1. اجتماعی
  2. ضرورت بهبود وضعیت مطالبه‌گری و تلاش بانوان در سطح جامعه

کد خبر: 4396

ضرورت بهبود وضعیت مطالبه‌گری و تلاش بانوان در سطح جامعه

ضرورت بهبود وضعیت مطالبه‌گری و تلاش بانوان در سطح جامعه

 

 

 

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به اهمیت حضور بانوان در بخش های مختلف تصمیم گیری و اجتماعی، گفت: وضعیت مطالبه گری در بین بانوان نیازمند تقویت بوده و بهبود بوده و باید سطح مطالبه‌گری آن‌ها را افزایش داد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ مسیح‌اله سلطانی در نشست بانوان شوراهای شهر و روستا و بانوان دهیار حول محور سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی با اشاره به این‌که برگزاری این نشست‌ها به پررنگ شدن نقش بانوان در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزهای اجتماعی کمک کرده و استمرار آن سبب انتقال تجربیات و هم‌افزایی در بین شوراها و مسئولان می‌شود، اظهار کرد: از آنجایی که ۵۰ درصد از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند باید این سوال مورد بررسی قرار گیرد که این میزان جمعیت بانوان چه سهمی در اداره امور جامعه دارند.

وی با بیان این‌که آمارها گویای نقش کم‌رنگ بانوان نسبت به میزانی که باید با‌شد بوده که نشأت گرفته از عوامل مختلفی از جمله مسائل فرهنگی است، افزود: جامعه ما با وجود فرهنگ خاص خود اجازه حضور خانم‌ها در بخشی از جایگاه‌ها و کسوت قضایی را نمی‌دهد ولی در برخی از حوزه‌ها از جمله شوراها و دهیاری‌ها فضا کاملاً فراهم است.

*عدم حضور نماینده‌ای از بانوان در شورای شهر زنجان نیاز به بررسی ریشه‌ای دارد
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با تأکید بر این‌که طبق بررسی‌های انجام شده متأسفانه خانم‌هادربرخی موارد خودشان را قبول ندارند، خاطرنشان کرد: عدم حضور نماینده‌ای از بانوان در شورای شهر زنجان نیاز به بررسی ریشه‌ای دارد چرا که نیمی از رأی‌ دهندگان را بانوان تشکیل می‌دهند این‌که در این موضوع شایسته‌سالاری مدنظر قرار گرفته و مسائل فمنیستی مورد تأکید نبوده خوب است ولی به طور یقین بانوان توانمند هم‌تراز با مردان توانمند نیز وجود داشتند که می‌توانستند به عنوان نماینده مردم در شورای شهر حضور یابند.
وی با بیان این‌که براى حضور بانوان باید فضا و بسترهای لازم فراهم شود، خاطرنشان کرد: نقش تربیتی بانوان در خانواده‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و توجه به این نقش باید در سطح جامعه پررنگ‌تر دیده شود.
سلطانی با اشاره به این‌که برای بهبود وضعیت در مرحله نخست مطالبه‌گری و تلاش بانوان امری اجتناب‌ناپذیر است، بیان کرد: نگاه دولت تدبیر و امید بهره‌مندی از ظرفیت بانوان فعال در عرصه‌های مختلف و نیز پیشبرد اهداف توسعه‌ای استان به شکل مطلوب‌تری است هر چند در عمل موانعی وجود دارد که باید به تدریج برطرف شود.
وی سکان‌داری بانوان در حوزه مدیریتی دستگاه‌های مهمی همچون آموزش و پرورش و اداره کل ارشاد اسلامی را در کنار فرصت به وجود آمده یک تهدید عنوان کرد و گفت: در صورتی که این مدیران زن در دستگاه‌های فرهنگی نتوانند در فرصت به وجود آمده عملکرد موفقی از خود به جای بگذارند سبب خدشه‌دار شدن جایگاه مدیران و کند شدن ورود بانوان به حوزه‌های مدیریتی می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به این‌که زنان باید خطرپذیری خود را در ورود به عرصه‌های مختلف افزایش دهند چرا که موفقیت در سایر حوزه‌ها منوط به موفقیت در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است، افزود: تا زمانی‌که اصلاحات لازم در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برای بهبود وضعیت و کاهش آسیب‌ها صورت نگیرد موفقیت در حوزه‌های دیگر را به خطر می‌اندازد.
وی در ادامه به نقش تأثیرگذار زنان در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کنترل آن اشاره و یکی از سیاست‌های دولت را استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حل مسائل اجتماعی از جمله کاهش آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی و خشونت از جمله نگرانی‌های جدی مسئولان و خانوده‌ها و نیز اولویت کاری ما در استان است که شوراها به عنوان یک نهاد مدنی می‌توانند تأثیرگذاری بیشتری در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند به ویژه بانوان عضو شورا.
سلطانی با تأکید بر این‌که بانوان شورایی نباید به توانمندی و تأثیرگذاری خود بر تصمیم‌گیری‌ها در مسائل مختلف و اصلاح و بهبود وضعیت جامعه غافل باشند از همین رو باید با همکاری و تعامل یکدیگر بتوانیم در راستای توانمندسازی اجتماعی حرکت کنیم، تصریح کرد: برنامه‌های مختلفی در راستای پیشگیری و توانمندسازی افراد با توجه به آموزش و حمایت از افراد گرفتار آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی و به اجرا درآمده است که از جمله آن‌ها می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه با ۱۱ دستگاه اجرایی و ده‌ها تشکل در قالب ۱۰۰ برنامه . ۳۰۰ نوع فعالیت در دو سال گذشته در استان به اجرا درآمده است که بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در این بخش هزینه شده است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
همایش صنعت اسب با رویکرد علمی و پژوهشی در دانشگاه زنجان
خبر قبلی
معضل برق های غیرمجاز تلفات برخی روستاهای زنجان را به ۹۸ درصد رساند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست