1. اخبار شهرستان
  2. شهر زنجان صاحب الگوهای معماری ایرانی- اسلامی شد

کد خبر: 1123

شهر زنجان صاحب الگوهای معماری ایرانی- اسلامی شد

شهر زنجان صاحب الگوهای معماری ایرانی – اسلامی شد

گام مهم زنجان برای تحقق پایه‌های نظری معماری ایرانی-اسلامی

 

داشتن یک شهر زیبا خواست و آرزوی شهروندان آن شهر بوده و زندگی در شهری امن، زیبا و توسعه یافته آرمان شهر امروز شهروندان زنجانی است.

به گزارش همدلی‌زنجان، امروز سخن از یک شهر توسعه یافته و زیبا برای زنجان سخنی شعاری بوده و بر فرض اظهار آن نیز شهروندان زنجانی باوری به آن ندارند چرا که زنجان امروز با با نظام ضعیف درآمدی در مدیریت شهری توان اقدامات بزرگ و اثرگذار شهری را ندارد و اصولا سخن گفتن از توسعه پایدار در شهر زنجان ابتر است.

امروز برخی از شهرهای کشور همچون تبریز گام های مهمی در رسیدن به شاخص های توسعه ای شهری برداشته اند و این گام ها موجب تبلیغات گسترده برای آن ها نیز شده که برخی از این ظرفیت های توسعه ای هم اینک در زنجان وحود دارد که برای ظهور و بروز نیازمند مدیریت مناسب است.

یکی از بخش های توسعه ای هر شهری داشتن معماری بومی و نظام برنامه ریزی شهری استاندارد است. زنجان در سال های گذشته از نظام برنامه ریزی شهری ناکارآمدی بهره برده و امروز برخی مدیران دارای مسئولیت سواد فنی مناسبی دارند که می توانند مسیر ناکارآمد گذشته را کمی تغییر دهند.

ظهور و بروز شهرک سازی های شکست خورده همچون پونک و عدم صیانت از بدنه های با ارزش معماری همچون میدان انقلاب امروز وضعیت معماری زنجان را دچار خدشه کرده است.

در سال های گذشته خبری رسانه ای شد که نشان می داد یک طرح مطالعاتی در شهرداری زنجان برای تدوین الگوهای معماری ایرانی-اسلامی بومی زنجان تدوین می شود که می توانست یک سند بالادستی برای ساماندهی وضعیت معماری شهر زنجان و حرکت در مسیر اصولی آن باشد.

 

 

مهندسان معمار مطابق با الگوهای معماری ایرانی-اسلامی طراحی می‌کنند

 

مهرداد سلطانی، معاون معماری-شهرسازی شهرداری زنجان در سال های اخیر این خبر را اعلام کرد و در آخرین اظهار نظر خود در این خصوص به همدلی زنجان گفت: مطالعات این طرح به اتمام رسیده و  به کمیته سیما و منظر شهری ابلاغ خواهد شد تا به عنوان یک سند بالادستی برای طراحان معماری در دفاتر فنی و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه این معاونت با انجام اقدامات زیربنایی به دنبال هویت بخشی به شهر زنجان است، افزود: تدوین الگوی معماری ایرانی-اسلامی بومی شهر زنجان یکی از اولویت های مدیریت شهری بود تا با اتکای به آن مسیر توسعه شهر را پایه‌ریزی کنیم.

سلطانی تدوین این الگو را موجب تهیه یک سند بالادستی برای تعیین مسیر حرکت معماری شهر زنجان برشمرد و افزود: این موضوع مهم علمی به متخصصان کارآمد و با تخصص در کشور سپرده شده بود که می ‌تواند خروجی های مهمی داشته باشد و مبنای تئوریک و یک الگوی تعریف شده برای شهر زنجان باشد. مطابق این الگو می توان ملاحضات و اقدامات آتی را برنامه ریزی کرد و شهر را در مسیر توسعه پایدار قرار داد.

این مسئول ضمن تاکید بر دشوار بودن این اقدام، اظهار داشت: در کشور خلاء هایی در راستای تئوریزه کرده الگوهای معماری ایرانی اسلامی داریم و عدم به روز رسانی آن موجب شده برای تدوین این طرح با مشکلات زیادی رو به رو باشیم. در مبانی تئوریک موضوع اختلافاتی نیز بین صاحبنظران وجود دارد که باید با بروز سازی مسائل و انجام اقدمات لازم شرایط بهتری فراهم شود. این موضوع در سطح ملی دارای دشواری های زیادی است که با آغاز تدوین الگو به صورت بومی در شهر زنجان این کار را عملیاتی خواهیم کرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
افزایش بیش از ۲۱ درصدی اعضای کتابخانه‌های عمومی استان زنجان
خبر قبلی
اعتبارات استان زنجان در سال جاری به ۲۶۰ میلیارد تومان رسید
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست