1. اخبار ویژه
  2. مرمت خانه تاریخی حکیمیان زنجان آغاز شد

کد خبر: 611

مرمت خانه تاریخی حکیمیان زنجان آغاز شد

مرمت خانه تاریخی حکیمیان زنجان آغاز شد

تبدیل این بنای تاریخی به موزه فرهنگ عامه زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان گفت: مرمت خانه تاریخی حکیمیان شهر زنجان با هدف تبدیل این بنا به موزه فرهنگ عامه آغاز شد.

 

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی اظهار کرد: سونداژهای اولیه صورت گرفته نشان می دهد که این بنا متعلق به دوران مظفرالدین شاه قاجار است که مراحل نهایی ثبت خود را طی می کند و امیدواریم تا پایان اردیبهشت ماه با دریافت لوح ثبتی آن دغدغه حفاظتی ما در خصوص خانه تاریخی حکیمیان از بین برود.

وی ادامه داد: بنای خانه حکیمیان در دهه ۸۰ توسط سازمان مسکن و شهرسازی استان زنجان تملک می شود و پس از رایزنی های صورت گرفته در سال ۹۴ به صورت ۱۰ ساله در اختیار اداره کل میراث فرهنگی زنجان قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان در خصوص برنامه های میراث فرهنگی ، برای این بنا عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی هنگام تحویل بنا از سازمان مسکن و شهرسازی متعهد شده که علاوه بر حفاظت، مرمت و احیای بنا، کاربری ویژه شهری با موضوعیت گردشگری و جاذبه های تاریخی برای آن تعریف کند.

وی درباره کاربری در نظر گرفته شده برای خانه تاریخی حکیمیان زنجان گفت: اولویت ما در مرحله اول نگهداری از این بنای دوره قاجاریه است و آنچه برای این بنا پیش بینی شده تبدیل آن به موزه فرهنگ عامه استان به منظور احیاء فرهنگ و سنت های رایج استان، فرهنگ و سنن در حال فراموشی و یا فرهنگ و سنت هایی است که فراموش شده اند.

به گفته رحمتی تا کنون ۵۰ میلیون تومان هزینه مرمت اضطراری برای این بنا انجام شده است و ۴۵۰ میلیون تومان تامین اعتبار برای شروع طرح مرمت آن صورت گرفته است.

وی در خصوص پیشینه این بنا عنوان کرد: ما کمتر بنایی از آن دوره در زنجان داریم که سرپا باشد. خانه تاریخی حکیمیان از دو بنا تشکیل شده که یکی از آنها متعلق به دوره مظفرالدین شاه قاجار است و مساحتی بیش از ۹۰۰ متر دارد . بنای دیگر متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اویل پهلوی دوم است که بیش از ۲۰۰ متر مساحت دارد. مجموع مساحت این دو بنا ۱۲۰۰ متر است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
پل سیدالشهداء طی ۲ ماه آتی به پایان می‌رسد
خبر قبلی
کارشناسان ارشد بانک ملی از پتروشیمی زنجان بازدید کردند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست