1. اخبار استان
  2. میدان انقلاب زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

کد خبر: 8420

میدان انقلاب زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: میدان انقلاب زنجان با موافقت شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی کشوردر فهرست آثار ملی جاودانه شد.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی ، با بیان این مطلب، اظهار کرد: میدان انقلاب یکی از اولین میادین شهر زنجان است که در جریان توسعه شهر در زمان رضا شاه پهلوی ساخته شده است، با احداث این بنا در دوره پهلوی اول تحول مهمی در شهر سازی در زنجان رخ داد.

او در خصوص تغییرات بنا در طی سالیان پس از ساخت، تصریح کرد: خوشبختانه در دوره قبل و بعد از انقلاب ، این میدان سیمای سنتی خود را حفظ نمود و آسیب جدی به آن وارد نشد.

این مسئول افزود: لوح ثبتی اثر فرهنگی-تاریخی میدان انقلاب زنجان به شماره ۳۲۲۹۰ در مورخ دوم بهمن ماه ۱۳۹۷ هجری شمسی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

یحیی رحمتی در خصوص وجه تسمیه میدان انقلاب گفت: نام میدان پیش از انقلاب اسلامی میدان پهلوی بود و پس از انقلاب اسلامی به میدان انقلاب تغییر نام یافت. با این وجود هنوز بسیاری از مردم زنجان میدان انقلاب را “چهار راه” می خوانند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: در این دوره با احداث خیابانهای اصلی شهر، زنجان تا حدودی از حالت یک شهر سنتی با معابر باریک و نامنظم خارج شده و شبکه معابر عمومی نسبتا منظمی جایگزین آن شد. شهرسازان دوره پهلوی با احداث دو خیابان اصلی در جهت شمال به جنوب و شرق به غرب که امروزه به نامهای خیابان سعدی و خیابان امام معروف هستند، قسمتهای مختلف شهر را به یکدیگر متصل نمودند. این دو خیابان شهر را به چهار بخش تقسیم می نمود و در مرکز شهر به یکدیگر می رسید. از همان ابتدا محل تقاطع دو خیابان تبدیل به میدان شده و بدنه پیرامون آن در دوره پهلوی اول شکل گرفت

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
دستاورد ۱۰ ساله بخش کشاورزی استان زنجان در نظام نوپای ایران اسلامی
خبر قبلی
شهر‌ زنجان به ۴ منطقه‌ تبدیل شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست