سایتهای خریدوفروش آنلاین در واقع بستر بروز رفتارهایی هستند که بسیاری از آنها در اثر سیاستهای بلندمدت و کوتاهمدت ایجاد شدهاست.
روز گذشته سایتهای «دیوار»، «شیپور» و «باما» اقدام به حذف قیمتها در آگهیهای مربوط به خرید و فروش خودرو کردند؛ اقدامی که میتوان آن را به منزله واکنش تدافعی سایتهای خرید و فروش اینترنتی به اتهام «التهابآفرینی در بازار خودرو» دانست.
طی سه هفته اخیر نرخها در بازارخودرو بهصورت لحظهای افزایش یافتهاند. وضعیتی که از نگاه برخی از مسوولان نتیجه بازی گسترده دلالان در سایتهای خرید و فروش اینترنتی در قالب ثبت آگهیهای دستهجمعی، انجام معاملات صوری و ارائه قیمتهای غیرواقعی بود.
البته نگاه به عمق بازار خودرو در کشور و هارمونی معاملات صورت گرفته در این بازار خودرو نشان میدهد که نمیتوان بسترهای معاملاتی مجازی را بهعنوان عامل اصلی التهاب بازار خودرو معرفی کرد، بلکه سایتهای خریدوفروش آنلاین در واقع بستر بروز رفتارهایی هستند که بسیاری از آنها در اثر سیاستهای بلندمدت و کوتاهمدت ایجاد شدهاست.
رفتارهایی که منجر به ایجاد تعادلهای جدید در بازارهای ارز، مسکن و خودرو شد و تغییر آنها نه از طریق اعمال محدودیتهای معاملاتی بلکه تنها از طریق اعمال سیاستهای کوتاه مدت و بلندمدت اقتصادی ممکن خواهد بود.
بنابراین بهنظر میرسد که سیاستگذار در شناخت عامل اصلی نوسان در بازارهایی چون بازار خودرو و مسکن دچار «خطای هالهای» شده است.
دنیای اقتصاد