1. اخبار استان
  2. راسته‌های اصلی و فرعی بازار زنجان مرمت می‌شود

کد خبر: 17131

راسته‌های اصلی و فرعی بازار زنجان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: راسته‌های اصلی و فرعی بازار تاریخی زنجان مرمت می ­شود.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ امیر ارجمند با بیان این مطلب، اظهار کرد: بازار تاریخی زنجان از قدیمی‌ترین مراکز تجاری و اجتماعی شهر زنجان محسوب می‌شود و طی سال‌های متمادی، مرمت راسته‌های بازار تاریخی زنجان در قالب فازهای مختلف انجام‌گرفته و در سال جاری نیز فاز جدید این پروژه آغازشده است.در سال جاری با پی گیری این اداره کل و مساعدت و مشارکت بازاریان طی بررسی‌های کارشناسانه برای مرمت اضطراری بخشی از راسته‌های آسیب‌دیده این بازار اعتبار لازم تأمین‌شده است.

وی افزود: بر اساس سرفصل‌های مرمتی تعریف‌شده، اقدامات استحکام‌بخشی پایه‌ها و دیوارها، ساماندهی کف محوطه‌ها، ترمیم گنبدهای فروریخته طاق‌ها و تویزه‌ها، سبک‌سازی طاق‌ها، عایق‌بندی، مرمت‌های موضعی در زیر پایه‌ها و دیگر اقدامات مرمتی اجرا می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: جذب مشارکت مالکین و بهره‌برداران بنا‌های تاریخی در عملیات‌ها و پروژه‌های مرمتی به‌منظور افزایش حس تعلق آن‌ها و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی از اهداف و اولویت‌های وزارت میراث فرهنگی است. بازار تاریخی زنجان یکی از مجموعه‌های تاریخی ارزشمند و پویا در قلب تجاری شهر است و ازنظر ساماندهی، حفاظت و مرمت همواره موردتوجه این اداره کل بوده است.

طبق اسناد و متون تاریخی ساخت آن در سال ۱۲۰۵هجری قمری در دوران حکومت آقا محمدخان قاجار آغاز و به سال ۱۲۱۳هجری قمری مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان پذیرفته است و در دوره‌های بعد نیز به بنای آن افزوده شد ازجمله ساخت چندین سرا ، مسجد ، گرمابه و مجموعه بازار بالا مشتمل بر بازار قیصریه، بازار بزازها، حجت‌الاسلام، امامزاده و عبدالعلی بیک است

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
آمار جان باختگان کرونایی استان زنجان به ۳۸۸ نفر رسید
خبر قبلی
فوت کارگر زنجانی در اثر بی احتیاطی
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست