1. اخبار استان
  2. نزدیک به ۱۹ هزار شغل در زنجان ایجاد شد

کد خبر: 4164

نزدیک به ۱۹ هزار شغل در زنجان ایجاد شد

نزدیک به ۱۹ هزار شغل در زنجان ایجاد شد

“صمت” بار اصلی اشتغال زنجان را به دوش کشید

 

 

 

 

 

در سالی که محوریت تمام برنامه ها با محوریت اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بود، ساختار اقتصادی استان زنجان با تمام چالش ها توانست سال موفقی را با استناد آمار مسئولان در حوزه اشتغال سپری کند.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ دولت در سال گذشته در چند محور برای ایجاد اشتغال برنامه ریزی کرد که با تمام محدودیت هایی که کشور برای ایجاد رشد بالای اقتصادی داشت، با تکیه بر اعتبارات دولتی، داخلی شبکه بانکی و حتی صندوق توسعه ملی برنامه های گسترده ای برای ایجاد اشتغال در مناطق شهری و روستایی کلید خورد که در سال جاری برخی از این برنامه ها همچون توسعه اشتغال روستایی منتج به نتایج بیشتری خواهد شد.

به تبع شرایط کشور این برنامه ها و سیاست های کلان حوزه اشتغال در استان زنجان نیز پیگیری شد و پیش بینی هایی برای تحقق اشتغال در بخش های مختلف صورت گرفت. طرح های برای رونق اقتصادی پیش بینی شد غالبا مربوط به بخش صنعت، معدن و تجارت در کنار بخش کشاورزی بود که به طرح رونق مشهور بوده است. برای تحقق این سیاست ها ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استان تشکل شد و کارگروهی تحت عنوان کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای تسهیل مشکلات واحدهای تولیدی آغاز به کار کرد.

در این بین مسئولیت هایی نیز برای اشتغال در حوزه نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد تعریف شد و سهمیه ای برای دو دستگاه متولی استانی پیش بینی شد که عملکرد این دو نهاد نیز مطابق با تسهیلات ارائه شده حوزه اشتغال قابل قبول و موفقیت آمیز بوده است.

طرح اشتغال فراگیر توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به ادارات مربوطه استانی ابلاغ شد و سپس طرحی با تکیه بر اعتبارات دولتی و صندوق توسعه ملی برای توسعه مناطق روستایی و توسعه اشتغال شهرهای کوچک و مناطق روستایی توسط دولت برنامه ریزی و به استان ها ابلاغ شد.

 

جدول تحقق اشتغال استان زنجان در سال ۹۶

 

 

در روزهای پایانی سال گزارشی در خصوص وضعیت تحقق برنامه ها در بخش های مختلف استان زنجان جهت ایجاد اشتغال توسط مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان ارائه شد که گویای این واقعیت بود که بیش از ۱۸ هزار شغل در مجموع ایجاد شده است.

 

 

 

۴ هزار و ۷۴۵ شغل در بخش اشتغال حمایتی(مربوط به کمیته امداد و بهزیستی) در استان زنجان ایجاد شده و ۳ هزار و ۹۷ شغل نیز مربوط به بخش سیاست های مداخلاتی بوده که این بخش هرچند به عنوان یک طرح رسمی مطرح نبوده اما توسط این دستگاه به دلیل اتخاذ برخی سیاست ها که منجر به اشتغال شده لحاظ گردیده است.

۱۰ هزار و ۲۸۵ شغل مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بوده و ۷۹۳ شغل در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده که مطابق با اظهارات مسئولان بیش از سهمیه استانی پیش بینی شده برای زنجان بوده است. مجموع اشتغال ایجاد شده بخش های مختلف ۱۸ هزار و ۹۲۰ شغل بوده است.

 

 

 

در اشتغال روستایی بیشتری مسئولیت بر عهده سازمان جهاد کشاورزی تعریف شده است. نزدیک به ۸۰ درصد اشتغال این بخش در حوزه فعالیت این دستگاه قرار دارد. تعهد تعریفی برای این دستگاه طی سال گذشته ۹ هزار و ۱۲۷ فرصت شغلی بوده که مطابق اطلاعات ارائه شده  ۷۹.۶ درصد از اشتغال این بخش را شامل می شود.

 

 

 

در حوزه اشتغال فراگیر نیز یک هزار و ۹۳۲ نفر ثبت نامی به تفکیک دستگاه های اجرایی متولی انجام شده است. در این بخش تعداد یک هزار و ۵۴۳ سهمیه مربوط به بخش کشاورزی بوده که گویای حجم بالای این بخش در حوزه کشاورزی است!

یکی از مسائل مهم در ساختار اشتغال استان، کمبود سهم اشتغال بخش خدمات نسبت به میزان ارزش افزوده این بخش در استان بود که در طی چهار سال گذشته برای جبران این کمبود و رسیدن به میانگین کشوری برنامه ریزی شد اما عملا شاهد موفقیت ملموس در این بخش نبوده ایم که آسیب شناسی بیشتری برای آن نیاز است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
چرا ملت‌های فقیر کمتر آینده‌نگر هستند؟؟
خبر قبلی
وزش باد شدید و بارش های رگباری در مناطق مختلف استان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست