1. اخبار شهرستان
  2. شورای اسلامی شهر زنجان در تلاطم..!

کد خبر: 7761

شورای اسلامی شهر زنجان در تلاطم..!

در روزهای گذشته موجی از اخبار و رویکردهای ضد نقیض فضای رسانه ای استان زنجان را فراگرفت و شورای پنجم شهر زنجان بعد از یک گذار توام با آرامش در زمان احمد نصیری، وارد فضایی پرتلاطم در زمان اسماعیل دویران شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ شورای پنجم شهر زنجان ترکیب مدیریتی قابل قبولی دارد، حواشی شورای چهارم در این شورا کم تر دیده می شود، اما اگر این روزهای شورا را فاکتور بگیریم! اسماعیل دویران هرچقدر کارشناس دلسوز در کمیسیون معماری-شهرسازی شورای چهارم بود، همانقدر دلسوز در کمیسیون نظارت و ارزیابی بود، اما آنچه ظواهر نشان می دهد مدیر کارآمدی نیست!

وقتی شورا با موازنه قوا در سال دوم فعالیت خود وارد رویکردی متفاوت شد، آنچه اصولگرایان در شورا ظاهرا با فرماندهی عباس راشاد و کاظم افشارچی اتخاذ کردند، ترغیب اسماعیل دویران به ریاست شورا بود تا در دوره جدید اکثریت خود با رویکردهای مورد تشخیص خود را بهتر از سال نخست عملیاتی کنند.

مسیح اله معصومی گذینه مورد رای اقلیت سال نخست شورای پنجم نبود، حال که اقلیت سال نخست در سال دوم تبدیل به اکثریت شده اند، معادلات نیز تغییر کرده و شاهد بارش انتقادی در خصوص عملکرد شهردار زنجان و البته حواشی مربوط به مسائل مربوط به نیروهای جابجا شده و یا جذب شده احتمالی هستیم.

اما آنچه ظاهرا مورد خطای اقلیت سال نخست قرار گرفته برخی معادلات پنهان در موازنه قوا در شورای پنجم است که زمان می تواند بیشتر حقایق پیش رو را آشکار کند! اما پشت پرده تلاطم های این روزهای شورا چیست؟ و آنچه مردم به عنوان ولی نعمتان اعضای شورای فعلی باید بدانند کدام است؟ و امروز مناقع عمومی شهر زنجان چه اقتضایی دارد که باید محوریت تمام مسائل و رویکردهای رسانه ای و غیررسانه ای باشد؟

آنچه از آرایش امروز اعضای شورای اسلامی شهر زنجان مشخص است، می تواند آینده بودن و یا نبودن احتمالی مسیح اله معصومی را نیز وارد یک ابهام پیچیده بکند و این سوال در اذهان عمومی شکل گرفته که آیا برخی فرایندهای فعلی با هدف زمینه سازی برای تغییر شهردار زنجان کلید خورده است؟ قطعا زمان قاضی عادلی برای پاسخ به این سوال خواهد بود.

اما آنچه در فضای فعلی پارلمان محلی زنجان حاکم است، شاید نوعی تعارض منافع بین اعضای شورای شهر زنجان باشد! اما این تعارض منافع باعث خودزنی برخی اعضای شورای اسلامی شهر زنجان شده است؟ فقط کافی است به چند کلید واژه مهم دقت کنیم. رئیس شورا که کلید فضای ملتهب فعلی را زده گفته باید دونیرویی که شهردار زنجان در منطقه۱ بکارگیری کرده تعیین تکلیف کند. بعد در یک پاراگراف عنوان کرده که مسائل سازمان فرهنگی باید مشخص شود!

فضای فعلی دو بخش دارد. یکی جذب یا جابجایی یا بکارگیری با هر عنوان در شهرداری زنجان و عملکرد سازمان فرهنگی که باید این دو رو از یکدیگر تمیز داد. در بخش نخست عنوان شده ۶۰ تا ۶۵ نفربه صورت فصلی در شهرداری جذب شده اند. جذب نیروی فصلی که اقدامی معمول در شهرداری است، پس مشکل چیست؟ آنچه که سخنان برخی از اعضا شورا مشخص کرده، مشکل در جذب به عنوان نیروی فصلی اما بکارگیری در بخش اداری است.

آنچه پرواضح است و اهل فن می دانند، تنها روزنه ای که می توان در شرایط فعلی نیرو وارد بدنه شهرداری کرد، قراردادهای فصلی است. یعنی افرادی تحت عنوان نیروی فصلی متناسب با فصل مورد نیاز به صورت خدماتی وارد بدنه می شوند. همچنین آنچه مشخص است اینکه معمولا اعضای شورا و شهردار بنابر شرایط و اختیارات و حتی مراجعات مردمی افرادی را پیشنهاد و به عنوان نیروی فصلی بکارگیری می کنند. تمام این موارد موضوع پیچیده و عجیبی در شهرداری ها نیست.

اگر بخواهیم کمی روشن با مردم زنجان سخن بگوییم، باید گفت که جابجایی و یا بکارگیری نیروهای فصلی در یک سال اخیر صورت گرفته، در بین این نیروها افراد پیشنهاد و یا سفارش شده وجود دارند، یکی منتصب به یک نفر و یکی منتصب به نفر دیگر و این در گذشته نیز وجود داشته است. حال به قول شهردار اگر قرار باشد دو نفر بروند باید همه بروند! فرقی نداشته باشد کدام نیرو سفارش شده چه کسی است!

با تمامی تفاسیر فعلی، مشخص نیست در یک سال اخیر، اگر ابهام و مسئله ای در بکارگیری نیروها بوده چرا سکوت شده و یکباره لوله انتقاد ترکیده است! آیا شورا به عنوان نهادی نظارتی بر رخدادهای شهرداری زنجان نظارت ندارد؟ یا از شرایط آن بی اطلاع است؟

اما در بخش دیگر اشاره به عملکرد سازمان فرهنگی شهرداری زنجان است. اینکه این سازمان در سال های گذشته عملکردی مناسب داشته یا خیر باید یک تحلیل کارشناسی مستقل صورت گیرد، اما آنچه در فضای فعلی منتسب به عملکرد آن به چشم می خورد توام با هیجانات کاذب است. حتی کار بجایی می رسد که عباس راشاد که رئیس کمیسیون عمران! و محیط زیست! شورای اسلامی شهر زنجان است، مدعی می شود کمیسیون فرهنگی شورا از عملکرد این سازمان رضایت ندارد!

سوالی که مطرح است اینکه امامعلی دادخواه به عنوان  رئیس کمیسیون فرهنگی چرا در خصوص عملکرد این سازمان نظر نمی دهد اما رئیس یک کمیسیون غیرمرتبط بجای وی اظهار نظر می کند؟ اگر امروز رئیس کمیسیون فرهنگی نیز نظر کمیسیون عمران را در خصوص معاونت عمرانی بگوید رویکرد درستی است؟ آیا این شرایط گویای یک هرج و مرج در عملکرد شورا نیست؟

هرچند قبل از اظهار نظر در خصوص عملکرد افراد باید گفت آیا رئسای کمیسیون های تخصصی شورا افرادی با تحصیلا مرتبط هستند و یا تجربیات عملیاتی در خصوص مسائل فنی آن کمیسیون را دارند؟ پاسخ این سوال با افکار عمومی، اما ظاهرا رویکردی که در شورا کلید خورده روزهای پرچالشی را برای مدیریت شهری زنجان متصور می کند.

روزهایی که می تواند در سایه التهابات و اختلافات اعضای شورا منافع مردم شهر زنجان را با خطرات جدی مواجه کند و برنامه های در دست اقدام مدیریت شهری زنجان با چالش های جدید مواجه شود. فضای متلهب رسانه ای تا دهم دی ماه سال جاری استمرار داشت و یازدهم(فردا) دیماه صحبن علنی شورای اسلامی شهر زنجان باز هم شاهد نطق های قبل از دستور خواهد بود. پیش بینی می شود حواشی این جلسه زیاد باشد!

همدلی‌زنجان بعد از برگزاری جلسه رسمی و علنی شورا در خصوص رویکردهای آتی مدیریت شهری زنجان بیشتر خواهد نوشت…

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
شن و نمک در انبار و مخازن سطح شهری زنجان به اندازه کافی وجود دارد
خبر قبلی
تعداد مراکز معاینه فنی استان زنجان به ۱۴ رسید
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست