1. یادداشتها
  2. یادداشت
  3. فوبیای “بازدید سرزده” در بین مدیران زنجانی

کد خبر: 8153

فوبیای “بازدید سرزده” در بین مدیران زنجانی

فتح اله حقیقی از روزی که بر صندلی ساختمان استانداری زنجان تکیه کرده، رویکردهای محتلفی را اتخاذ کرده که یکی از آن ها بازدیدهای سرزده از دستگاه های اجرایی، فضاهای شهری و شهرستان ها بوده است.

بسیاری از این بازدیدهای خوشحال بودند و از آن همچنان به نیکی یاد می کنند، برخی نیز این رویکرد را هیچانی تعبیر کرده و فاقد خروجی لازم می دانند. افرادی که این رویکرد را مثبت تلقی می کنند، می گویند که این اقدام موجب بهبود اوضاع و انجام اصلاحات در امور می شود و می توان شرایط را بهبود بخشید.

افرادی که به دیده تردید به این موضوع می نگرند، معتقدند که بدون انجام اقدام کارشناسی-عملی و بدون نبود  اعتبارات در بسیاری از بخش ها نمی توان خروجی موثر و عملیاتی گرفت و بسیاری از این بازدیدها عملا خروجی نخواهد داشت. تنها خروجی آن می تواند یک تحرک روانی در بین مدیران میانی ایجاد کند.

معمولا تغییر استانداران با یک تحرک در بین مدیران کل همراه است، مدیران کل وقتی بالاترین مقام اجرایی استان تغییر می کند در تکاپو خواهند بود تا خودی نشان دهند و بگویند که در حوزه کاری آن ها همه چیز خوب است. اینکه استاندار زنجان از روز نخست از فضاهای مختلف بازدید دارد یک اقدام مثبت است، نخست به این دلیل که آشنایی با مشکلات از نزدیک ایجاد می شود، دوم مدیران به تحرک خواهند افتاد تا مشکلات احتمالی را برطرف کنند.

هر دو این موضوعات مثبت است، اما سوال اینجاست که اگر شرایط لازم برای بهبود بوده چرا محقق نشده و آیا صرفا با بازدید و دستور استاندار این اصلاحات و بهبودها باید محقق شود؟ به هر طریق یکی از آفت های بدنه مدیریتی و نظام اداری کشور بهره وری پایین و نبود ایده و راهکارهای عملیاتی برای بهبود شرایط است. شاید این فوبیای ایجاد شده “بازدید سرزده” بتواند هرچند برای نگاهداشت پست برخی موجب افزایش نسبی و مقطعی بهره وری در برخی ادارات دولتی زنجان شود.

حال این وضعیت بازدیدهای سرزده به گونه ای شده که از مدیران کل به مدیران شهرستانی رسیده و تمام سطوح مدیریتی استان را فراگرفته است! یعنی حال که استاندار به تنهایی نمی تواند همه بازدیدها را برود، معاونین این مسیر را ادامه داده اند و در سطوح پایین برخی مدیران و فرماندارن شهرستان ها نیز در حال بازدید سرزده هستند.

اگر این روند ادامه داشته باشد، فوبیای بازدید سرزده فراگیری دامنه داری در استان می تواند شکل بدهد. اما باید دید این رویکرد با خروجی موثر همراه خواهد بود یا خیر و اینکه دامنه این بازدیدها چگونه خواهد بود. آیا این تحرکی که فتح اله حقیقی بر بدنه اجرایی اداری استان تحمیل کرده می تواند در بهبود شرایط موثر واقع شود، یا در حد و اندازه یک رویکرد روانی خلاصه می شود.

در این شرایط که مدیران در تکاپو برای جلوه مثبت دادن به عملکرد خود هستند، باید دید کدام یک در این تحرک های زیاد سرزده ای زود سرما خواهند خورد و خانه نشین می شوند! چرا که استاندار در نشست خبری خود گفت که تحرک زیاد می تواند موجب سرماخوردگی و خانه نشینی شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
صحبت‌هایی از رفع فیلتر تلگرام هست
خبر قبلی
رشد ۸ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت در لایحه بودجه ۹۸
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست