1. اخبار ویژه
  2. سرطان گوارش بیخ گوش زنجانی‌ها

کد خبر: 2509

سرطان گوارش بیخ گوش زنجانی‌ها

 

سرطان گوارش بیخ گوش زنجانی‌ها

 

 

 

 

✍️  احمد اسدی

 

شنیدم نام “سرطان” همواره برای انسان قرن ۲۱ دلهره‌آور و تلخ بوده و یادآوری مرگ و انفصال از هستی و زندگی دنیوی است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ هر چند امروز دانشمندان علوم پزشکی برای مقابله با انوع سرطان ها، دستاوردهایی داشته اند اما سرطان همچنان یکی از دلایل مهم مرگ و میر انسان و یکی از دلهره آورترین کلمات حوزه پزشکی برای عمومی مردم جامعه محسوب می شود.

شنیدن این خبر که سرطان روده و گوارش در استان زنجان به نسبت کشور فراوانی بیشتری دارد و رتبه استان در این بخش رضایتبخش نیست، یک زنگ هشدار در حوزه بهداشت و در مان و تغذیه استان بوده که به نظر می‌رسد باید برای تغییر این وضعیت اقدام جدی انجام شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان در نشست خبری خود سرطان روده و گوارش را شایع ترین سرطان در بین زنجانی‌ها عنوان کرد و گفت که رتبه استان را در این بخش بالا است. در یکی از نشست‌های خبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در سال گذشته نیز رتبه استان زنجان در سرطان معده بین ۱۰ استان نخست کشور توصیف شده بود.

این اظهارات یک هشدار در سلامت جامعه برای زنجانی‌ها محسوب می‌شود که غالبا مورد غفلت قرار گرفته و مشخص نیست چرا حساسیت لازم در این خصوص برای پیشگیری و علت یابی وضعیت موجود به صورت ملموس صورت نگرفته است. هرچند حفظ آرامش جامعه باید در اولویت نخست باشد اما طرح این سوال ضروری است که چرا متولیان این حوره از قدرت رسانه‌ای استان برای تحلیل، آموزش و پیشگیری به خوبی بهره نبرده‌اند؟

عمدتا در گذشته شاهد بودیم مدیران اعتقاد لازم برای استفاده مناسب از رسانه‌های استان برای اطلاع‌رسانی و کمک به اهداف خود نداشته‌اند و برخی اقدامات انجام شده نیز به دلیل نبود نیروی انسانی کارآمد رسانه ای در بدنه دستگاه‌ها اصولا ناقص و با شکست مواجه شده است.

باید پذیرفت همانطور که علم پزشکی دارای پیچیدگی و دشواری های ویژه خود است، رسانه به عنوان یک صنعت های‌تک در عصر حاضر نیز دارای ابعاد بسیار پیچیده و متغییری است که برای موفقیت در آن نیازمند تیم متخصص و هماهنگ دارد که در ابعاد مختلف کاری تبحر و مهارت لازم را دارا باشند.

خوشبختانه مستند به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در سایر سرطان‌ها همواره وضعیت مناسبی دارد و البته به مصداق مشاهدات عینی می‌توان مدعی بود سرطان معده و گوارش نیازمند توجه جدی در استان زنجان است. از سبک زندگی زنجانی‌ها تا نحوه فرهنگ تغذیه‌ای و شرایط جغرافیایی در استان نیازمند بررسی و تحلیل برای رسیدن به چرایی‌ها هستیم و ورود به آگاهی عمومی مردم برای اصلاح سبک زندگی، تغذیه‌ای و هر آنچه که می‌تواند به عنوان عاملی برای بروز شرایط فعلی باشد.

قطعا بروز یک پدیده نمی‌تواند تنها محدود به یک عامل مشخص باشد، از اینرو رسیدن به نقطه مطلوب برای روشن شدن ابعاد پنهان این واقعیت تلخ نیازمند بررسی تمامی متغییرها مرتبط به صورت مستقیم و غیرمستقیم هستیم و به دور از ایجاد فضایی هیجانی-رسانه ای صرف، باید در فضایی مبتنی بر فعالیت علمی-رسانه‌ای نسبت به آگاهی عموم مردم زنجان اقدام کرد.

اصلاح رفتارهای تغذیه‌ای می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقدامات در این راستا باشد که زنجانی‌ها در خصوص میزان مصرف چربی، نمک و… داغ نخوردن چایی و نوشیدنی و همچنین غذا و دیگر مسائل دچار اصلاحات رفتاری شده و در این بازه زمانی تعریف شاهد تغییرات اعداد و ارقام شاخص‌های بهداشتی و درمانی استان باشیم.

همدلی‌زنجان؛ به دور از هیچانات صرف رسانه‌ای در خصوص کنکاش این موضوع ورود کرده و با کمک مسئولان و متولیان این حوزه تلاش خواهد کرد رسالت رسانه‌ای خود برای تغییر شرایط فعلی را در یک بازه زمانی تعریف شده محقق کند.

در این مسیر طولانی و اثرگذار با ما همراه شوید…

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
راهداران در ۲۸ راهدارخانه فعال استان زنجان مستقر می‌شوند
خبر قبلی
قدرت مدیران به تعداد بالای نیروی انسانی و اتاق‌های بزرگ نیست
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست