1. اخبار استان
  2. هبه مجلس به مناطق آزاد

کد خبر: 19295

هبه مجلس به مناطق آزاد

✍️ لیلا مرگن

کمیسیون تلفیق مجلس در قالب لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب کرده است که خودروهای خارجی موجود در مناطق آزاد با پرداخت حقوق گمرکی و ثبت سفارش در سامانه وزارت صمت، امکان ورود به سرزمین اصلی را داشته باشند.

آن‌طور که مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه، می‌گوید: با پیشنهاد مجلس، خودروهای غیر‌آمریکایی مستقر در مناطق آزاد برای تنظیم بازار خودرو با پرداخت حقوق گمرکی امکان ورود به سرزمین اصلی را دارند؛ اما درآمد حاصل از این مصوبه، کمتر از رقمی است که مجلس پیش‌بینی کرده است.

کارشناسان خودرویی بر این باورند که ایده مجلس، نه‌تنها بازار خودرو را تنظیم نخواهد کرد؛ بلکه صرفا هبه‌ای از سوی مجلس به دارندگان خودروهای خارجی در مناطق آزاد است؛ زیرا متقاضی برای خودروهای مناطق آزاد را افزایش داده و منجر به رشد قیمت خودروهای خارجی موجود در این منطقه می‌‎شود. از سوی دیگر به دلیل نبود کنترل استانداردهای ۸۵‌گانه در زمان واردات رسمی خودرو، این مصوبه تبعاتی برای کشور هم خواهد داشت.

دولت از اواخر خرداد ۹۷ و در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات خودرو به کشور را ممنوع کرد. همان روزها بود که سامانه‌های ثبت سفارش وزارت صمت هم حاشیه‌ساز شد و گروهی یک‌شبه و قبل از اعلام این ممنوعیت‌ها، اقدام به ثبت سفارش هزاران خودرو کردند که هنوز سرنوشت پرونده‌های آنها به اطلاع عموم نرسیده است؛ اما حالا مجلس مصوبه‌ای دارد که به نظر می‌رسد واردات خودرو را آزاد می‌کند.

کمیسیون تلفیق مجلس در قالب لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجوزی برای واردات خودروهای خارجی مناطق آزاد صادر کرده که البته کارشناسان خودرو چندان به آن خوش‌بین نیستند.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
سامانه جدید روز پنج شنبه وارد زنجان می شود/هوای زنجان گرم تر می شود
خبر قبلی
۲ شهروند زنجانی دچار گازگرفتگی شدند
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست