1. اجتماعی
  2. رتبه تولید علم دانشگاه آزاد زنجان دلچسب نیست…!

کد خبر: 1247

رتبه تولید علم دانشگاه آزاد زنجان دلچسب نیست…!

رتبه تولید علم دانشگاه آزاد زنجان دلچسب نیست…!

نخبه‌های بومی برای توسعه دانش‌های روز در زنجان بکارگیری شوند

 

 

دانشگاه پایه تولید علم و پایه‌گذار توسعه‌ای هر منطقه ای با توجه به ظرفیت‌های بلقوه و بالفعل آن بوده و محرک رشد و توسعه هر شهر و دیاری است.

 

به گزارش همدلیزنجان، در سال های اخیر سرعت رشد برخی از بخش ها در سطح استان زنجان شتاب گرفته که برای ایجاد توازن توسعه ای در استان نیازمند توجه به تمامی ابعاد تاثیرگذار در مسیر رشد و توسعه استان هستیم.

در سال های اخیر تلاش مدیران برای توسعه صنعتی استان قابل توجه بوده و اعدادو ارقام افزایش میزان سرمایه گذاری صنعتی در استان به نسبت سال ۹۲ نشان از یک رشد قابل توجه و مثبت بوده است. در کنار این مسیر شاخص های فرهنگی و اجتماعی استان نیز در مسیر تدبیر و عقلانیت قرار گرفته و تجربه های مفیدی در آن قابل مشاهده است.

یکی از بخش های مهم در مسیر رشد و توسعه استان نقش دانشگاه های استان در میزان تولید علم، تربیت دانش آموختگان متخصص در حوزه های مورد نیاز توسعه ای استان، نقش استراتژیک و کاربردی دانشگاه در تدوین ومطالعه طرح های توسعه ای، ارائه نقشه راه برای تحقق اهداف توسعه ای استان و مشارکت حداکثری جامعه علمی و دانشگاهی استان در تحقق اهداف توسعه ای استان با افزایش ضریب کیفی آن در بخش های مختلف است.

یکی از آیتم های مهم ظرفیتی یک دانشگاه میزان تولید علم در آن است. در سطح استان دانشگاه زنجان، دانشگاه آزاد واحد اسلامی زنجان، دانشگاه علوم پایه و دانشگاه پیام نور واحد زنجان به عنوان چهار دانشگاه معتبر و مهم سطح استان مطرح هستند که توجه به میزان تولید علم این دانشگاه ها اهمیت زیادی دارد.

در سلسه نوشته هایی در خصوص وضعیت تولید علم در دانشگاه های استان مطالبی نگارش خواهد شد. در نگارش نخست وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان از حیث تولید علم مطابق شاخص های ارائه شده سایت مرجع دانشگاه های کشور ارائه می شود.

سایت مرجع دانشگاه های کشور در هر سال با توجه به شاخص های تعریفی خود دانشگاه های مختلف کشور را رتبه بندی می کند. رتبه دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در این رتبه بندی برای سال ۹۵ رتبه ۲۹ کشوری بوده است. این رتبه در پنج زیرشاخص تعداد مقالات، قدمت دانشگاه، تعداد کل ژورنال ها، شماره های منتشره و تعداد کنفرانس ها ارائه شده است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان با ۲۹۱ مقاله و کسب ۸۹ درصد از مجموع ۱۰۰ درصد اختصاصی و با ۳۳ سال قدمت با ۴۵ درصد امتیاز اختصاصی را کسب کرده است. تعداد کل ژورنال ها صفر، شماره های منتشره صفر و یک کنفرانس با کسب ۷ درصد امتیاز از دیگر شرایط این دانشگاه محسوب می شود. رتبه ۲۹ دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در بین ۲۴۷ دانشگاه آزاد امتیازبندی شده کشور بوده است. در این رتبه بندی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با یک هزار و ۶۴۵ مقاله بالاترین تعداد مقالات را داشته و دارای ۳۳ سال قدمت است. ثبت چهار کنفرانس و یک ژورنال از دیگر شرایط این دانشگاه ذکر شده است.

رتبه دوم در این رتبه بندی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بوده که ۸۷۸ مقاله با یک کنفرانس و ۳۶ سال قدمت را دارا بوده است. رتبه سوم نیز با ۸۴۷ مقاله از آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است که ۳۶ سال قدمت دارد. دانشگاه آزاد وادحد اهواز با ۷۷۷ مقاله در رتبه چهارم قرار دارد و رتبه پنجم نیز از آن دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با ۷۶۶ مقاله و تنها با قدمت ۲۶ سال است. این دانشگاه با اینکه قدمت کمتری نسبت به رقبای خود دارد اما رتبه قابل توجهی در سال های اخیر کسی کرده و همواره جزو ۵ دانشگاه برتر آزاد کشور است.

در این رتبه بندی دانشگاه های آزاد شهرهای ارومیه، اردبیل، ملایر، چالوس، نیشابور، ساوه، یاسوج، بوشهر، تهران شمال، زاهدان، مرج، مرودشت، بروجرد، رشت، یزد، اراک، شیراز، نجف آباد، خوراسگان اصفهان، کرمان، مشهد و کرمانشاه بالاتر از دانشگاه ازد واحد زنجان هستند.

بررسی وضعیت رتبه دانشگاه ازاد اسلامی واحد زنجان طی سال های اخیر نشان می دهد رتبه این داشنگاه همواره در همین شرایط بوده است. اما رتبه این دانشگاه در سال ۹۰ رتبه ۱۳ بوده که تعداد مقالات ارائه شده آن ۲۶۱ مورد بوده است. همچنین این دانشگاه در سال ۸۵ رتبه ۴۲ کشور را داشته است.

هر چند دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان قدمت همتراز با دانشگاه های مطرح کشوری را دارد اما در وضعیت شاخص های تعریفی این رتبه بندی عملکرد خوبی ندارد و برخی شهرهای متوسط کشور بالاتر از این واحد دانشگاهی هستند.

در سال های اخیر یکی از اقدامات مهم این دانشگاه افزایش رشته های مقطع دکتری و کارشناسی ارشد بوده که رشد قابل توجهی در کمیت رشته های این دانشگاه ایجاد شده و مسیر ایجاد رشته های پزشکی نیز در دستور کار مدیریت این دانشگاه قرار دارد.

با این حال این افزایش کمی رشته‌ها اثرات مثبت و چشم گیری در وضعیت علمی این دانشگاه نداشته و رتبه آن قابل قبول نیست. زمانی که برخی دانشگاه های استان های همجوار با مدیریت مناسب و به کارگیری نخبه های رباتیک استان زنجان امروز سهم قابل توجهی از علم رباتیک کشور را کسب کرده اند انتظار بر افزایش دامنه علمی این دانشگاه و استفاده از نخبه های بومی برای توسعه دانش های روز دنیا در سطح استان و شهر زنجان است.

 

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
مشکل پسمان واحدهای روی در جلسه شورای عالی معادن بررسی می‌شود
خبر قبلی
زنجان هفتمین شهر پرتراکم کشور به نسبت جمعیت استان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست