1. اخبار استان
  2. وضعیت فعلی موسیقی در استان زنجان بسیار آشفته است

کد خبر: 8900

وضعیت فعلی موسیقی در استان زنجان بسیار آشفته است

موسیقی دان زنجانی با اشاره به وضعیت فعلی موسیقی در استان زنجان، گفت: متاسفانه وضعیت فعلی موسیقی در استان بسیار آشفته است.  پشتوانه تئوری و علمی در زنجان برای موسیقی وجود ندارد و دارای ضعف زیادی است.

کمال خسرویس در گفت‌و‌گو با “همدلی‌زنجان”؛ با بیان اینکه انجمن موسیقی باید به حوزه پژوهش و مطالعات توجه جدی تری  داشته باشد، اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت موسیقی در زنجان هر چند با سرعت کم، ولی  رو به بهبود است و آن به دلیل فعالیت هنرستان های  موسیقی پسران و دختران، وجود رشته موسیقی در دانشگاه علمی-کاربردی در مقطع کاردانی و فعالیت  تحصیل کرده ها و جوانان در حوزه موسیقی و… است.

وی با تاکید بر اینکه عدم مطالعه بزرگ ترین آسیب موسیقی زنجان است، افزود: نمی توان مدعی بود که موسیقی کار می کنیم اما با مطالب تئوری و مبانی نظری آن کاری نداریم! باید به ساختار موسیقی، کلام، درک وزن و همچنین شناخت از تاریخ موسیقی جهان و ایران و زیبایی شناسی مربوط به هرکدام  و… توجه کنیم.

استاد موسیقی زنجان حضور جوانان تحصیل کرده موسیقی در شهر زنجان را یک فرصت مغتنم توصیف کرد و گفت: متاسفانه مقاومت‌هایی در خصوص حضور افراد تحصیل کرده موسیقی در زنجان وجود دارد و فضای سنتی این شرایط را نمی پذیرد.

وی برگزاری جشنواره های موسیقی در زنجان را مثبت توصیف کرد و یادآور شد: در سال جاری سه جشنواره موفق در زنجان برگزار شد. یکی از نقاط قوت جشنواره موسیقی توفیق پرداختن به بخش پژوهش بود که می تواند کمک موثری در حوزه مطالعه و تحقیق هنز موسیقی باشد.

خسروی با بیان اینکه نقطه قوت موسیقی بومی(آشیقی) زنجان این است که سینه به سینه نقل شده و دست نخورده است، خاطرنشان کرد: ماهیت موسیقی آشیقی و جنس آن به گونه ای است که باید سینه به سینه نقل شود. موسیقی زنجان ویژگی های خاص خود را دارد که مٌدهای موسیقی یا  “هاوا”های مخصوص بخود را داراست. این ها شناسنامه موسیقی و بخشی از فرهنگ شفاهی زنجان هستند و داخل آن رخدادهای تاریخی و داستان‌ها، غم‌ها و شادی‌ها… وجود دارد. موسیقی با خود رخدادهای تاریخی دارد که می توان آن را درمناطق مختلف کشور مشاهده کرد.

این فعال حوزه موسیقی زنجان با بیان اینکه در شرایط فعلی بسیاری از گروه های اجتماعی مردم زنجان ابزارها و آلات موسیقی را نمی شناسند، اظهار کرد: برگزاری حشنواره ها می تواند کمک موثیری برای ارتباط بیشتر مردم با هنر موسیقی داشته باشد. موسیقی آشیقی ارتباط تنگاتنگ می توانند با مردم زنجان ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه شادی و آرامش دو موضوع مورد نیاز برای زندگی انسان است، افزود: موسیقی ایرانی شادی و آرامش را توامان دارد. موسیقی اصیل ایرانی موسیقی نیست که صرفا برای تخلیه انرژی باشد، بلکه برای ایجاد آرامش و تغذیه روح است.

گزارش خطا / تخلف

نوع تخلف یا مشکل را مشخص کنید *
Select an option
توضیحات *
Fill out this field

تبلیغ در همدلی
خبر بعدی
جشنواره موسیقی توفیق مقدمه ای برای اجرای فستیوال های ملی در زنجان باشد
خبر قبلی
تکیه مجدد غلامحسین جمیلی بر صندلی ریاست اتاق زنجان
مطالب مرتبط

ـ دیدگاه های ارسال شده، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
ـ پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ـ پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بایدقدراین هنرمندان رادانست وازهنروتجارب ایشان درراهارتقاِ هنرموسیقی بهره برد/

آخرین اخبار
پربحث ترین اخبار
یادداشت
فهرست