1. بین الملل
  2. سایه روشن تجارت غذا

کد خبر: 22965

سایه روشن تجارت غذا

مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران، آمار تجارت خارجی بخش کشاورزی و صنایع غذایی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ و مقایسه آن با مدت مشابه سال‌های قبل را منتشر کرد. آماری که نشان می‌دهد تراز تجاری ایران همچنان در این بخش منفی است.

واردات ۳ میلیارد و ۵۳۷ میلیون دلاری بخش کشاورزی و صنایع غذایی و صادرات یک‌میلیارد و ۲۲۷ میلیون دلاری این بخش، تراز منفی تجاری ۲ میلیارد و ۳۱۱ میلیون دلاری را در بهار امسال ثبت کرده است.

البته این گزارش، حاوی هشداری درباره کمبود برخی از کالاهای وارداتی نیز هست. کاهش مقدار واردات محصولاتی مانند گوشت‌قرمز، ‌گندم، ‌حیوانات زنده، برنج، ذرت، قند و شکر و کره، در کنار عدم‌تدارک نامناسب نهاده‌های کشاورزی با توجه به‌نزدیک شدن به‌فصل زراعی جدید (از اول مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور سال ۱۴۰۱) زنگ خطر را برای آشفتگی بازار به‌صدا در‌آورده است.

البته روند افزایشی واردات کالاهایی مانند جو (بیش از ۵۵درصد) نیز برای صنعت دام امیدبخش است و افزایش واردات کنجاله (بیش از ۴۱درصد) نوید ثبات بازار مرغ و تخم‌مرغ را می‌دهد.
افزایش واردات روغن‌نباتی (۱۸۲درصد) به‌شرط تداوم در این موضوع در‌ماه‌های آتی می‌تواند قیمت این کالای اساسی را در بازار تعدیل کند.

افزایش حدود ۳۰۰درصدی واردات پنبه می‌تواند قدم مثبتی در حمایت از توسعه کارخانه‌های ریسندگی و در نهایت تولید پوشاک در کشور باشد.

افزایش آمارهای صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نیز نشان می‌دهد به‌رغم تحریم‌ها و موانعی که ایجاد شده، صدور کالاهای مربوط به‌این بخش ارزآوری خوبی برای کشور داشته است. عراق، افغانستان، امارات، فدراسیون‌روسیه، پاکستان، هند، ترکیه، آلمان، قزاقستان‌ و جمهوری‌آذربایجان ۱۰مشتری اول محصولات کشاورزی و غذایی ایران هستند.

دنیای‌اقتصاد

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
استراتژی بازدارندگی موثر
خبر قبلی
حال سالمندان مرکز نرگس هیدج خوب است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست