1. اخبار استان
  2. دستارود های حوزه مسکن و عمران شهری در دهه نخست انقلاب

کد خبر: 8361

دستارود های حوزه مسکن و عمران شهری در دهه نخست انقلاب

همواره عمران و آبادانی شعار و هدف هر کشور و نظام سیاسی برای جامعه بوده است. استان زنجان نیز در این حوزه گام های مهمی  بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برداشته است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ دهه نخست انقلاب اسلامی که برای کشور همراه با هشت سال دفاع مقدس بود فرصت و شرایط لازم را برای توسعه عمران شهری باقی نگذاشت، اما در همین شرایط نیز استان زنجان گام های مهم در راستای توسعه مسکن و عمران شهری برداشته است.

استان زنجان در بازسازی مناطق جنگی یکی از استان های فعال بوده است، به گونه ای که استان زنجان شرکت فعال در بازسازی مناطق جنگ زده بعد از انقلاب اسلامی داشته و  شرکت در آبادانی  و احداث مساکن عمومی در روستاها از دستاوردهای مهم استان زنجان محسوب می شود.

زنجان در دهه نخست انقلاب اسلامی در راستای سیاست ها و راهبردهای توسعه ای مسکن کشور گام برداشته و مطابق با رویکردهای و راهبردهای حمایتی از اقشار ضعیف جامعه حرکت کرده است. یکی از اقدامات مهم استان در دهه نخست انقلاب احداث مسکن اقشار کم درآمد بوده است.

اجرای پروژه های حساب ۱۰۰ امام ( ره ) توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از جمله اقدامات مهم اجرایی حوزه مسکن محرومین در استان زنجان بود که مطابق با سیاستگذاری کشوری عملیاتی و برای خانه دار شدن محرومان در استان زنجان پایه گذاری شد که در دهه نخست انقلاب دستاوردی مهم بود که نتایج آن را نیز شاهدیم.

گشایش جاده کمربندی جنوبی زنجان (خیام فعلی) از دستاوردهای مهم عمران شهری در طی دهه نخست انقلاب اسلامی در شهر زنجان بوده است. پیاده کردن ادامه خیابان دانشسرای زنجان و تهیه نقشه تفصیلی ادامه خیابان ناصر نظام (۷ تیر فعلی ) تا استانداری از جمله اقدامات مهم صورت گرفته در حوزه عمران شهری زنجان طی دهه نخست انقلاب اسلامی بوده است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در عمران شهری زنجان به این موارد محدود نمی شود، به گونه ای که برداشت محوطه ترمینال زنجان جهت احداث ترمینال و افتتاح شهربازی زنجان از جمله اقدامات مهم توسعه ای طی دهه نخست انقلاب در زنجان محسوب می شوند.

احداث کشتارگاه بهداشتی زنجان در سال ۵۹ از اقدامات مهم عمرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سطح استان زنجان محسوب می شود که در ساماندهی توزیع گوشت بهداشتی بسیار موثر بوده است.

از جمله اقدامات مهم در توسعه استان پیاده کردن نقشه شهرک صنعتی زنجان و تهیه پروفیل خیابان های شهرک صنعتی و تاسیس شهرک علی آباد در ۲۰۰هکتار بوده است.

توسعه عمران شهری زنجان، تعیین مسیرهای اتوبوس های شرکت واحد در شهر و خرید چند دستگاه اتوبوس در سال های  ۱۳۵۹و۱۳۶۰ و سرو سامان دادن به نوانخانه شهرداری واقع در نزدیکی حسینیه اعظم و بعدها واگذاری آن به اداره کل بهزستی استان از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته است.

اختصاص بیش از ۳۶۰ هکتار زمین جهت واگذاری به بخش صنعتی و کارگاه‌های مزاحم شهری جهت طرح توسعه شهری و اصلاح بافت موجود در شهر نیز جزو اقدامات مهم زیرساختی برای زنجان طی دهه نخست انقلاب اسلامی بوده است.

داشتن معابری مناسب در شهر نیازمند کارخانه ای مناسب برای تولید آسفالت در شهر زنجان بوده است که در این راستا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تاسیس کارخانه بزرگ آسفالت شهرداری زنجان بودیم که به عنوان زیرساختی مهم برای تولید اسفالت و توسعه معابر شهری کارایی بالایی داشته است.

برای مدیریت بهتر در مناطق مختلف شهر باید شرایط مدیریتی متمرکز در مناطق شهر ایجاد کرد، بعد از انقلاب اسلامی منطقه بندی شهرداری به منطقه ۱ و ۲ در زنجان انجام شد که این رویکرد برای ارائه خدمات مدیریت شده به مناطق مختلف یک ضرورت مهم محسوب می شده است.

خرید زمین انصاریه جهت شهرک سازی از دهه نخست انقلاب اسلامی هدف گذاری و عملیاتی شد و احداث ایستگاه دوم آتش نشانی در تاریخ ۱۰/۲/۱۳۶۷ در شهر زنجان عقد قرارداد شد تا یکی از اقدامات مهم در تحقق زیرساخت های مهم شهری در زمان بروز بحران عملیاتی و اجرایی شود که امروز شاهد روند رو به رشد در تامین ایستگاه های آتش نشانی شهر زنجان و سایرشهرهای استان هستیم.

یکی از زیرساخت های مهم در توسعه حمل و نقل عمومی تامین پایانه های اتوبوسرانی بین شهری بوده تا شهروندان شهرهای مختلف استان و همچنین استان برای سفر به استان های دیگر اهمیت زیاد داشته است. احداث پایانه اتوبوسرانی بین شهری در تاریخ  ۱۲/۱۱/۶۷ عقد قرارداد شد تا یکی از زیرساخت های مهم این حوزه بعد از انقلاب اسلامی محقق شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
خدمات حوزه سلامت باید با کیفیت و قیمت مناسب ارائه شود
خبر قبلی
مشارکت بیش از ۲۰ هزار نفر رشته در فراخوان ملی پرسش مهر ۱۹
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست