وابستگی اقتصاد روستا به کشاورزی، زنگ هشدار به منابع آبی است

وابستگی اقتصاد روستا به کشاورزی، زنگ هشدار به منابع آبی است

نیازمند بازنگری در سیاست‌های توسعه روستایی هستیم

 

 

 

 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان اقتصاد روستاها را مورد تاکید قرار داد و گفت: وابستگی اقتصاد روستاها به بخش کشاورزی، در کنار نیاز بخش کشاورزی به آب و تغییرات اقلیمی که موجب کاهش بارش‌ها شده، منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شود که این مشکلات، زنگ هشدار جدی برای منابع آبی است.

 

 

 

به گزارش همدلی‌زنجان؛ جواد رحمتی در همایش «تبیین نقش و اهمیت طرح روستا تعاون»، با بیان اینکه چالش‌ها و مشکلات پیش‌روی کشور برای توسعه روستاها باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: نخستین مشکل در این زمینه، نبود متولی واحد در این بخش بوده که ضروری است برای توسعه روستاها، متولی واحدی در کشور تعریف شود.

وی با بیان اینکه دومین گام مهم برای توسعه روستاها، تقویت معیشت و ایجاد اشتغال برای روستائیان است، افزود: در کنار ارائه خدمات زیربنایی برای روستاها، باید زمینه لازم برای ایجاد اشتغال و تقویت معیشت روستائیان نیز انجام شود.

این مقام مسئول، سومین گام مهم در این راستا را ایجاد صنایع کوچک روستایی برشمرد و تاکید کرد: برای ایجاد کسب و کار در مناطق روستایی، ایجاد اشتغال و توسعه روستاها، ۴ سطح تعریف شده است که متناسب با شرایط افراد، بخش دولتی از آنها حمایت خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه برخی افراد، دارای مهارت لازم برای راه اندازی کسب و کار هستند، افزود: برای این بخش، ارائه تسهیلات لازم و حمایت های مالی در دستور کار خواهد بود. همچنین برای افرادی که فاقد مهارت هستند، از طریق سازمان فنی و حرفه ای نسبت به آموزش آنها متناسب با نیاز بازار کار و راه اندازی کسب و کار اقدام خواهد شد.

رحمتی از برنامه ریزی برای ایجاد صنایع کوچک در کنار برخی روستاهای استان خبر داد و گفت: این برنامه در استان آغاز شده است؛ به گونه ای که هم اکنون در یکی از روستاهای شهرستان طارم، یک واحد صنایع تبدیلی مستقر شده و روستاهای دیگری نیز در دست بررسی به منظور انجام این کار، هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان از اهتمام جدی بخش دولتی برای تامین زیرساخت های عمرانی روستاها در قالب کمک های فنی-اعتباری یاد کرد و گفت: در خصوص مشکلات مربوط به آب شرب روستائیان نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته و برای رفع مشکلات آنها در این زمینه، اقداماتی انجام شده است.

وی به برنامه های توسعه ای کشور برای توسعه روستاها طی سال های گذشته اشاره کرد و یادآور شد: علیرغم اینکه برای توسعه زیرساخت حوزه روستایی کشور و کم شدن فاصله توسعه ای شهر با روستا، اقدامات زیادی در سال های اخیر صورت گرفته است، اما در شرایط فعلی نیازمند بازنگری در سیاست‌های توسعه روستایی کشور هستیم.

رحمتی با بیان اینکه متاسفانه سیاست های توسعه روستاها منجر به ماندگاری جمعیت در روستاها نشده است، افزود: هرچند همواره جمعیت روستاها رو به کاهش است، اما هم اکنون بیش از ۳۵ درصد جمعیت استان زنجان در مناطق روستایی زندگی می کنند که این رقم، یک سوم جمعیت استان را شامل می شود و این میزان جمعیت، نیازمند توجه جدی هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در حوزه روستایی کشور فعالیت دارند، اظهار کرد: برای ارائه خدمات مختلف برای روستائیان، دستگاه های زیادی دخیل هستند که گام نخست برای اصلاح این شرایط، تعریف یک نهاد متولی برای حوزه روستایی کشور است.

وی توسعه روستایی را یکی از اهداف مهم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: کمک به ایجاد ارزش افزوده متناسب با ظرفیت هر روستا، موجب ماندگاری جمعیت در روستاها و به تبع آن کاهش مشکلات در شهرها خواهد شد.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
۴٠ درصد تخفیف در نمایشگاه کتاب زنجان ارائه می‌شود
خبر قبلی
ارتقاء جایگاه شهر زنجان نیازمند تلاش شبانه‌روزی مسؤلان است
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست