ضرورت مطالبات عمومی و فراگیر از طرح اصلاح خطوط اتوبوسرانی زنجان

 

اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی در شهر زنجان، مهم ترین طرح و برنامه ای است که در سال های اخیر برای اصلاح رفتارهای حمل و نقل عمومی در شهر زنجان عملیاتی می شود. این روزها موافقان و مخالفان مستمر در خصوص نقاط قوت و ضعف این طرح سخن می گویند و مدیران شهری زنجان بر تحقق آن تاکید دارند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ یکی از چالش های مهم در اجرای این طرح موضوع رفتارشناسی زنجانی ها بوده است. در خصوص این طرح مسئولان سخنان بسیار عنوان کردند و در خصوص نقاط مثبت آن مسائل مهمی را بیان می کنند. در خصوص برخی حواشی اجرای آن همچون اعتصاب برخی از رانندگان اتوبوس نیز اظهاراتی صورت گرفته است.

مسیح اله معصومی، شهردار زنجان درباره حواشی خطوط جدید اتوبوسرانی، مطالبات رانندگان، تجمعات چند روز گذشته رانندگان توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: طرح جدید خطوط اتوبوسرانی با قوت اجرایی می‌شود.  هر کار جدیدی به خاطر اینکه تغییر ایجاد می‌کند موجب مخالفت می‌شود که یا به علت ناآگاهی بوده و یا به خطر افتادن منافع عده‌ای است.

وی با اشاره به فرآیند اجرای طرح جدید اتوبوسرانی و اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: در همین راستا پایانه‌های مربوط ایجاد شد و سپس آن را به شورای تامین شهرستان و استان بردیم و مراجع قانونی به آن رای دادند.

شهردار زنجان با بیان اینکه مخاطبان این طرح مردم،کسبه خیابان سعدی و همچنین رانندگان بودند که طبق ارزیابی صورت گرفته متوجه شدیم که مردم رضایت لازم را از طرح دارند، گفت: دسته دوم کسانی هستند که درگیر با خط ویژه بودند که پس از تعدیل آن همراهی را شاهد هستیم و در آخرین نشست با اهالی نیز که دیروز برگزار شد این رضایت را شاهد بودیم.

 

بیش از ۹۵ درصد از اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده…!

معصومی با بیان اینکه دسته سوم مخاطبین این طرح، رانندگان هستند که به علت واگذاری آنها به بخش خصوصی نارضایتی دارند،ادامه داد : در این ارتباط اشکالاتی وجود دارد نخست که برخلاف سایر شهرها، در شهر زنجان بیش از ۹۵ درصد از اتوبوس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده و اشکال دوم نیز این است که ضوابط در برون سپاری رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه در آن آیین‌نامه که رانندگان پذیرفته‌اند چند نکته را متذکر شده‌ایم که رانندگان باید در مسیر اتوبوس‌های تعیینی شهرداری تردد کنند، اظهار داشت: اما با این حال پیش از این عدالتی در این بحث وجود نداشته است و همین موجب متفاوت بودن درآمدها بوده است.

شهردار زنجان گفت: همچنین در این آیین‌نامه ذکر شده است که هر وقت راننده تمایل نداشته باشد به شهرداری مراجعه کرده و مجوز وی آزاد می‌شود و اگر زیر ۱۰ سال باشد طبق آن فرمول مبلغ پرداخت می‌شود.

 

ماهانه ۸ میلیون تومان به رانندگان خط ویژه پرداخت شود..!

وی تصریح کرد: در نهایت پس از تصویب طرح سه پیشنهاد را به رانندگان دادیم و قرار شد که در راستای اجرای این طرح ماهانه ۸ میلیون تومان به رانندگان خط ویژه پرداخت شود و دیگر نگران درآمد نباشند و تعهد کردیم به بقیه اتوبوس‌ها و پیش‌بینی کاهش درآمد نیز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت اصلاح و کارت بلیت پرداخت شود.

معصومی گفت: تعهد دوم شهرداری این بود که چنانچه رانندگان نسبت به ماه‌های دیگر کاهش درآمد داشتند شهرداری آن را جبران خواهد کرد، اما متاسفانه با این حال برخی رانندگان با این موضوع مخالفت کردند اما شهرداری زنجان این آمادگی را دارد که با تامین ناوگان، سامانه حمل و نقل را به شخصه مدیریت کند.

شهردار زنجان در ارتباط با تجمع رانندگان در چند روز گذشته نیز گفت: یک دسته از رانندگان که در خطوط ویژه هستند ثابت می‌گیرند، رانندگانی که در شهرک‌ها هستند ثابت نمی‌گیرند ولی یارانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را دریافت خواهند کرد.

معصومی افزود: ما حتی اعلام آمادگی کردیم که با رانندگان خرید خدمتی کار کنیم، اما همان رانندگانی که در یک هفته رایگان روزانه ۳۰۰ هزار تومان می‌گرفتند، الان نامه مکتوب نوشته‌اند که ۴۰۰ هزار تومان می‌خواهند یعنی مطالبه رانندگان دریافت ماهیانه ۱۲ میلیون تومان است.

 

رانندگان، کسبه مرکز شهر و مردم مخاطب این طرح بودند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به ایده مطرح شده در ارتباط با سه پایانه‌ای شدن اتوبوس‌های زنجان گفت : رانندگان، کسبه مرکز شهر و مردم مخاطب این طرح بودند.

حمیدرضا حمیدی با بیان اینکه مخالفت اولیه برای طرح را از ابتدای اجرای آن متصور بودیم، اظهار کرد: با این موضوع با کسبه معترض توافق داریم که برای ترافیک مرکز شهر باید فکری شود. با نقاط مشترک شروع به مذاکره شده است. این که این طرح ایراد دارد قبول داریم و مشکلاتی در این طرح وجود دارد. اگر ایرادی در آن وجود دارد باید معترضین طرح و پیشنهاد مشخص ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر استفاده کنندگان از اتوبوس جهت رفت و آمد به هسته مرکزی شهر از اصلاح خطوط رضایت کامل دارند، تصریح کرد: نواقصات طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی رفع شده و طرح خوب پیش می‌رود. اما یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که زیرساخت‌های لازم و پارکینگ برای اجرای طرح تغییر خطوط اتوبوسرانی ایجاد شود.

حمیدی با بیان اینکه نیازمند تغییر رفتار مردم هستیم، اظهار کرد: این تغییر یا به صورت فرهنگ سازی است یا به صورت اجبار باید صورت گیرد. فرهنگ سازی زمان زیادی را نیاز دارد. در عین حال که برای بلند مدت باید روی فرهنگ سازی کار کنیم باید اجبارهایی نیز اعمال کرد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان در پاسخ به این سوال که آیا تردد دو اتوبوس و سه سواری در خیابان سعدی امکان پذیر است یا خیر، پاسخ داد: تمام مسیر سعدی برداشت شده است. اینکه این میزان تردد امکان پذیر است یا خیر باید بر عهده مدیریت شهری گذاشته شود، چرا که مجری شهرداری است. قطعا شهرداری به عنوان مجری دغدغه بیشتری برای اجرا شدن درست این طرح دارد. مسئولان مدیریت شهری نیز دوست داشتند فضای بهتری برای تردد وجود داشته باشد که اینگونه نیست و این موضوع  نیز یک اجبار و دشواری برای شهرداری دارد. قطعا برنامه ریزی لازم برای این موضوع صورت گرفته و مشکلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این طرح وقتی ارائه شد یک الگویی ترافیکی در آن لحاط شده است، اظهار کرد: در الگوهای ترافیکی، شهر زنجان به سه رینگ و بافت تقسیم می شود. نحوه تردد در این سه بافت متغییر است. در بافت مرکزی اولویت پیاده است. در بافت میانی اولویت با حمل و نقل عمومی است و رینگ سوم آزاد برای مردم است. انتخاب با مردم است. وارد بافت میانی می شویم حمل و نقل عمومی در اولویت قرار می گیرد. اگر با خودرو شخصی برویم باید برای ورود به مرکز شهر باید با حمل و نقل عمومی تردد کنیم. البته تردد با خودرو شخصی ممنوع نیست، اما باید توجه کنیم که زمان زیادی برای تردد باید صرف کرد.

حمیدی همچنین در پاسخ به این سوال که وقتی خودروهای شخصی قصد ورود به رینگ میانی و بافت مرکزی را دارند چگونه باید تردد کنند و خودروهای شخصی در چه فضاهایی باید پارک شوند، افزود: باید پارکینگ عمومی برای خودروهای شخصی پیش بینی شود. همچنین پایانه باید اجرا شود. این طرح قبل از اجرا باید با تامین این فضاها انجام شود. اگر این ها تامین نشود این طرح با شکست مواجه می شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
زنجان مقام سوم تورنمنت بین‌المللی بکستبال ایران را کسب کرد
خبر قبلی
روزنامه اعتماد نقل کرده که «نرخ ارز دیگر افزایش نمی‌یابد»
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست