1. اقتصادی
  2.  واکاوی تورم سهمگین فروردین ماه

کد خبر: 9618

 واکاوی تورم سهمگین فروردین ماه

واکاوی آمارهای تورمی کشور در سال ۹۷ نشان می‌دهد، در ماه‌های پس از تیر ماه، تورم ماهانه به طور متوسط ماهانه ۳ درصد بوده که این عدد به نوعی رکورد محسوب می‌شود و نکته مهم‌تر آن که، با وجود کاهش یک‌باره دلار از مرز ۱۹ هزار تومان تا ۹ هزار تومان و تثبیت آن در کانال ۱۳ هزار تومانی به مدت ۷ ماه، تورم همچنان روند صعودی داشته و برای کل سال ۹۷ در محدوده ۳۰ درصدی در حال نوسان بوده است.

این بار موج جدید تورمی با تمرکز بر اقلام خوراکی و کالاهای اساسی ایجاد شد که نتیجه آن، تورم ماهانه ۳.۹ درصدی در اسفند و ۴ درصدی در فروردین ۹۸ بود. این در حالی بود که متوسط تورم ماهانه در آبان ماه و آذر ماه ۲ درصد بود و بر این اساس، شاخص قیمت‌ها از ۱۵۰ واحد بهمن به ۱۷۰.۹ واحد در فروردین رسید.

با رشد ۴ درصدی تورم فروردین، تورم نقطه به نقطه نیز از رکورد تاریخی خود گذر کرد و به بالای ۵۰ درصد رسید و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در پایان فروردین ماه سال جاری، تورم نقطه به نقطه کشور ۵۱.۴ درصد است و این یعنی، مصرف‌کننده ایرانی، در فروردین امسال برای تأمین سبد مصرفی خود، ۱.۵ برابر پول بیشتری نسبت به فروردین سال گذشته صرف کرده است.

تورم متوسط کشور نیز که به معنای تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به فروردین‌ماه سال ‌جاری نسبت به ۱۲ ماه منتهی به فروردین‌ماه سال قبل است نیز در این دو ماه حالت بحرانی به خود گرفته و از ۳۰ درصد عبور کرده است و این عدد آخرین بار در فروردین سال ۹۳ ثبت شده بود.

تحلیل تورم دو ماهه اخیر نشان می‌دهد، علت اصلی جهش تورمی این دو ماه، پیشتازی قیمت‌ها در گروه غذایی بوده و این گروه با توجه به سهم ۲۵ درصدی در سبد مصرفی خانوار، توانسته به تنهایی نرخ تورم را به رکوردهای جدید برساند.

از این رو، کنترل نسبی قیمت اقلام خوراکی در ماه‌های آتی می‌تواند نوید بخش کاهش قابل توجه تورم نقطه به نقطه باشد اما در طرف مقابل، حمل و نقل وزن ۱۰ درصدی در سبد تورمی داشته که در طی ماه‌های اخیر تورمی منفی را تجربه کرده و افزایش احتمالی نرخ بنزین در ماه‌های آتی، این محرک تورمی را تقویت خواهد کرد.

 

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
صرفه‌جویی ۲۸ میلیون مترمکعبی آب کشاورزی در استان زنجان
خبر قبلی
 شگفتی‌های بازار خودرو
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست