1. اخبار استان
  2. «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» بیشترین تاثیر فزاینده در رشد تورم

کد خبر: 4449

«خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» بیشترین تاثیر فزاینده در رشد تورم

 توزیع تورم در گروه‌ها

«خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» بیشترین تاثیر فزاینده در رشد تورم

 

 

تورم ماهانه در فروردین سال‌جاری در حالی حدود ۸/ ۰ درصد بوده که در بین گروه‌های مختلف کالاها و خدمات، توزیع تورم یکسان نبوده است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ در بین گروه‌ها، دو گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» با ثبت تورم ۷/ ۱ درصد و «تفریح و امور فرهنگی» با ثبت رشد ۸/ ۲ درصد بیشترین اثر فزاینده در رشد شاخص قیمت ماهانه فروردین داشته‌اند. در طرف مقابل، سه گروه «تحصیل» با تجربه رشد صفر درصدی، «بهداشت و درمان» و «مسکن، آب، برق و گاز» با تجربه رشد ۴/ ۰ درصدی بیشترین اثر کاهنده در تورم ماهانه فروردین‌ماه را داشته‌اند. توزیع تورم گروه‌های کالایی اثرات فصلی را به خوبی روایت می‌کند. به‌طوری که در اولین ماه سال، گروه خدمات، به استثنای زیرگروه «تفریح و امور فرهنگی» کمترین رشد و گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بین خوراکی‌ها رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند.

رشد شاخص قیمت در فروردین‌ در حالی به‌طور نسبی متوقف شده که نرخ ارز از ماه‌ها قبل روند پرنوسان صعودی را در پیش گرفته بود. میانگین نرخ ارز در دی‌ماه سال گذشته حدود ۴۳۰۰ تومان بوده است. پس از تجربه یک روند فزاینده نرخ دلار در فروردین‌ماه به‌طور میانگین حدود ۵۴۰۰ تومان گزارش شده است. به این معنی که در ۴ ماه منتهی به فروردین سال‌جاری، نرخ دلار حدود ۲۵ درصد رشد داشته است. بررسی روند شاخص قیمت نشان می‌دهد در همین بازه زمانی شاخص قیمت تنها کمتر از ۳ درصد افزایش یافته است.

این میزان رشد در بازه ۴ ماهه منتهی به فروردین، در مقایسه با بازه‌های ۴ ماهه قبلی، تفاوت آنچنانی نکرده است؛ بنابراین از این حیث که شاخص قیمت همزمان با التهابات ارزی، آرامش خود را حفظ کرده، سناریوی عدم تبعیت مستقیم تورم از نرخ دلار حداقل در کوتاه‌مدت تقویت می‌شود.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
حباب قیمت چیست؟
خبر قبلی
سیر طارم تا چند روز آینده وارد بازار می‌شود
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست