1. اخبار استان
  2. نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان بیش از ۴۱ درصد

کد خبر: 8454

نرخ مشارکت اقتصادی استان زنجان بیش از ۴۱ درصد

همواره یکی از شاخص های مهم اقتصادی کشورها نرخ بیکاری و شاخص های مربوط به نیروی انسانی بوده است. هرچند در تمامی سال ها جامعه دچار نرخ بیکاری بوده اما همواره وجود افراد فعال در جامعه نیازمند اقتصاد سالم است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ آمار و اطلاعات‌ مربوط به‌ نیروی‌ انسانی‌، برای‌ نخستین‌ بار در سال‌ ۱۳۱۸ توسط اداره‌ کل‌ آمار و ثبت‌ احوال‌، در برخی‌ از شهرهای ‌مهم ‌کشورگردآوری ‌شد. در سال‌ ۱۳۳۵، ضمن‌ اجرای‌ اولین ‌سرشماری‌ عمومی‌ نفوس‌ که‌ توسط اداره‌ کل‌ آمار عمومی‌ اجرا شد، اطلاعاتی‌ چند در این‌ زمینه‌ به‌ دست‌ آمد.

آمار و اطلاعات این بخش هر سال رو به تکامل نهاد و امروز آمارهای فصلی و سالانه در این خصوص ارائه می شود. در آمار نیروی انسانی نرخ بیکاری، نرخ مشارکت به بخش شهری و روستایی تقسیم می شود.

یکی از دغدغه های مهم خانواده های جامعه همواره نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال بوده است. نرخ مشارکت جمعیت در اقتصاد نیز به عنوان یکی از موضوعات مهم اقتصادی همواره مطرح بوده که در این آمار ارائه می شود.

رشد اقتصادی و نرخ بیکاری یکی از عوامل اصلی تعیین کننده نرخ بیکاری، میزان اشتغال در اقتصاد است. طبیعی است میزان اشتغال در اقتصاد نیز به میزان تولید اقتصاد و رشد اقتصادی بستگی دارد. هر چه رشد اقتصادی افزایش یابد، میزان اشتغال نیز به تبع آن افزایش می یابد و در نتیجه نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت.

بنابراین سیاست های اقتصادی که موجب افزایش رشد اقتصادی شوند به افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری کمک می کنند و در مقابل سیاست های اقتصادی که به کاهش رشد اقتصادی می انجامند، به کاهش اشتغال و افزایش نرخ بیکاری کمک می کنند. از مهم ترین سیاست های دولت می توان به سیاست های پولی، سیاست های مالی، سیاست های ارزی، سیاست های تجاری و سیاست های حاکم بر بازار نیروی کار اشاره کرد.

آنچه اطلاعات مرکز آمار در خصوص شاخص های نیروی انسانی استان زنجان نشان می دهد، نرخ مشارکت ۱۰ ساله و بیشتر در استان طی سال ۶۵ به میزان ۳۷.۹ درصد برآورد شده بود که در سال ۹۲ و آغاز به کار دولت یازدهم به میزان ۳۹ درصد رسید و در سال ۹۶ به میزان ۴۱.۵ درصد رسیده است.

نرخ مشارکت ۱۵ ساله و بیشتر  نیز در استان زنجان در سال ۹۲ به میزان ۴۲.۲ درصد بوده که در سال ۹۶ به میزان ۴۵.۱ درصد رسیده است.  نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در استان زنجان در سال ۶۵ به میزان ۱۰.۲ درصد بوده است. این میزان در سال ۹۲ به میزان ۹.۹ درصد رسیده و در سال ۹۶ نیز به ۱۰.۴ درصد رسیده است. استان زنجان یکی از استان هایی بوده که کم ترین نرخ بیکاری را داشته است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر  در سال ۹۲ به میزان ۰/۱۰ درصد بوده که این میزان در سال ۹۶ به میزان۴/۱۰ درصد رسیده است. نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال در سال ۹۲ به میزان ۲۱ درصد بوده که در سال ۹۶ به میزان ۲۲.۳ درصد رسیده است.

نرخ مشارکت اقتصادی افراد ۱۰ ساله و بیشتر استان در سال ۱۳۶۵ معادل ۹/۳۷ درصد بوده که با ۶/۳ درصد افزایش به ۵/۴۱ درصد در سال ۱۳۹۶ رسیده‌است. نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یک مولفه مهم در توسعه تولید و رشد اقتصادی محسوب می شود که رشد آن گویای روند رو به رشد تولید در استان زنجان بوده است. از نزدیک ۳۸ درصد در نرخ مشارکت اقتصادی افراد ۱۰ ساله و بیشتر به بیش از ۴۱ درصد رسیدیم.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر استان در سال ۱۳۶۵ به میزان ۱۰.۲ درصد بوده‌است که با ۲/۰ درصد افزایش به ۱۰.۴ درصد رسیده است.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
تولید ناخالص داخلی استان زنجان در مسیر توسعه
خبر قبلی
کلیات طرح سازمان نظام روزنامه‌نگاری تصویب شد
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست