1. اخبار استان
  2. شهردار زنجان استیضاح می شود؟!

کد خبر: 17974

شهردار زنجان استیضاح می شود؟!

عباس راشاد، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان دیروز از پایان مهلت ۱۰ روزه حبیب یگانه، شهردار زنجان برای پاسخگویی به سوالات برخی از اعضای شورا خبر داده و گفته که: این مهلت روز پنج‌شنبه(امروز) تمام می‌شود و قرار است، همان روز شهردار در جلسه فوق‎‌العاده شورا حضور پیدا کرده و به سوالات پاسخ دهد.

رئیس شورای شهر زنجان در حالی این اظهارات را به یکی از خبرگزاری ها داده که منصور مرادلو در اقدامی قابل تامل! متن خبر هم طیف سیاسی خود را با انگیزه بالا در گروه های تلگرامی انتشار می داد! این اقدام هیجانی از یک عضو شورا در هیچ یک از ادوار شوراهای اسلامی در زنجان دیده نشده بود. با توجه به رکوردشکنی های دوره پنجم شورای شهر زنجان در بازداشتی، فساد، کارهای سیاسی و نادیده گرفته شدن حقوق مردم زنجان، این اقدام هیجانی نیز یکی دیگر از اقدام های نادر ثبت شده به دست اعضای این دوره شورا محسوب می شود.

از همین اقدام منصور مرادلو، می توان با یک رفتارشناسی ساده به این نتیجه رسید که این عضو شورا چقدر هیجان و انگیزه عزل حبیب یگانه، شهردار زنجان را دارد. به گفته منابع آگاه منصور مرادلو در کنار کاظم افشارچی پافشاری زیادی برای عزل شهردار زنجان دارند و طرح وسال و تذکر ایجاد زمینه لازم در این خصوص است. برخی از کارمندان شهرداری زنجان نیز استیضاح حبیب یگانه را حتمی می دانند و به عقیده آن ها همه چیز تمام شده است!

عباس راشاد، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در مصاحبه خود به چند موضوع دیگر اشاره کرده است. اما در خصوص طرح سوال و تذکر از شهردار زنجان طرح چند سوال از اعضای سوال کننده که پنج عضو شورا هستند، ضروری است. نخست اینکه شورای شهر زنجان در سال آخر فعالیت خود قرار دارد و چهار رئیس به خود دیده که یک رئیس، ریاستش نیمه تمام(به دلیل بازداشت) ماند و یک رئیس که عباس راشاد باشد یک دوره چند ماه به همراه ریاست سال آخر را تجربه کرده است. در مدت ریاست این چهار عضو تنها یک نشست خبری با رسانه ها برگزار شده که در سال نخست شورا بوده است!

نمایندگان مردم زنجان در پارلمان شهری در از سال دوم تا کنون حاضر به برگزاری نشست و پاسخ به سوالات خبرنگاران نشده اند! سوالی که مطرح است اینکه اعضای شورا به ویژه هیئت رئیسه شورا پاسخ دهند دلیل این رویکرد چه بوده است؟

موضوع دوم اینکه پنج عضو شورا جمع بندی کرده اند که شهردار به وظایف خود به خوبی عمل نکرده و از وی سوال طرح و نسبت به دادن تذکر به وی اقدام کردند. سوالی که مطرح است اینکه با فرض ضعف عملکرد حبیب یگانه در صورت جایگزینی چه نیرویی می توان طی ماه های کوتاه باقی مانده برای تحقق اهداف مدنظر اعضای شورا مناسب بوده و با فرض بر اینکه حتی این مدیر وجود خارجی دارد، چه منطقی حکم می کند که طی این چند ماه یک مدیر بتواند یک انقلاب در وضعیت فعلی ایجاد کند؟

تغییر مکرر شهردار چه مزیتی برای شهر زنجان دارد و این شورا با تغییر شهردار در واقع سه شهردار را برای چهار سال عمر خود برگزیده است. عمر کوتاه مدیریتی همواره به زیان توسعه شهر و کشور بوده به ویژه در شرایط خطیر فعلی که اقتصاد کشور و شهر زنجان دچار آسیب زیادی است.

در همین خصوص واقعیت موضوع این است که در شرایط فعلی که یک نیروی بومی که دوبار سابقه شهرداری در این مجموعه را دارد نتوانسته از نظر شورا موفق باشد، کدام مدیر با توجه به وضعیت آشفته شهرداری بعد از بازداشتی های اخیر و حواشی زیاد حاضر به قبول این مسئولیت خواهد بود؟ آیا یک مدیر باهوش و کاردان این ریسک را می کند؟ به نظر می رسد قطع به یقین مدیران کارآمد وارد این کارزار باطل نخواهند شد و صرفا فرد جدید مدیری دست نشانده و بدون سابقه مرتبط اجرایی خواهد بود که صرفا برای کسب شهرت آمده است.

باتوجه به اینکه دو معاون مهم و محوری شهردار زنجان از نیروهای مورد تایید و حمایت دو عضو تذکر دهند به شهردار هستند، این سوال مطرح است که وقتی دو معاون مورد حمایت این اعضای شورا در حوزه عمرانی و خدمات شهری از نفرات مورد تایید و اعتماد این اعضای شورا هستند، چگونه طرح سوالات از شهردار به حوزه وظایف این دو معاون خلاصه می شود! این موضوع نیز در نوع خود قابل تامل است.

در خصوص عملکرد حبیب یگانه نیز انتقادات زیادی مطرح است و به گفته بسیاری از کارشناسان انتظار از وی بیش از شرایط فعلی بوده است. تحرکات و رویکردهای فعلی نیازمند تقویت بیش از پیش بوده که در این خصوص بیشتر خواهیم نوشت.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۲ مصدوم در اثر انفجار گاز شهری در زنجان
خبر قبلی
استاندار زنجان پاسخ دهد!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست