1. اخبار شهرستان
  2. زنجان و چالشی به نام ” آسفالت ” (۱)

کد خبر: 1112

زنجان و چالشی به نام ” آسفالت ” (۱)

زنجان و چالشی به نام آسفالت ” (۱)

حرکت به سمت خیابان‌های با کیفیت در زنجان

 

یکی از مشکلات دراماتیک در شهر زنجان موضوع آسفالت خیابان های شهر بوده که همواره اعتراض و گلایه به شرایط آن وجود داشته اما شاهد بهبودی وضعیت کیفی آن نیستیم!

 

به گزارش همدلی‌زنجان، شهر زنجان سالیان سال است با چالشی به نام آسفالت معابر شهری مواجه است که ظاهرا با حضور مدیران بومی در سال های اخیر نیز این چالش به ایستگاه آرامش نرسید و هر سال شاهد هزینه های بالا در این بخش و بهره وری بسیار پایین هستیم.

به نظر می رسد در شرایط فعلی بعد از یک دوره گذار از برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و شکل گیری ترکیب جدید شورای پنجم شهر زنجان برخی مدیران نیز در شرایط انفعال بوده و تحرک خاصی انجام نمی‌دهند، که یکی از مصداق های آن ارائه نظرات در خصوص وضعیت آسفالت خیابان‌های زنجان است.

 

در دو مطلب مشابه مطالب تخصصی در خصوص چالش آسفالت در معابر شهری زنجان ارائه شد و در مطالب آتی تا رسیدن به مقصد و مسیر مناسب موضوع ” آسفالت” خیابان های شهر زنجان را پیگیری خواهیم کرد. در این پگیری چند هدف گذاری مهم صورت گرفته که همدلی زنجان در تلاش خواهد بود نتیجه نهایی این موضوع موجب بهبود وضعیت آسفالت ریزی در شهر زنجان و رسیدن به آسفالتی با کیفیت، با طول عمر بالا و نزدیک به استانداردهای روز کشور و دنیا باشد.

 

سالانه به طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۷ میلیارد تومان هزینه روکش آسفالت در معابر شهر زنجان بوده که مطابق اظهارات مسئولان در سال ۹۳ این میزان ۱۷ میلیارد پیش بینی شده بود. حجم ریالی اعتبار تخصیص داده شده به آسفالت معابر شهر زنجان حجم قابل توجهی است چرا که مجموع بودجه پیش بینی شده شهرداری زنجان در سال گذشته در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان تقریبا کمی بیش از ۵۰ درصد شامل بخش عمرانی بوده است.

فارغ از پیش‌بینی اعتبارات عمرانی آنچه که در عمل برای بخش عمرانی تخصیص یافته شاید در خوشبینانه ترین شرایط حدودا ۹۵ میلیارد تومان باشد که در نظر گرفتن ۱۰ تا ۱۵ میلیارد از آن برای آسفالت نشان از اهمیت این بخش و هزینه بالا آن در بخش عمرانی است.

 

وضعیت موجود معابر شهر زنجان اینگونه است که معابر آسفالته شهر زنجان۴۰۰ یک هزار و ۴۰۰ هکتار بوده که مطابق اظهارات مسئولان مدیریت شهری ۱۰۰ تا ۱۴۰ هکتار سالانه برای روکش آسفالت و ترمیم آن می توان اقدام کرد. معمولا عمر مفید آسفالت در معابر شهر زنجان باید پنج سال باشد که نیاز به ترمیم زودهنگام نداشته باشد. با این حال بعضا شاهدیم عمر مفید در برخی نقاط حتی به یک سال نمی رسد! در نقاط دیگر که کیفیت بهتری دارند ترمیم آسفالت سالیان سال انجام نمی شود و حتی شاهد ترمیم برخی نقاط در عمر ۱۵ ساله آسفالت هستیم که کیفیت نامطلوب و نازل مشهود است.

سعید عباسی، معاون عمرانی شهردار زنجان حجم آسفالت ریزی شهر زنجان را طی سال گذشته ۸۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: نیمی از این مقدار صرف لکه‌گیری‌های خیابان‌ها و پر کردن چاله‌ها و بهسازی خرابی‌ها شده و نیمی دیگر نیز صرف روکش کلی خیابان‌ها شده است.

 

وی درباره چرایی خریداری نیمی از آسفالت به کار رفته در سال ۹۵ از بخش خصوصی توضیح می‌دهد: شهرداری زنجان دو کارخانه آسفالت در مناطقی چون «سارمساقلو» و «بناب» دارد که در آنها با دو مشکل، یکی قدمت بالا و دیگری تأمین نشدن (به اندازه ظرفیت مورد نیاز کارخانه نبودن) راحت سنگ‌دانه مواجه هستیم. برای حل این مشکل کارکنان شهرداری در سال‌های گذشته معدن احمدکندی را شناسایی و ثبت کرده بودند و چون روند راه اندازی نیاز به زمان داشت ارزیابی‌ها کمبود آسفالت تولیدی زنجان را نشان می‌داد. به همین سبب از بخش خصوصی کمک گرفتیم.

معاون شهردار زنجان در بخشی از اظهارات رسانه ای خود عنوان کرده که اخیرا به آسفالت تولیدی در کارخانه‌های زنجان مواد جدیدی به نام «زایکوترم» اضافه می‌شود و با بهبود آسفالت عمر آن افزایش می‌یابد. در واقع با این کار کیفیت آسفالت تا ۹۵ درصد بهبود می‌یابد. تلاش می‌شود آسفالت با مواد پلیمری نیز تقویت شود و اگر اعتبارات لازم جذب شود در دوره‌های بعدی از افزودنی‌های الیافی نیز برای افزایش عمر و کیفیت آسفالت استفاده می‌کنیم تا به سطح استانداردهای روز دنیا برسیم.

 

در خصوص اظهارات این مقام مسئول ذکر چند نکته حائز اهمیت است. نخست اینکه امروز در برخی شهرهای کشور حتی در همسایگی زنجان یعنی در شهر قزوین از آسفالت با افزودنی های الیافی و پلیمری استفاده می شود که کیفیت و عمر مفید آن بسبار بالا رفته و نه تنها موجب افزایش رضایت شهروندان بلکه موجب کاهش هزینه ها و بهره وری بالا شده است. به نظر می رسد زنجان ناگزیر از حرکت در این مسیر و رسیدن به تولید آسفالت پلمیری و الیافی بوده و رویکردهای دیگر اثرگذاری مناسبی برای بهبود شرایط موجود ندارد.

 

برای رسید به این مقصود نیاز به تغییر و به روز کردن تجهیزات کارخانه های آسفالت شهرداری زنجان است که باید هزینه هایی در این راستا صورت گیرد. با توجه به حجم بالای نیازهای شهر در بخش عمرانی هزینه برای نوسازی و به روزرسانی تجهیزات در شهر زنجان عملا فراموش شده و از اولویت خارج شده است.

 

علاوه بر به روزرسانی و تغییر تکنولوژی کارخانه های آسفالت شهر زنجان باید از دستگاه ها و تجهیزات مرتبط برای آسفالت ریزی پلیمری و الیافی نیز بهره ببریم که این بخش نیز برخی هزینه ها را به مدیریت شهری تحمیل خواهد کرد. نکته دیگر اینکه پیمانکاران اجرایی پروژه نیز باید مهارت و دانش ریختن این آسفالت را دارا باشند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
افزایش ۳ برابری اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان زنجان
خبر قبلی
فرصت ۲ هفته‌ای وزیر صنعت در خصوص آلایندگی صنایع سرب و روی زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست