1. اخبار استان
  2. منابع آب استان زنجان وضعیت مطلوبی ندارد

کد خبر: 2807

منابع آب استان زنجان وضعیت مطلوبی ندارد

 

منابع آب استان زنجان وضعیت مطلوبی ندارد

 

 

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با بیان اینکه منابع آب استان زنجان وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: در سال آبی ۹۶-۹۵ میزان بارش‌ها ۲۵ درصد نسبت به سال آبی گذشته و ۱۵ درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است.

به گزارش همدلی‌زنجان؛ علیرضا جزء قاسمی با بیان اینکه آب شرب مورد نیاز برای شهر زنجان از منابع آبی سطحی و زیر سطحی تامین می شود گفت:سد تهم به عنوان تنها منبع سطحی برای تامین آب شهر زنجان حدود ۴۰ درصد از آب شرب مشترکین زنجانی را تامین می کند.

وی همچنین اعلام کرد: میزان برداشت از سد تهم با توجه به وضعیت اقلیمی استان و وضعیت بارندگی ها متفاوت است و سعی بر این است که در برداشت از آب سد تهم ، ذخیره استراتژیک این سد را مد نظر قرار دهیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان همچنین به اجرای پروژه بزرگ آبرسانی به شهر زنجان اشاره کرده و افزود: این پروژه که شامل خطوط انتقال ، مخازن و تصفیه خانه و … می باشد تا کنون پیشرفت مطلوبی داشته و عملا بخش عمده ای از آن مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی به وجود برخی مشکلات در شهرک های شرقی و شمال شرقی شهر زنجان در بحث آبرسانی اشاره کرده و خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه در گذشته زیر ساخت های مناسبی برای این مناطق در نظر گرفته نشده است اکنون رسیدگی به مشکلات این شهرک ها را در اولویت کاری خود قرار داده ایم و به زودی با اجرای خطوط انتقال و بهره برداری از این طرح ها عمده مشکلات شهرک هایی نظیر گلشهر و پونک در شهر زنجان به طور کامل رفع خواهد شد.

جزء قاسمی با اشاره به اجرای پروژه بزرگ تصفیه خانه فاضلاب زنجان گفت: هم اکنون این تصفیه خانه با ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ لیتر بر ثانیه در دست بهره برداری می باشد.

وی در ادامه افزود: برای پوشش کامل جمعیت شهر زنجان ،در استفاده از شبکه بهداشتی جمع آوری و تصفیه فاضلاب،تکمیل تصفیه خانه شهر زنجان با مشارکت بخش خصوصی در دست اجرا می باشد.

جزء قاسمی با اعلام این مطلب که در اجرای طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب زنجان از تکنولوژی های نوین استفاده خواهد شد گفت: این تصفیه خانه ظرف مدت ۳ سال به ظرفیت اسمی ۴۱۰ هزار نفر خواهد رسید که می تواند جمعیت شهر زنجان را به صورت ۱۰۰ درصدی تحت پوشش قرار دهد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان زنجان همچنین اعلام کرد: هم اکنون پساب فاضلاب تولید شده در تصفیه خانه آب زنجان برای استفاده های زیست محیطی در زنجان رود رها سازی می گردد اضافه کرد: در صدد هستیم این پساب ها در بخش صنعت و به ویژه صنایع گروه” ب ” و ” ج ” که شامل صنایع ریخته گری،فولاد،پتروشیمی و روی می باشد مورد بهره برداری قرار گیرد.

جزء قاسمی در این دیدار اعلام کرد: شبکه فاضلاب شهر زنجان نیز تا کنون ۵۰ درصد اجرایی شده و با توجه به کمبود های شدید در اختصاص ردیف های مالی و اعتباری ، برای اجرای باقیمانده شبکه جمع آوری فاضلاب در شهر زنجان علاوه بر منابع دولتی از توان و سرمابه گذاری بخش خصوصی در قالب فاینانس داخلی و جاری استفاده خواهد شد.

مدیر عامل آبفای استان زنجان اضافه کرد: طی یک برنامه مدون ۷ ساله مقرر کرده ایم سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار انشعاب به شبکه فاضلاب شهر زنجان افزوده شود که با اجرای شبکه فاضلاب در شهر زنجان مشکل شهروندان به صورت کامل حل خواهد شد.

وی در حوزه فضای سبز شهر زنجان نیز اعلام کرد: همکاری مناسبی با شهرداری زنجان برای استفاده از آب خام برای فضای سبز به جای آب تصفیه شده صورت گرفته است و شهر زنجان در این حوزه جزو معدود شهر های کشور می باشد که بیش از ۹۰ درصد آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز از آب تصفیه شده نمی باشد.

این مسئول همچنین اضافه کرد: در حوزه بازسازی و اصلاح شبکه در بافت فرسوده شهر زنجان به ویژه هسته مرکزی شهر از جمله منطقه بازار مورد نظر شرکت می باشد که تا کنون ۳ کیلومتر در این منطقه بازسازی شده و تا پایان سال جاری ۲.۵ کیلومتر نیز بازسازی خواهد شد که با این اقدام شبکه توزیع آب شرب هسته مرکزی شهر زنجان به طور کامل بازسازی می شود.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه تا کنون شرکت آب و فاضلاب با شهرداری زنجان تعامل و همکاری تنگاتنگی داشته است ابراز امیدواری کرد در دوره جدید این همکاری ها بیش از گذشته توسعه یابد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
افزایش سهم صدور پروانه‌های ساختمانی استان از کشور به ۱.۸ درصد
خبر قبلی
سند چشم انداز توسعه شهر زنجان فراموش شده است!
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست