نگاهی به طراحی المان میدان ۱۵ خرداد/ المانی که در انتقال مفاهیم ایهام دارد

تخریب المان میدان ۱۵ خرداد در شهر زنجان حواشی زیادی برای اعضای شورا و شهردار زنجان ایجاد کرد. با این حواشی اعضای شورا تلاش کردند تا المانی مناسب در این میدان طراحی و اجرا شود و حال از طرح المان مربوطه رونمایی شده است.

به گزارش “همدلی‌زنجان”؛ شرکت مشاور المانی برای این میدان طراحی که که بتواند کانسپت مورد نظر در خصوص وقایع ۱۵ خرداد و مفهوم انقلاب اسلامی را به خوبی بازنمایی کند. با دقت در این المان می بینیم که قرابت های مفهومی در این المان با المان میدان انقلاب بازنمایی شده و تلاش شده این المان ارتباط معنایی با میدان انقلاب داشته باشد.

 

آنچه که شرکت مشاور طرح عنوان کرده، این طرح مفهوم خیزش و رویش با تاکید ویژه به روی عدد ۳ یادآور ماه خرداد و با استفاده از ۱۵ المان عمودی یادآور روز پانزدهم به تصویر کشیده شده است. گنبد فیروزه ای خفته روی کف میدان که گویی بخش بیرون زده کره ای کامل است مفهوم شهادت را به تصویر کشیده و ارتباط فرمی طرح میدان را با المان میدان انقلاب زنجان بیش از پیش تداعی می کند.

 

ضمن اینکه جوش و خروش مردم حول هدفی ارزشمند و واحد را در نقطه مرکزی میدان نمایش می دهد. سه عنصر مشبک در نقطه طلایی المان با رنگی متفاوت جای گرفته است که با طرحی برگرفته از نقوس هندسه اسلامی علاوه بر تاکید روی  جنبه معنوی و اعتقادی این حرکت متعالی می تواند مفهوم شهادت و تبعید را در فضاهای تهی مشبک ها به تصویر بکشد. طراحی این مشبک ها با صرف زمان مناسب و انجام مطالعات لازم و بر اساس نقطه نظرات اهل فن در موعد مقرر انجام خواهد شد.

 

 

در خصوص این طرح نیازمند ارائه نظر متخصصان و کارشناسان فعال در شهر زنجان هستیم. اما چند موضوع مهم در خصوص وضعیت فعلی طرح قابلیت طرح دارد. فارغ از مفاهیم طراحی صورت گرفته، باید مشخص شود این طرح تناسب لازم را در آن نقطه از شهر با خط آسمان مشخص و ابعاد فضایی فعلی دارد یا خیر، متریال پیش بینی شده برای ساخت المان چیست و چه غرابتی با جداره های اطراف دارد.

گنبد فیروزه ای کف میدان با مفهوم شهادت تطبیق داده شده اما همین مورد مشابه در میدان انقلاب مفهوم انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی تعبیر شده است. به نظر می رسد هر گنبد و حجم اینچنینی نمی تواند مفهومی از شهادت باشد و طراح برای تطبیق حجم گنبد با گنبد میدان انقلاب این ایده را داده است. حجم های گبندی و خطوط گنبدی در معماری اسلامی نقش مهمی دارند و بناهای تاریخی ایران در دوره اسلامی مملو این نوع حجم ها است.

مفهوم گنبد در معماری اسلامی رسیدن تمام خطوط تشکیل شده به یک نقطه که پروردگار هستی و خدای واحد است معنا می شود. در معماری اسلامی اشاره به مفهوم صرف “شهادت” در حجم های گنبدی نشده است.

 

حجم مشبک وسط المان که در واقع سه عنصر مشبک وسط المان هستند مفهوم و بازنمایی مشخصی ندارند. شاید نقطه اتصال سه عنصر اصلی المان را بتوانند تفهیم کنند. یک موضوع حائز اهمیت و مهم اینکه هرچقدر این المان کم نقص باشد و مورد توجه قرار گیرد، باز هم تخریب یک المان که مردم سال ها با آن ارتباط مفهومی و بصری برقرار کرده و آن المان تبدیل به نشانه شهری برای مردم شده بود جبران نخواهد شد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
افزایش ۵۰ درصدی صدور جواز تاسیس در استان زنجان
خبر قبلی
اجرای آسفالت معابر ۲۵ روستا از محل اعتبارات قیر یارانه ای
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام باوجود ویرانه های مرکز شهر چه نیازی به المان وصرف هزینه داریم انگار یکی لباس پاره بپوشه ولی گردنبند طلا بندازه 🤢🤢🤢

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست