معافیت سربازی یکی از خدمات بهزیستی به خانواده های تحت پوشش است

بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که در سال گذشته تعداد ۳۲ نفر از فرزندان زنان سرپرست خانوار از مزایای معافیت سربازی بهره مند شده اند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از معافیت سربازی بیش از ۱۸۰ نفر از مشمولین واجد شرایط معاف از خدمت نظام وظیفه خانواده های تحت پوشش بهزیستی خبرداد.
به گزارش همدلی‌زنجان؛ به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی‌قیداری گفت: برخورداری از امتیاز معافیت از خدمت برای مشمولان دارای پدریامادر معلول در خانواده و یا یکی از فرزندان کلیه زنانی که بدلیل فوت همسر ، مفقود الاثر شدن ، محکومیت به زندان ، مجهول المکان بودن همسر، طلاق، از کارافتادگی همسر بدلیل ابتلا به بیماری صعب العلاج و اعتیاد همسر، فاقد سرپرست و یا سرپرست موثر می باشند و تحت پوشش دفتر توانمند سازی زنان و خانواده قرار می گیرند ، از جمله برنامه هایی است که با هدف ارتقا سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خانواده ها دنبال می گردد

وی اظهار افزود: همچنین بر اساس تبصره‎ای از این قانون، افرادی که متاهل بوده و به خدمت سربازی نرفته‎اند، اگر همسر آن‎ها دچار معلولیت بوده می‎توانند در کمیسیون‎های ICF شرکت کرده و در صورت واجد شرایط بودن می‎توانند با ارسال مدارک مربوطه به نظام وظیفه به صورت موقت از انجام خدمت معاف و پس از گذشت ۵ سال از استمرار ازدواج آنها معافیت موقت به دائم تبدیل می شود
وی تشخیص دقیق نوع و شدت معلولیت افرادی که به دلیل بیماری یا نقص عضو قادر به انجام حوائج و تکالیف روز مره زندگی نبوده و نیاز به مراقبت دارند را از اهداف معافیت سربازی برشمرد.
محمدی تصریح کرد: شورای پزشکی معافیت بهزیستی استان زنجان با ترکیب قانونی وباحضور نماینده پزشک حوزه نظام وظیفه ومعاون امورتوانبخشی بابررسی سوابق ومستندات ونظراعضائ کمیسیون تشخیص نوع وشدت معلولیت شهرستان دراین مورد اقدام می نمایند.
وی آسیب های ناشی از اختلالات ذهنی ، بیماری های روانی شدید مزمن مقاوم به درمان و ناتوان کننده؛ آسیب های حسی، بینایی، شنوایی ، گفتاری و آسیب های عضلانی ، اسکلتی و حرکتی را از مهمترین انواع معلولیتها در ارزیابی شورای پزشکی استان عنوان نمود.
محمد محمدی تاکید کرد: در سال گذشته ۱۴۹ مددجوی تحت پوشش حوزه توانبخشی از معافیت سربازی برخوردار شده اند.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از زنان سرپرست خانوار فاقد شوهر ،امکان اعطای معافیت به یکی از فرزندان پسر که از مادر حمایت مادی و معنوی انجام می دهد وجود دارد مشروط بر اینکه حداقل یکسال ار تاریخ طلاق سپری گردیده باشد.
وی با بیان اینکه طبق ماده ۴۴ قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال ۱۳۹۰ یکی از فرزندان زنان سرپرست خانوار از معافیت سربازی استفاده می کنند گفت: بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند که در سال گذشته تعداد ۳۲ نفر از فرزندان زنان سرپرست خانوار از مزایای معافیت سربازی بهره مند شده اند.
وی تاکید نمود :زنان سرپرست خانواری که صرفا یک فرزند پسر و حداقل ۳ فرزند دختر دارند و همسر از کار افتاده بوده و دارای پرونده در بهزیستی باشند می توانند از مزایای معافیت سربازی بهره مند گردند.
محمدی تشکیل پرونده بدلیل طلاق یا فوت همسر در دفتر توانمند سازی زنان و خانواده بهزیستی را از مهمترین مراحل معافیت سربازی بر شمرد و یادآور شد: در صورتی که از تاریخ طلاق یکسال گذشته باشد و تشکیل پرونده در دوران غیبت سربازی تشکیل نگردیده باشد فرد می تواند در چارچوب دستور العمل نسبت به درخواست معافیت سربازی اقدام نماید.
وی، پرداخت مستمری و حمایت های غیرمستمر از جمله کمک هزینه درمان، کمک هزینه تهیه جهیزیه و لوازم زندگی، کمک هزینه دانشجویی و دانش آموزی، کمک هزینه به خانواده های دارای فرزند چند قلو، ارایه سبد غذایی به خانواده های زن سرپرست، تسهیلات معافیت سربازی برای یکی از فرزندان زنان سرپرست خانوار تحت پوشش، آموزش مهارت های زندگی ویژه زنان سرپرست خانوار رااز دیگر خدمات بهزیستی در راستای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
افزایش ۶ برابری سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان زنجان
خبر قبلی
حضور سرمایه‌گذار در زنجان نیازمند ورود به عرصه‌های بین‌المللی است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست