه ای مربوط به دوران امپراتوری سلجوقیان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست