1. اخبار استان
  2. مصون ماندن باغات از سرمازدگی با انتخاب مناسب محل باغ

کد خبر: 606

مصون ماندن باغات از سرمازدگی با انتخاب مناسب محل باغ

 

مصون ماندن باغات از سرمازدگی با انتخاب مناسب محل باغ

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: انتخاب محل مناسب برای احداث باغ، عاملی مهم در مصون ماندن باغات از سرمازدگی است.

به گزارش همدلی‌زنجان به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، بهنام اوجاقلو اظهار داشت: علاوه بر به کارگیری روش‌های فعال و یا کوتاه مدت برای مدیریت مطلوب باغات به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان، روش های حفاظتی بلندمدت و یا غیر فعال که عمدتا تهمیدات قبل از احداث باغ را شامل می شوند نیز  در جلوگیری از سرمازدگی باغات میوه نقش تعیین کننده ای دارند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب محل مناسب برای احداث باغات میوه در مصون ماندن باغ از سرمازدگی بسیار تاثیرگذار است،  تصریح کرد: باغات میوه باید در زمین هایی احداث شوند که هوا به خوبی در آن ها جریان داشته باشد.

این مسئول اراضی شیبدار را بهترین مکان برای احداث باغ دانست و عنوان کرد: در انتخاب اراضی شیبدار نیز باید دقت شود شیب زمین رو به جنوب نباشد چراکه دامنه های جنوبی در اواخر اسفند و اوایل بهار گرمای بیش تری دریافت کرده و گل های درختان سریع تر باز می شوند که در چنین شرایطی در صورت وقوع سرمای دیررس بهاره یا به عبارتی سرمای تشعشعی، درختان دچار سرمازدگی خواهند شد.

وی اضافه کرد: شیب های رو به شمال اواخر اسفند و اوایل بهار گرمای کمتری دریافت کرده و لذا گل ها دیرتر باز شده و درختان از سرمازدگی در امان می مانند

اجاقلو با اشاره به اینکه احداث بادشکن در جهت باد غالب منطقه موجب مصون ماندن باغ از سرمازدگی جبهه ای می شود،  بیان داشت: نوع خاک باغات نیز در جلوگیری از سرمازدگی بسیار مهم است به طوری که خاک های تیره رنگ به دلیل اینکه انرژی بیشتری از خورشید جذب می کنند و در زمان کاهش دما مدت زمان بیش تری حرارت به محیط انتقال می دهند،   برای احداث باغ مناسب تر هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه داد: انتخاب نوع محصول و نوع رقم نیز در جلوگیری از سرمازدگی باغات بسیار حایز اهمیت است و در این راستا در مناطقی که همواره احتمال وقوع سرمازدگی بهاره وجود دارد باید از کشت ارقام زودگل جدا خودداری شود.

وی ادامه داد: تغذیه در جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه و یا به حداقل رساندن خسارات ناشی از آن بسیار حایز اهمیت است.

اوجاقلو تصریح کرد: گیاه سالم و قوی با بهره مندی از تغذیه بهینه و متعادل در یخبندان ها و پایین ترین دماها مقاومت بیش تری از خود نشان داده و در صورت بروز خسارت نیز، توان جبران و تقویت و بازیابی در گیاه وجود دارد.

وی با تاکید بر رعایت زمان مناسب مصرف انواع کود عنوان کرد: باید دقت کرد کودهای ازته در اواخر فصل رشد همچون اواخر تابستان و یا اوایل فصل پاییز مصرف نشود چراکه رشد درخت تحریک شده و دیرتر به خواب می رود و نهایتا مقاومت درخت در مقابل سرمای زودرس اواخر پاییز کاهش می یابد.

اوجاقلو خاطرنشان کرد: قطع بهنگام آبیاری در باغ نیز از دیگر موارد مهمی است که در به حداقل رساندن خسارت ناشی از سرمازدگی بسیار حایز اهمیت است به طوری که اگر آبیاری زودتر در باغ قطع شود درختان سریع تر به خواب رفته، بافت آن ها محکم تر و صفت تر شده و مقاومتشان در برابر دمای پایین اواخر پاییز و اوایل زمستان بیش تر می شود.

وی نقش و اهمیت مصرف کودهای پتاسه در افزایش مقاومت درختان نسبت به سرمازدگی را مورد تاکید قرار داد و افزود: مصرف کودهای پتاسه همچنین باعث می شود گیاه مقاومت بیش تری در برابر تنش های محیطی و آفات و بیماری ها داشته باشد.

اوجاقلو بیان داشت: چیدن بهنگام میوه ها نیز از نکات بسیار مهمی است نباید از آن غافل شد چراکه دیر چیده شدن میوه نیز باعث می شود درخت دیرتر به خواب رفته و در مقابل سرمای اواخر پاییز و اوایل زمستان حساس تر شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پایان تاکید کرد: باغداران باید توجه کنند که در مواقع بروز یخبندان و سرمازدگی در باغ، بافت های خشک شده درختان که مستعد برای شیوع انواع آفات و بیماری ها هستند هرس شود.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
کارشناسان ارشد بانک ملی از پتروشیمی زنجان بازدید کردند
خبر قبلی
۶۰۰ هزار پرونده قضایی مربوط به ضرب و جرح در کشور وجود دارد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست