1. اخبار استان
  2. خوشه کفش هیدج نمونه موفق فعالیت تعاونی در کشور است

کد خبر: 1637

خوشه کفش هیدج نمونه موفق فعالیت تعاونی در کشور است

خوشه کفش هیدج نمونه موفق فعالیت تعاونی در کشور است

سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی در صنعت کفش هیدج

 

 

 

کفش هیدج هر چند کم نام و نشان اما آرام و با متنانت مسیر تولید را طی می کند و حال به نقطه ای رسیده که تجمیع آن و تحقق خوشه آن می تواند تبلور توسعه و رشدی جدید برای آن باشد.

 

 

به گزارش همدلی‌زنجان؛قطعا واحدهای تعاونی کفش در شهر هیدج نمونه های موفق از تولید در بخش تعاون و موفقیت در کسب و کار حلال در استان زنجان و کشور محسوب می شود که یقینا جاذبه ای مهم برای حضور معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی دارد که به هیدج بیاید و این فعالیت تولیدی در آن را نمونه ای موفق از تولید در بخش تعاون معرفی کند.

 

 

در یک روز گرم تایستانی سید حمید کلانتری، معاون وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به همراه مسئولان استان زنجان شامل استاندار زنجان، مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، فرماندار شهرستان ابهر و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی وارد شهر هیدج شدند تا واحدهای کوچک تولیدی کفش را بازدید کنند که همت بزرگی داشتند و در غالب تعاونی به اهداف بزرگی نائل آمدند.

 

در این بازدید از برخی واحدهای تولید کفش هیدج بازدید به عمل آمد و محل جدید تجمیع واحدهای تولیدی کفش هیدج که در شهرک صنعتی این شهر بازدید شد و مسئولان استانی بر ضرورت تسریع امور برای استقرار و تجمیع واحدهای در فضای جدید برای افزایش قدرت تولید و صادرات تاکید کردند.

 

 

 

بعد از این بازدید، جلسه کارگروه اشتغال و تولید استان زنجان با حضور تمامی اعضا و اصحاب رسانه برگزار شد که در این بازدید. سید حمید کلانتری، معاون تعاون، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی خوشه کفش شهر هیدج را یک فعالیت تخصصی و مهم خواند و گفت: خوشه کفش هیدج نمونه موفق فعالیت تعاونی در کشور است.

 

وی با بیان اینکه ۹۷ هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد و یک هزار و ۵۵۰ تعاونی تامین نیاز در کشور فعالیت دارند، اظهار کرد: شهر هیدج با شرکت های تعاونی حوزه کفش الگوی خوبی برای سایر شهرهای کشور محسوب می شود که برخی نگاه های ناقص به بخش تعاون را می تواند اصلاح کند.

کلانتری با بیان اینکه تجمیع و تمرکز واحدها و کارگاه های تولید کفش هیدج را مورد تاکید قرار داد و افزود: کارگاه و واحدهای کوچک نمی توانند در صادرات و پروسه های تخصصی تولید تا فروش موفقیت خوبی داشته باشند که با تجمیع و تمرکز فعالیت ها در یک نقطه و یک مجموعه می توان توسعه آن را شتاب بخشید.

معاون تعاون، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تولید کفش در هیدج را فعالیت تخصصی برشمرد و تاکید کرد: این تولید یک اقدام عالمانه و با ارزش محسوب می شود که سرمایه های خرد افراد در غالب تولید بکارگیری شده که اگر در به صورت مقیاس بزرگ انجام شود هزینه تولید کاهش می یابد و قدرت فروش و چانه زنی آن نیز در بازار افزایش خواهد یافت.

وی کفش هیدج را نیازمند توسعه و ایجاد برند عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به ظرفیت های موجود در این شهر باید اقدامات توسعه ای جهت رونق تولید کفش هیدج صورت گیرد و با ایجاد یک برند مهم نسبت به تاسیس دفاتر مختلف شهرستانی و استانی در سطح استان و کشور اقدام شود.

کلانتری به اقدامات انجام شده برای تکمیل خوشه تولید کفش هیدج اشاره کرد و گفت: این اقدام می تواند در سایر بخش های اقتصادی و تولیدی استان صورت گیرد چرا که با تکیه بر ظرفیت های تولیدی استان می توان خوشه های دیگر محصولات همجون انگور و خشکبار را ایجاد کرد.

این مقام مسئول از طرح ها و حمایت های دولت برای ایجاد اشتغال و حمایت از تولید گفت و افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال پیش بینی شده و بانک های عامل ارائه این تسهیلات نیز مشخص شده اند که سود این تسهیلات پایین خواهد بود.

وی به پیش‌بینی تخصیص اعتبار ۱.۵ میلیون دلار برای توسعه مناطق روستایی اشاره کرد و یادآور شد: از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای کمک به اشتغال مناطق روستایی و توسعه این مناطق در نظر گرفته شده که پرداخت تسهیلات آن از طریق بانک های عامل صورت می گیرد که آئین نامه اجرایی آن نیز باید تدوین شود.

کلانتری با بیان اینکه حمایت های دولت برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و شهرهای کوچک زیر ۱۰ هزار نفر است، افزود: سالانه ۵ هزار روستا مطابق با برنامه ششم توسعه باید تهیه طرح توسعه شوند که از ۵ هزار روستا ۲ هزار روستا در سال جاری طرح تعاون-روستا برای اجرا پیش بینی شده اند.

معاون تعاون، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به طرح کارورزی نیز اشاره کرد و گفت: دولت در این طرح علاوه بر آموزش مهارتی ۶ ماهه کمک هزینه ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومانی نیز پیش بینی کرده که این طرح می تواند در شرکت های تعاونی کفش هیدج نیز عملیاتی شود.

 

 

تجمیع واحدهای کفش هیدج زمینه توسعه این صنعت را پدید می‌آورد

 

اسداله درویش امیری، استاندار زنجان با اشاره به اهمیت تولید کفش در شهر هیدج در غالب تعاونی، گفت: تجمیع واحدهای کفش هیدج زمینه توسعه این صنعت را پدید می‌آورد.

وی از از انعقاد قرارداد سه جانبه مابین شرکت ایریکو، ایمیدرو و یک شرکت فرانسوی خبر داد و افزود: نهایی شدن این قرارداد در راستای ایجاد فاز۲ شرکت ایریکوی ابهر، سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری و ایجاد یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید در بخش صنعت استان را درپی خواهد داشت.  برای راه اندازی فاز دوم این شرکت که همراه با استقرار تجهیزات و تکنولوژی جدید می باشد، ضروری است مشکلات این واحد تولیدی با جدیت پیگیری شود و طی جلساتی که با مدیرعامل بانک صادرات برگزار شد، قراردادی سه جانبه به امضا رسیده است.

وی ایجاد فاز۲ شرکت ایریکوی ابهر را گامی مهم در توسعه زیرساخت های استان زنجان دانست و ابراز امیدواری نمود: طی یک سال آتی این سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده و در بازه زمانی کوتاه، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

درویش امیری نتیجه این قرارداد و سرمایه گذاری را ایجاد یک هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید در بخش صنعت استان برشمرد و خاطرنشان کرد: این شرکت که طی سال های گذشته رو به تعطیلی بود با حمایت دولت و تلاش هیئت مدیره رونق گرفته و برای تامین واگن های مترو شهرهای شیراز، اصفهان، کرج و دیگر شهرها قراردادهایی بسته است.

مقام عالی استان، یکی از نیازهای مهم کشور را توسعه صنایع ریلی برشمرد و تاکید کرد: در حال حاضر هرچند راه آهن و صنایع ریلی در کشور سابقه طولانی دارد اما تکنولوژی روز دنیا در این صنعت دیده نمی شود و سطح تجهیزات و امکاناتی که در سطح دنیا برای صنعت واگن سازی مورد استفاده قرار می گیرد در کشور وجود ندارد.
استاندار زنجان ایرانیان را لایق بهترین امکانات و تجهیزات ریلی برشمرد و یادآور شد: در دولت یازدهم و با حمایت های ریاست جمهوری قدم های موثری در این راستا برداشته شده و شرکت های فعال در این بخش، مورد حمایت قرار گرفتند که یکی از صنایع مرتبط شرکت ایریکو بوده و برای توسعه، تجهیز و به روزرسانی، مورد حمایت ویژه قرار گرفته است.

وی به طرح اشتغال فراگیر کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: در این طرح سهم اشتغال بخش های مختلف مشخص شده که در زنجان نیز باید بُرش استانی آن توسط مسئولان تدوین و ارائه شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه مطابق با طرح اشتغال فراگیر سالانه باید ۹۷۱ شغل در کشور ایجاد شود، اظهار کرد: در سال ۹۶ این طرح عملیاتی می شود که تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و سهم بخش های مختلف اقتصادی کشور برای ایجد اشتغال مشخص شده است.

مقام عالی اجرایی استان به سهم اشتغال بخش های مختلف اقتصادی کشور در این طرح اشاره کرد و افزود: در بخش کشاورزی ۶۹ هزار فرصت شغلی،حوزه صنعت، معدن و بازرگانی ۲۵۴ هزار شغل، خدمات، گردشگری و صنایع دستی ۷۰ هزار، بخش حمل و نقل ۹۰ هزار شغل، حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز ۹۰ هزار فرصت شغلی، خدمات ۶۰ هزار، بخش فرهنگی و هنری ۲۴ هزار و سایر بخش های خدماتی ۳۷ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده دارند.

 

 

۱۱۹ واحد تولید کفش در هیدج فعالیت دارند

سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومانی در صنعت کفش هیدج

 

 

محمدرضا یوسفی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در این جلسه از فعالبت ۱۱۹ واحد تولید کفش در هیدج خبر داد و گغت: از این بین ۴ واحد ماشینی و ۲۰ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در صنعت کفش هیدج سرمایه گذاری شده است.

 

وی با بیان اینکه یک هزار نفر اشتغالزایی با فعالیت این واحدها در شهر هیدج ایجاد شده است، افزود: واحدهای تولیدی در این شهرستان به دلیل مشکلات موجود در اقتصاد کشور هم اکنون با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت دارند که یکی از عوامل مهم آن نیز قاچاق کفش بوده که باید مورد توجه باشد. همچنین کمبود نقدینگی برخی از واحدهای تولیدی از جمله دلایل بروز مشکلات برای واحدهای فعال کفش هیدج است.

 

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان به تعریف بخش های مختلف اقتصادی برای اجرای طرح تکاپو در استان زنجان پرداخت و گفت: برای اجرای این طرح در استان سه بخش و رسته فعالیت اقتصادی تعریف شده است.

وی  با بیان اینکه در طرح تکاپو باید ۶ هزار فرصت شغلی جدید برای استان زنجان ایجاد شود، اظهار کرد: اجرای طرح تکاپو در سال جاری اهمیت زیادی دارد و مطالعات دینامیک سیستم های اقتصادی برای توزیع سهم اشتغال شهری و روستایی در بخش های مختلف انجام شده است.

یوسفی با بیان اینکه شهرستان طارم در نخستین بخش تعریف شده در این طرح قرار دارد، افزود: طارم ساختار اقتصادی متکی به بخش کشاورزی دارد و سهم جمعیت روستایی آن بالاتر بوده و نرخ بیکاری نیز نسبت به نرخ بیکاری استان کمتر است.

این مقام مسئول قرارگیری شهرستان های خدابنده، ماهنشان و ایجرود را در بخش دوم عنوان کرد و یادآور شد: این شهرستان ها متکی به بخش کشاورزی و غالبا زراعت و دامداری هستند و جمعیت روستایی بیشتر و آمار نرخ بیکاری کم تر نسبت به استان دارند.

وی شهرستان های زنجان، سلطانیه، ابهر و خرمدره را در بخش سوم توصیف و خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی این شهرستان ها حول محور آزادراه تهران-تبریز بوده و آمار بیکاری بیشتری نسبت به میانگین استانی دارند و جمعیت روستایی آن ها نیز کم تر از جمعیت شهری است.

یوسفی توسعه بخش خدمات در استان زنجان را ضروری عنوان کرد و افزود: توسعه رشته شغل‌هایی همچون خدمات مهندسی، کشاورزی و فناوری اطلاعات در کنار خدمات بازرگانی بر اساس ظرفیت و توانمندی داخل استان نیازمند توسعه است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
المان شهدای گمنام شهر خرم‌دره افتتاح می‌شود
خبر قبلی
سرمایه گذاری ۳ میلیارد دلاری در شرکت ایریکوی ابهر
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست